عمل جراحی ستون فقرات به روش وسیله گذاری و تثبیت مهره و فیوژن امروز در بیمارستان امام رضا (۵۰۱ ارتش) انجام می شود.

به گزارش افکارنیوز ، اولین عمل وسیله گذاری و تثبیت مهره ستون فقرات به روش بسته توسط سید علیرضا بسطام پور فوق تخصص جراحی ستون فقرات با همراهی احسان فلاح، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ارتش در بیمارستان امام رضا (ع) انجام می شود.

بسطام پور در مورد خصوصیات این عمل جراحی گفت: این عمل به روش کم تهاجمی تر در فیوژن و برداشتن فشار و دکمپرشن از روی نخاع ستون فقرات برای اولین بار انجام می شود که در روش جراحی آندوسکوپی برش کوچکی بر روی پوست با بی حسی موضعی یا اسپینانس ایجاد می شود و سپس با کمک سیستم آندوسکوپ و سیستم رادیولوژی حین جراحی و مانیتورینگ همه اعمال جراحی ناحیه کمر اعم از بیماری دژنراتیو شامل تنگی کانال نخاع و بی ثباتی انجام می گیرد.

فوق تخصص جراحی ستون فقرات مزیت این روش را شامل عدم خونریزی، کاهش بسیار چشمگیر درد بعد از عمل جراحی و کاهش زمان بستری به مدت یک روز عنوان کرد.

بسطام پور افزود: برگشتن سریع به کار و فعالیت های روزانه و کاهش نیاز به مراقبت پرستاری و پزشکی پس از جراحی نیز از جمله دیگر مزیت های این روش جراحی است.

عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی تصریح کرد: در روش های معمول گذشته که با بیهوشی عمومی صورت می گرفت، بیمار می بایست بعد از جراحی حداقل به مدت یک هفته در بخش مراقبت های ویژه و بخش عادی بیمارستان بستری می شد.

فوق تخصص جراحی ستون فقرات افزود: در روش های گذشته درد بیمار بسیار زیاد بود و بازگشت به فعالیت های روزانه با فیزیوتراپی های مکرر امکانپذیر بود که سبب تحمیل بار مالی و روانی فراوانی به بیمار و اعضای خانواده اش بود.

بسطام پور در پاسخ به پرسشی مبنی بر هزینه این عمل جراحی گفت: قیمت وسایل و تجهیزات این عمل جراحی به صورت آزاد ۱۰ میلیون تومان می شود و هزینه بیمارستان و جراحی ۴ میلیون که در مجموع هزینه این عمل جراحی ۱۴ میلیون تومان به صورت آزاد می شود که البته بعضی از بیمه ها هزینه آن را تقبل می کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ارتش تصریح کرد: در گذشته نیز به خاطر ماهیت بیماری از وسیله و پیچ گذاری داخل ستون فقرات استفاده می شد اما خاصیت ستیک یا خستگی که در تمام فلزات یا جامدات وجود دارد و باعث می شد که پیچ ها بعد از گذشت زمانی شل شده یا از بین بروند که ما از عمل فیوژن در این باره استفاده می کنیم و یک ساپورت یا حمایت استخوانی در دور پیچ ایجاد می کنیم.

بسطام پور افزود: اگر فیوژن و حمایت استخوانی انجام نشود، پیچ خالی محکوم به فناست.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ارتش ادامه داد: ما در این جراحی که در یک بیمار ۷۰ ساله با سرخوردگی مهره و پارگی بیرون زدگی دیسک همراه است و دارای درد شدید در دو پا و محدودیت راه رفتن است این عمل جراحی را برای اولین بار انجام می دهیم و بر روی مهره ۳ و ۴ کمری که سر خوردگی دارد فیوژن انجام داده و در مهره ۴ و ۵ که بیرون زدگی دیسک دارد آندوسکوپی را انجام می دهیم.

وی گفت: این عمل حدود ۳ ساعت به طول می انجامد و خوشبختانه با این روش چسبندگی و عفونت که در عمل های رایج دیگر به چشم می خورد به دلیل خاصیت این عمل وجود نخواهد داشت.

بسطام پور خاطرنشان کرد: ما در این عمل جراحی به عضلات دست نمی زنیم و پیج به طور بسته وارد کمر شده و بین مهره ها را کاملاً پیچ می کنیم و با سوراخهای ریز فیوژن انجام می شود.

فوق تخصص جراحی ستون فقرات تصریح کرد: این عمل جراحی در بیمارانی که امکان بیهوشی ندارند و به بیماریهای ریوی یا دیابت دچار هستند یا در ۳ تا ۴ هفته منتهی به عمل سکته قلبی و مغزی انجام دادند و جراحی غیر اورژانسی در آنها قدغن است می توان با یک بی حسی جراحی ستون فقرات در تمام نقاط ستون فقرات غیر از گردن را انجام داد.

بسطام پور در پاسخ به سؤالی مبنی بر نقش تحریم ها بر افزایش قیمت تجهیزات مورد نیاز این عمل گفت: ما تجهیزات را از لبنان می گیریم و تحریم ها نقش چندانی ندارد از طرفی همه بیمه ها این وسایل را قبول می کنند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات