برنامه تلویزیونی ثریا در مستندی به نام از نفس افتاده گزارشی از مطالبات رهبری در رابطه با تغییر کاربری ها و تخریب باغات پخش کرد که در آن به تخریب باغات لواسان از جمله باغ حکمت اشاره شده بود.

به گزارش افکارنیوز ، در حالیکه در پی اعتراض های اخیر بسیج های دانشجویی دانشگاهها ی تهران به تفکیک غیر قانونی و تخریب باغ حکمت در لواسان توسط ستاد اجرای فرمان امام (ره) این ستاد تفکیک باغ مزبور را قانونی و براساس تایید کمیسیون ماده ۵ عنوان کرد اداره کل راه و شهرسازی استان تهران تفکیک باغ حکمت لواسان را مغایر با طرح جامع شهر لواسان دانست و اعلام کرد سابقه ای از طرح موضوع پلاک ۹/۱۹ (باغ حکمت) در کمیسیون ماده ۵ در دبیرخانه کمیسیون موجود نیست.

چندی پیش بسیج دانشجویی تعدادی از دانشگاههای تهران در نامه ای به مدیر ستاد اجرای فرمان امام (ره) نسبت به تفکیک غیرقانونی و تخریب باغ ۱۸ هزار متری حکمت در منطقه لواسان اعتراض کردند.

در این نامه سرگشاده به تأکید مقام معظم رهبری در روز درختکاری سال گذشته بر حفظ فضای سبز شهری و باغات داخل شهر توسط تمام دستگاه های مرتبط و همکاری قوای سه گانه برای جلوگیری از تخریب فضای سبز اشاره شد ه بود و به مدیر ستاد اجرای فرمان امام (ره) مکاتباتی که بسیج دانشگاه تهران اردیبهشت ماه سال جاری در خصوص تفکیک غیرقانونی و تخریب باغ ۱۸ هزار متری حکمت در لواسان با این ستاد داشت و همچنین عدم اجرای اقدامی در این ستاد مبنی بر جلوگیری از ساخت و ساز بر اساس بازدید های گروهی از اعضای بسیج دانشگاه تهران به همراه نماینده ای از یکی از دستگاه های نظارتی یادآوری شد.

در بخش دیگری از این نامه با وجود تاکیدات مقام معظم رهبری بر قانون گرایی و تاکید مکرر ایشان بر حفاظت از باغات داخل شهر ها از اینکه دستگاه مذکور از تخریب این باغ جلوگیری نکرده و نسبت به اعتراض افکار عمومی در صدا وسیما و رسانه ها و همچنین اعتراض بسیج دانشجویی بی اعتنا بوده انتقاد شده بود.

در این نامه همچنین بسیج دانشجویی دانشگاه تهران، صنعتی شریف، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشگاه علم و صنعت، دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی و دانشگاه امام صادق (ع) بر ضرورت صدور دستور سریع بازگشت این باغ به وضعیت قبلی و احیای آن توسط مدیر ستاد اجرای فرمان امام (ره) تأکید و توصیه شده بود.

اما چندی بعد ستاد اجرایی در واکنش به این اعتراض اعلام کرد: این ستاد در حال حاضر هیچ گونه مالکیتی دراین باغ ندارد و شهرداری باید پاسخگو باشد.

حمید واعظی مدیرکل روابط عمومی این ستاد گفت: چهار دانگ باغ حکمت لواسان به مساحت ۱۷ هزار متر مربع طبق تقاضای سال ۱۳۷۹ ستاد و توافق سال ۱۳۸۳ ستاد با شهرداری لواسان و تایید کمیسیون ماده پنج سازمان مسکن و شهرسازی استان تهران به صورت کاملا قانونی تفکیک و پس از صدور اسناد تفکیکی از طریق مزایده های سراسری ستاد با کاربری باغ مسکونی و سطح اشغال و تراکم ساخت ۲۰ درصد به فروش رسیده است. که دو دانگ دیگر مربوط به شریک مشاعی محکوم ستاد بوده که قبلا به پنج قطعه تفکیک و واگذار شده است.

به گفته وی، ستاد پس از واگذاری قطعات ملک مزبور در سنوات قبل، هیچ گونه مالکیتی در آن مجموعه ندارد تا مبادرت به قطع اشجار و احداث ساختمان نماید و در صورت وقوع تخلف احتمالی، مالکین و مراجع ذیصلاح مثل شهرداری باید پاسخگو باشند.

واعظی اظهار داشت: در طول عمر ۲۴ ساله ستاد غیر از مورد مزبور که آن هم قبل از مدیریت کنونی ستاد بوده هیچ باغی در لواسانات از سوی ستاد برای فروش و یا ساخت و ساز افراز و تفکیک نشده و این موضوع مبتنی بر تاکیدات مستمر رئیس محترم کنونی ستاد است.

وی افزود: بعضی از املاک ستاد مثل باغ گیلاس در مدخل ورودی شهر لواسان که در حال از بین رفتن بودند، با تلاش وافر، صرف هزینه زیاد و تامین آب، مجددا بازسازی و درختهای مثمر آنها احیا گردید.

به اعتقاد واعظی، مفاد نامه سرگشاده مزبور قبلا طی مکاتباتی به بعضی از مقامات کشور منعکس شده و ستاد پاسخ لازم و مستندات کافی مبنی بر قانونی بودن اقدام یک دهه پیش را ارائه کرده ولی طرح مجدد آن در سایت های خبری و درخواست از ستاد برای انجام اقدامات در ملکی که هیچ سمتی در آن ندارد، جای تامل دارد.

اما در پی واکنش ستاد اجرای فرمان امام (ره) ، بسیج دانشجویی دانشکده فنی دانشگاه تهران و چند دانشکده دیگر با وزارت مسکن مکاتبه کرده و در نتیجه این پیگیری ها اداره کل راه و شهرسازی استان تهران در نامه ای که نسخه ای از آن در اختیار خبرگزاری مهر قرار گرفته اعلام کرد: تفکیک باغ حکمت لواسان مغایر با طرح جامع شهر لواسان انجام شده و علاوه بر این سابقه ای از طرح موضوع پلاک ۹/۱۹ (باغ حکمت) در کمیسیون ماده ۵ در دبیرخانه کمیسیون (مستقر در این اداره کل) موجود نیست.


از آنجایی که بین مستندات موجود و ادعا های مسئولان ستاد اجرای فرمان امام (ره) در مورد این باغ تناقض وجود دارد بنابراین لازم است مسئولان منابع طبیعی، شهرداری و قوه قضاییه با بررسی این موضوع در راستای روشن شدن ماجرا و شفاف سازی برای افکار عمومی پیش از آنکه ساخت و ساز ها در این باغ تکمیل شود و دیگر کاری از دست کسی بر نیاید اقدام کنند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات