مهمانی ناخوانده اند اما بیشتر از مهمانان دعوتی از آنها پذیرایی می کنیم، از همان غذای چرب و پر ویتامینی که با هزار سختی به دست می آوریم تا به شکم بچه هایمان برود، به آنها هم می دهیم.

به گزارش افکارنیوز ، در همه جای دنیا استفاده از روش ها و ابزارهای مختلف مکانیکی، شیمیایی، فیزیکی خشن و حذف کننده و بیولوژیک و حتی جنگی برای حذف جانوران موزی از جمله موش ها معمول است اما در هیچ یک از کشورها نتوانسته اند به طور کامل و حتی موثر این جمعیت مزاحم را کنترل کنند و این عدم موفقیت در مورد کشور ما نیز صادق است.

گویا موش ها موجودات مهمی هستند چرا که صحبت در مورد موش ها، کنترلشان، امحای آنها در هر شکل صورت گرفته، تعدادشان، محلشان و حتی لاشه هایشان جزو موضوعاتی است که به همین راحتی ها آماری از آن در اختیار رسانه ها قرار نمی گیرد.

محمد هادی حیدرزاده که سال گذشته رییس ستاد محیط زیست شهرداری تهران بود در مورد آمار موش های تهران گفته بود: برخی آمارهای تایید نشده از وجود شش تا ۱۰ موش به ازای هر شهروند ساکن تهران خبر می دهد. اگر این آمار درست باشد باید تهران را یکی از پرموش ترین کلانشهرهای دنیا دانست، چرا که بر این اساس یعنی در این شهر دست کم ۵۰ تا ۶۰ میلیون موش وجود دارد، اگرچه موش های تهرانی زیاد هستند اما به نظر نمی رسد تعدادشان در این حد باشد.

نتیجه تلاش برای امحای میلیون ها موش، تنها دو هزار لاشه در ماه است


امیر حسن جعفری ورامینی - قائم مقام ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در گفت و گو با خبرنگار «شهری» ایسنا، با اعلام اینکه ماهانه در ۲۲ منطقه شهرداری تهران به طور میانگین ۵۰۰ کیلوگرم انواع سم شیمیایی برای دفع حیوانات موذی از جمله موش به کار برده می شود، گفت: در مهرماه سال جاری ۱۹۶۸ لاشه موش توسط پیمانکاران مناطق مختلف جمع آوری شده است.

وی با تاکید بر اینکه آمار لاشه موش مربوط به ارقامی است که پیمانکاران از سوی مناطق به دست آورده و مربوط به لاشه های پیدا شده است، گفت: تعدادی که در لانه ها و یا سایر منفذهای معابر و یا خانه ها کشته می شوند قابل دسترسی نبوده و در آمار محاسبه نمی شود.

وی گفت: در چهار ماه اول امسال ۶۶۳۸ قطعه لاشه موش در مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران جمع آوری شده است.


جعفری در حالی بر مقابله با موش های تهران به سه روش مکانیکی، فیزیکی و شیمیایی اشاره دارد که باید پذیرفت طرح تله گذاری و سموم راه حل های کافی نیست و باید طرح های جدید و به روزتری را برای کنترل این حیوان پرزاد و ولد دنبال کرد.

بنا بر آخرین اظهارات عبداللهی - معاون خدمات شهری بیشترین جمعیت موش ها در برخی مناطق مانند منطقه ۲۰ به دلیل وجود زمین های کشاورزی و منطقه ۶ به دلیل وجود رستوران ها و فست فودهای مختلف است، هرچند که این جمعیت در سایر مناطق نیز حضور فعال و پرشور دارند.

آنچه که بیش از همه تلاش های کم و زیاد مجموعه عریض و طویل شهرداری تهران موش های تهران را در تنگنا قرار می دهد، نه سموم و آفت کش های تقویت شده و سلاح های جدید و تله موش های هوشمند و… بلکه کمک ما به بهداشت و نظافت شهر و نبود زباله یا همان غذای لذیذ موش ها در جوی هاست، تا وقتی برای موش های در جوی ها زباله می ریزیم آنها در آسایش کنار ما زندگی کرده و بزرگ می شوند و بیشتر و بیشتر می شوند. فراموش نکنیم که این حیوانات موذی، ناقل انواع و اقسام بیماری ها هستند و بخشی از بیماری های شایع شده از جامعه موش ها نشأت می گیرد.

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات