وزیر بهداشت گفت: باید با مردم رو راست و صادقانه سخن بگویبم. وزارت بهداشت به شدت بیمار است، دست دولت خالی است، ۵۵۰۰ میلیارد تومان کسری داریم.

به گزارش افکارنیوز ، سید حسن قاضی زاده هاشمی درباره گزارش صدروزه وزارت بهداشت گفت: این گزارش آماده شده است و امروز به صورت مشروح در سایت وزارت بهداشت منتشر می شود و در منظر دید مردم قرار می گیرد. ما نباید به مردم دروغ بگوییم و چیزی را از مردم پنهان کنیم.

وی گفت: اگر بخواهم خیلی خلاصه درباره وضعیت وزارت بهداشت در صد روز گذشته گزارش بدهم باید بگویم، که وزارت بهداشت به شدت بیمار است و این تعبیر «بیماری» برای وزارت بهداشت واقعاً تعبیر درستی است اما همکارانم در ۱۰۰ روز گذشته به خصوص در بخشهای دارو، درمان، بهداشت، آموزشی، پژوهشی، امور بین الملل و انتقال خون تلاش زیادی کردند که مشکلات کم شود و من از آنها راضی هستم.

وزیر بهداشت گفت: من در اینجا نمی خواهم سیاه نمایی کنم و مشکلات گذشته را برای مردم تکرار کنم، اما همه می دانند که هیچ وقت سلامت در اولویت دولتها نبوده است، حقوق بیماران در اولویت قرار نگرفته است و همیشه وزارت بهداشت با کمبود منابع درگیر بوده است.

هاشمی افزود: من نمی خواهم وارد حاشیه های سیاسی شوم چون از این حاشیه ها چیزی گیر مردم نمی آید اما مردم خودشان مسائل را می دانند و متوجه اوضاع هست. وزارت بهداشت حداقل با ۵۵۰۰ میلیارد تومان کسری بودجه مواجه است. سهم وزارت بهداشت از یارانه ها حتی یک ریالش هم تأمین نشد و فقط ۲ درصد اعتبار برنامه پزشک خانواده تأمین شد.

وزیر بهداشت ادامه داد: طی ۹ ماه گذشته از بودجه های عمرانی فقط ۱۵ درصد تخصیص پیدا کرده است، در اصلاحیه بودجه نیز نتوانستیم ریالی به اعتبارات وزارت بهداشت اضافه کنیم.

هاشمی گفت: ۱۳هزار میلیارد تومان سهم وزارت بهداشت از یارانه ها نیز پرداخت نشد و ۱۱۰۰ میلیارد تومان حق جذب پرسنل نیز تأمین نشده است.

وی گفت: با وجود شعارهایی که از سالهای گذشته درباره کوچک سازی دولت داده شده است، تعداد پرسنل وزارت بهداشت از ۲۳۰ هزار نفر به ۴۰۰ هزار نفر رسیده است و تقریباً دو برابر شده است، اما وضعیت حقوقی ۱۴۰ هزار نفر آنها مشخص نیست البته ما هنوز از نظر نیروی انسانی حدود ۱۴۰ هزار نفر کمبود داریم و این مسئله فشار کاری مضاعفی را به پرسنل بیمارستانی به خصوص پرستارها و کمک پرستارها تحمیل کرده است.

وزیر بهداشت گفت: تعداد زیادی بیمارستان در کشور هستند که طی سالهای گذشته حتی تجهیز شده اند اما پرسنل ندارند، یا حتی تجهیزات هم ندارند اما افتتاح شده اند، این اصلاً کار درستی نیست که تجهیزات را از جای دیگری بیاوریم و به صورت نمایشی بیمارستان یا مرکز درمانی را افتتاح کنیم و ۲ روز بعد درِ آن را قفل بزنیم. چرا مردم باید احساس کنند که ما مسئولان به آنها دروغ می گوییم یا خدای نکرده سرشان کلاه می گذاریم.

وی گفت: با این حال ما بیکار ننشسته ایم و طرح بازنگری وزارت بهداشت را با همکاری دکتر دانش جعفری تدوین کرده ایم و به دولت فرستاده ایم و به دنبال این هستیم که یک طرح اساسی جدیدی را اجرا کنیم، این طرح به هیئت دولت رفته است و به دستور رئیس جمهور کارگروهی برای بررسی و تصمیم گیری در این مورد در دولت تشکیل شده است، خوشبختانه دوستان و همکاران من هم در دولت متوجه اهمیت حوزه سلامت و مشکلات آن هستند و من بسیار امیدوارم که در این دولت با تدبیر مسئولان اتفاقات خوبی در حوزه بهداشت و درمان خواهد افتاد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات