تشخیص به آلوده بودن برنج «پاپانور» و «زیتون»

رییس سازمان استاندارد: پنج نوع برنج داخلی نیز با نشان های مختلف ناسالم تشخیص داده شده است.

گروه اجتماعی - مرضیه محمدی - تبلیغات برنج های هندی و گاهی پاکستانی چند سالی است که حسابی پای ثابت برنامه های تلویزیون شده است. ۴ سال پیش زمانی که مسئولان تصمیم به واردات گسترده این نوع برنج ها گرفتند شاید تصور نمی کردند که زمانی قرار است پاسخگوی وضعیت سلامت این نوع برنج ها باشند.

به گزارش افکارنیوز؛ سال گذشته و پیش از آن خبر آلودگی برنج های هندی به سم آرسنیک و مواد سنگین حسابی در محافل عمومی و خصوصی خبرساز شد به طوریکه انبارداران این نوع برنج ها از هراس ماندن گونی های برنج روی دستشان حتی با قیمتی کمتر آن را به فروش رساندند. اما موضوع آلودگی برنج ها هیچگاه تا امروز به شکل رسمی از سوی هیچ یک از ارگان ها و سازمان های مسئول تایید نشده است. با وجود آنکه برنج های مشکوک در ۴ آزمایشگاه معتبر داخلی و خارجی آزمایش شده بود و رای به آلوده بودن آن ها صادر شد اما پرونده برنج های آلوده با ورود وزارت بهداشت وقت و تایید آلوده نبودن برنج ها بسته شد این در حالی است که با گذشت زمان همچنان موضوع آلودگی برنج ها مطرح است.

اظهارنظر ها از وضعیت سلامت برنج

طی روزهای اخیر این خبر شدت بیشتری گرفته است به طوریکه هفته گذشته جلسه ای با حضور اعضای کمیسیون بهداشت مجلس و نمایندگانی از وزارت بهداشت برگزار شد که جلسه با گزارش مسئولان استاندارد و غذا و دارو گذشته بود. گزارشاتی که به اعتقاد آریایی نژاد نماینده مردم ملایر در مجلس و عضو این کمیسیون زیاد رویشان نمی شود حساب کرد او در این رابطه به افکارنیوز گفت: ادله و مستنداتی که ارایه می شوند جنبه استنباط ندارند و لازم است دلایل محکمی از سوی مدعیان به آلودگی برنج ها ارایه شود. این عضو کمیسیون بهداشت ادامه داد: موضوع برنج های آلوده همچون شمشیر دولبه ای است که نمی توان بدون سند بر آن مهر تایید زد و آنچه که هرازگاهی عنوان می شود و هراس به دل مردم می اندازد تنها براساس شبهه های به وجود آمده است.

رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز در این رابطه در گفت و گویی با افکارنیوز اظهار کرد: برنج هایی که از مرز وارد شده اند از سوی وزارت بهداشت بررسی شده و نبود آلودگی در آن ها اثبات شده است. او با بیان اینکه نظارت بر برنج های قاچاق و غیرقانونی از عهده ما خارج است گفت: تنها برنج هایی که از کانال قانونی وارد کشور می شوند امکان نظارت و آزمایش دارند درحالیکه براساس یافته ها بخشی از برنج های وارداتی به شکل قاچاق وارد کشور شده است.

حسینعلی شهریاری افزود: بحث برنج های وارداتی یک طرف، از سوی دیگر برخی از برنج های داخلی هم تشخیص به آلودگی داده شده و مشکوک هستند که باید مورد بررسی قرار بگیرد. این سخنان در حالی مطرح می شود که عضو هیات علمی موسسه تحقیقات برنج ایران با اشاره به مباحث موجود در مورد آلودگی ۵ نوع برنج داخلی به باشگاه خبرنگاران گفت: مطرح کردن چنین مباحثی ترفندهای خاص تجاری است تا سوداگران بواسطه آن بتوانند برنج های وارداتی خود را به خورد مردم دهند و برای این کار از بنیه ضعیف کشاورز داخلی استفاده می کنند. غلامرضا خانکشی پور درباره مباحث به راه افتاده در زمینه آلودگی برنج های داخلی اظهار داشت: این نوع برنج ها از انواع وارداتی هستند که با برندهای ایرانی بسته بندی شده اند.

پنج نوع برنج داخلی ناسالم است

در نهایت بهادر کاظمی، رییس سازمان استاندارد در رابطه با وضعیت برنج های کشور خبرداد: بازرسان نمونه هایی از کالا ها و محصولات موجود در بازار را برای بررسی کیفیت به آزمایشگاه ارائه می کنند که برنج نیز ازجمله آنهاست. معاون سازمان ملی استاندارد ایران افزود: در بررسی نمونه های زیاد برنج های موجود در بازار هفت برند یا نشان شامل پنج محصول داخلی و دو محصول خارجی با نشان یا نام «پاپانور» محصول هند و برنج «زیتون» محصول پاکستان ناسالم تشخیص داده و دستور جمع آوری آن صادر شد. او با خودداری از بیان نام برنج های داخلی ناسالم گفت: پنج نوع برنج داخلی نیز با نشان های مختلف ناسالم تشخیص داده شده است.

کاظمی اظهارداشت: تمام محصولات و مواد غذایی وارداتی را علاوه بر سازمان استاندارد، وزارت بهداشت هم بررسی می کند و درصورت اطمینان از سالم بودن و بی زیان بودن آن مجوز واردات آن صادر می شود. کاظمی تاکید کرد: برخی از محصولات از مبادی همچون بازارچه های مرزی که دستگاه های نظارتی در آن حضور ندارند و نیز به عنوان ته لنجی وارد می شود.
با این وجود تناقض در سخنان و نبود ادله کافی برای اثبات آلوده بودن و یا نبودن برنج های داخلی و وارداتی موجب شده تا همچنان صحبت سلامت برنج ها در میان باشد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات