مسافرانی که برای درمان می آیند؛

هرچند که هزینه های درمان در ایران برای خودمان بسیار سنگین است اما به دلیل ارزان بودن ریال نسبت به دلار و یا حتی واحدهای مختلف پول همسایگانمان، هزینه درمان در ایران نسبت به سایر کشور های منطقه بسیار کمتر است.

به گزارش افکارنیوز ، این را بگذارید در کنار این مهم که در ایران حاذق ترین پزشکان با کمترین امکانات بهترین طبابت ها را انجام می دهند. بنابراین مسلم است که هر عقل سلیم، درمان عالی و مطمئن را با هزینه کم ولو در کشوری دیگر، ترجیح می دهد. درمانی که از نتیجه آن مطمئن است.
در بسیاری موارد از دوستان و آشنایانی که در خارج از کشور حتی در کشورهای اروپایی و یا حتی کانادا زندگی می کنند شنیده ام که برای جراحی قلب و یا حتی جراحی های زیبایی به ایران سفر می کنند. بسیاری از ایرانی های ساکن اروپا برای جراحی بینی و یا حتی قلب باز به ایران می آیند.
در بلوار کشاورز تهران، چندین بیمارستان خصوصی و دولتی قرار دارد و نسبت به سایر خیابانهای تهران تعداد پزشکانی که در این بلوار مطب دارند بیشتر از سایر خیابانهاست. بنابراین اگر فقط برای نیم ساعت شرق به غرب این بلوار را پیاده روی کنی تعداد زیادی مسافر خارجی به خصوص عرب می بینی که در حاشیه بلوار تردد می کنند و به همراهشان معمولا مترجمی هم حضور دارد. چند مرکز چشم پزشکی مجهز هم هست که بسیاری بیماران برای درمان به این مراکز چشم پزشکی در تهران می آیند.


گردشگران عرب: ایران بهتر و ارزانتر است
«محمد» که لباس کردی به تن دارد از کردستان عراق آمده است. مترجم همراه او می گوید: محمد ۶۵ سال سن دارد و برای جراحی آب مروارید به همراه یکی از پسرانش به ایران آمده است. از او می خواهم که بپرسد برای آمدن به ایران چقدر هزینه کرده و با چه وسیله ای به ایران آمده است؟ محمد جواب می دهد که از کردستان عراق با اتوبوس مستقیم به تهران آمده و برای درمان آب مروارید چشمهایش دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان هزینه کرده است.
محمد ادامه می دهد: پیشتر توسط یکی از دوستانمان که به ایران آمده است از این مرکز چشم پزشکی وقت گرفته بودم و برای دریافت نوبت معطل نشدم اما با این احوال چند شب هم مجبور شدم در تهران بمانم. در همین بلوار کشاورز ساختمانهایی وجود دارد که سوییت هایی را به ما اجاره می دهند.
این گردشگر سلامت از عراق، می گوید: با کل هزینه رفت و برگشت و سوغاتی هایی که خریده ام و پول درمان کلا ۵ میلیون تومان هزینه کرده ام. اما چون بیمه دارم در کشور خودم هزینه های درمانی را می توانم از بیمه بگیرم. بنابراین برای من درمان در ایران هم به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه است و هم اینکه چشم پزشکی در ایران بسیار معروف است.


به مشهد هم می رویم
سه زن که چادر عربی به سر دارند به همراه دو مرد در کنار مرکز چشم پزشکی ایستاده اند. یکی از مردها کمی فارسی متوجه می شود و می گوید: از بغداد به تهران آمده ام. برادرم و همسرش و همسر خودم و مادرم را به همراه خود به تهران آورده ام. البته برای درمان و جراحی چشم مادرمان آمده ایم اما همسرانمان هم برای سفر به تهران آمده اند. آنها از بازار بزرگ تهران خیلی خوششان آمد و بسیار خرید کردند.
وی می گوید: البته در کشور خودمان هم چنین جنس هایی که خانم ها خریده اند وجود دارد اما ما می خواستیم برای فامیل از ایران سوغاتی ببریم.
او اضافه می کند: درمان جراحی چشم مادرم ۹ میلیون تومان هزینه داشت اما جراحی که اینجا روی چشم مادرم انجام شد در کشور خودمان اصلا ممکن نبود. بعد از جراحی چشم مادرم قصد داریم برای زیارت، سفری هم به مشهد داشته باشیم.


هر گردشگر ۸میلیون هزینه می کند
نگهبان یکی از این مراکز چشم پزشکی می گوید: در زمستان مسافرها کمتر هستند و اغلب آنها در تابستان به تهران می آیند به خصوص جراحی چشم به گونه ای است که بعد از جراحی اصلا نباید سرما بخورند و اگر در طول مسیر باد سرد به چشم بیمار بخورد دیگر خوب نمی شود! به همین دلیل چون زمستان تهران سرد است اغلب آنها در تابستان برای درمان می آیند مگر اینکه یک مورد خیلی فوری باشد.
وی اضافه می کند: از کربلا و نجف و کردستان عراق و کویت و کلا کشورهای همسایه مسافران زیادی برای درمان به ایران می آیند و از آنها شنیده ام که بسیاری از دوستانشان هم برای درمانهای دیگر به ارومیه و یا به شهر مشهد سفر می کنند.
نگهبان این مرکز اضافه می کند: بطور میانگین شاید بشود گفت با هزینه های اقامت و درمان هر مسافر حدود ۸ میلیون در تهران هزینه می کند.


فرصتی طلایی برای جذب گردشگر
هیچ شکی نیست که در کشور ما فرصت ها همیشه می سوزد. توریسم سلامت هم از آن فرصت هایی است که خیلی جدی گرفته نشده است. وجود پزشکان حاذق و جراحی های با نتایج عالی، وجود امکانات طبیعی مثل آبگرم هایی که خاصیت درمانی دارند و اصلا گردشگران از آن خبر ندارند مثل آبگرم فردوس در خراسان جنوبی، وجود دریاچه ارومیه لجن های درمانگرش، البته اگر چیزی از آن باقی مانده باشد، و خلاصه هزاران مکان دیگر درمان های سنتی و علمی در ایران هست که می تواند زمینه جذب گردشگر باشد.
اما از این بستر مناسب تا پایان سال ۹۱ ایران فقط توانست ۲۰۰ هزار گردشگر سلامت جذب کند.
«شبنم بهرامی شبستری» رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران به خبرنگار می گوید: در پنج سال گذشته کشورهای ترکیه، ایران و قزاقستان توسعه قابل توجهی در بخش توریسم سلامت داشته اند، به طوری که تا پایان سال ۲۰۱۲ میلادی ۲۵۰ هزار گردشگر با هدف توریسم سلامت به کشور ترکیه، ۲۰۰ هزار نفر به ایران و ۵۰ هزار نفر نیز به قزاقستان سفر کرده اند و کشورهای پاکستان و جمهوری آذربایجان نیز در حال برنامه ریزی برای توسعه توریسم سلامت در کشور هایشان هستند.
وی در ادامه افزود: بیشتر گردشگران سلامت ترکیه از کشورهای آلمان، روسیه، هلند، عراق، فرانسه، اوکراین، بلغارستان، قزاقستان، رومانی و لیبی هستند و فعالیت قزاقستان در جذب گردشگران سلامت تنها به کشورهای همسایه محدود نمی شود و حتی از کشورهای آفریقایی همانند نیجریه و آمریکا نیز با هدف درمان به این کشور سفر می کنند.


۲۰۰هزار گردشگر سلامت کافی نیست
رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: گردشگران سلامت ورودی به ایران نیز بیشتر از کشورهای آذربایجان، عراق، ترکمنستان، افغانستان، کویت، سوریه، لبنان، بحرین، عربستان سعودی و ترکیه هستند و ایران طی یک دهه گذشته پیشرفتی در حدود ۲۰ الی ۲۵ درصد در حوزه گردشگری سلامت داشته است و بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی وزارت بهداشت و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تا پایان سال ۱۳۹۱ در حدود ۲۰۰ هزار گردشگر با هدف توریسم سلامت به ایران سفر کرده اند.
بهرامی شبستری در ادامه افزود: بیشترین گردشگران توریسم سلامت به استانهای تهران، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، گیلان و اردبیل تعلق دارد و آذربایجان شرقی پس از خراسان رضوی بیشترین گردشگران سلامت را طی یک سال گذشته داشته است که بیشتر آنها از جمهوری آذربایجان، کردستان عراق و افغانستان هستند.
رییس کمیسیون گردشگری اتاق ایران در ادامه گفت: بیشتر گردشگران توریسم سلامت با هدف درمان در بخشهای چشم پزشکی، دندانپزشکی، جراحی پلاستیک، جراحی قلب، بیماری های مرتبط با سرطان و استفاده از آبهای شفا بخش ایران همانند لجن درمانی و گیاه درمانی به ایران سفر می کنند.
این فرصتی طلایی برای صنعت گردشگری و نظام سلامت در ایران است که از درآمدهای حاصل از این منبع سرشار، استفاده بهینه داشته باشد. به همین دلیل ضروری است بخش خصوصی و دولتی با برگزاری نشستهای کارشناسی، هماهنگی لازم برای استفاده از این فرصت سرمایه ای را در کشور ایجاد کنند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات