گزارش افکارنیوز از تعداد و دلایل اعدام ایرانی ها در خارج از کشور

جلال فیروزنیا، سفیر ایران در مالزی نیز پس از اعلام حکم اعدام دو خواهر ایرانی در مالزی، با اشاره به اینکه بیش از ۹۰ درصد از ۲۲۲زندانی ایرانی در زندان های مالزی مجرمین موادمخدر هستند، گفت که ۷۶ نفر از این زندانیان به اعدام محکوم شده اند.

گروه اجتماعی - هرازگاهی اخبار اعدام و یا آمار تعداد زندانی های ایرانی در خارج از مرزهای ایران به گوش می رسد که غالبا نیز به دلیل قاچاق مواد مخدر و یا ورود غیر قانونی بازداشت و زندانی و یا به اعدام محکوم شده اند. البته باید زندانی هایی که به دلایل سیاسی در زندان به خصوص در آمریکا به سر می برند را از این آمار مستثنا کرد.

ایرانیان اعدامی در انتظار مرگ


به گزارش افکارنیوز، اما غیر از نگرانی برای زندانی های ایرانی در خارج از مرز ها باید بر نگرانی افزایش تعداد ایرانیانی که غالبا به جرم قاچاق مواد مخدر اعدام و یا در صف اعدام هستند افزود. شاید مالزی را در این میان باید رکوردار تعداد ایرانیان اعدامی دانست به گونه ای که در آخرین اخبار منتشر شده تعداد ایرانیان زندانی در مالزی حدود ۲۲۲ نفر اعلام شده که تاکنون ۷۶ نفر آن ها به اعدام محکوم شده اند.

آمار غیر رسمی دیگری می گوید که بیش از ۴۰۰ زندانی ایرانی در شرایطی اسفناک در زندان های مالزی نگهداری می شوند و ۶۰زندانی ایرانی محکوم به اعدام نیز که به جرم مواد مخدر در زندان های مالزی به سرمی برند ۱۰سال است که در قفس نگهداری می شوند. این تنها بخشی از یک خبر منتشر شده در ماه گذشته بود که در رسانه ها انعکاس یافت.


براساس آنچه رسانه ها در مالزی اعلام کرده اند، ۳۱ تن از ۶۰زندانی محکوم به" اعدام در قفس" در مالزی از میان ۴۰۰زندانی ایرانی در آن کشور که برخی از آنها نیز با هدف گردشگری به مالزی رفته و قربانی باندهای بین المللی قاچاق مواد مخدر شده اند، روزانه دوبار در طول ۲۴ ساعت شبانه روز آن هم به مدت ۲/۵ ساعت در صبح و شب اجازه بیرون آمدن از قفس و راه رفتن با پابند در کریدور زندان را دارند.

جلال فیروزنیا، سفیر ایران در مالزی نیز پس از اعلام حکم اعدام دو خواهر ایرانی در مالزی، با اشاره به اینکه بیش از ۹۰ درصد از ۲۲۲زندانی ایرانی در زندان های مالزی مجرمین موادمخدر هستند، گفت که ۷۶ نفر از این زندانیان به اعدام محکوم شده اند.

پیش از این نیز صدور حکم اعدام و در نهایت به دار آویخته شدن چند ایرانی زندانی در عربستان سعودی به دور جدیدی از کشمکش های دیپلماتیک بین دو کشور دامن زده است. این افراد به اتهام حمل مواد مخدر بازداشت شده بودند. تعداد دقیق این اعدام شدگان اعلام نشد و منابع خبری در گزارش های مختلف، تعداد آن ها را از چهار نفر تا ۱۸ نفر اعلام کرده اند.

همچنین، دیان ویرنجوریت، سفیر اندونزی در تهران گفته که ۴۷ نفر از این افراد محکوم به اعدام هستند اما دولت اندونزی به دلیل روابط خوب و برادرانه ای که با ایران دارد هیچ یک از این احکام را اجرا نکرده است.

اما حسن قشقاوی معاون پارلمانی وزارت امور خارجه در گفتگو با افکارنیوز اعدام دو ایرانی در مالزی را تکذیب کرد و گفت: هیچ ایرانی در هیچ جای دنیا تاکنون اعدام نشده به جز عربستان که جرم آن ها مواد مخدر بوده است.

وی در ادامه نیز گفت: رسانه ها باید در خصوص جلوگیری از قاچاق مواد مخدر توسط ایرانی ها به خارج از کشور و عواقب آن اطلاع رسانی کنند.

مواد مخدر، دلیل زندانی شدن ایرانیان در خارج از کشور

بر اساس آخرین آمارهای ارائه شده از سوی نهادهای مسئول در سال ۱۳۹۰ حدود ۳ هزار ایرانی در زندانهای کشورهای مختلف جهان در بند هستند و تعداد زندانیان خارجی با احتساب افغان ها در زندان های ایران حدود ۵ هزار نفر است که بیشتر به دلیل جرائم مواد مخدر و قاچاق هستند. بر اساس قوانین بین المللی کشورهای جهان می توانند طی تفاهم نامه های قضایی و حقوقی در مورد معاضدت قضایی، انتقال محکومین به حبس و استرداد مجرمین با یکدیگر تفاهم نامه همکاری منعقد کنند تا شهروندان زندانی شده در کشورهای یکدیگر را با هم تبادل کرده یا منتقل کنند. البته در این قوانین آمده است زندانی باید در کشور خودش بر اساس حکم دادگاه آن کشوری که محکوم شده محکومیت خود را بگذراند.

بر اساس آمار رسمی که در سال جاری وزیر خارجه دولت دهم یعنی علی اکبر صالحی از تعداد زندانی های ایرانی خارج از کشور داده بود، نزدیک به ۳۳۰۰ زندانی به طور متوسط در زندان های خارج از کشور هستند و سالیانه ۷۰۰ زندانی آزاد می شوند که البته با آزاد شدن تعدادی از ایرانیان زندانی در خارج از کشور متاسفانه عده دیگری جایگزین آن ها می شوند و به همین دلیل روند آزادسازی قدری کند و به تاخیر می افتد اما ما به طور مرتب مشغول پیگیری امور مربوط به آن ها هستیم.

ترکیه، ترکمنستان، مالزی، اندونزی، آذربایجان، کویت، قطر امارات، کویت، ژاپن، چین، تایلند، عراق و آمریکا و برخی کشورهای دیگر مقصد ایرانیان زندانی است؛ تعداد زندانیان ایرانی در سایر کشور ها براساس قانون انتقال محکومین به کشور در کویت حدود ۲۳۰-۲۲۰ نفر، عراق حدود ۱۹۰ نفر، آذربایجان حدود ۲۰۰ نفر، ژاپن حدود ۳۰۰ نفر و در تایلند حدود ۱۷۰ نفر است. بر اساس آماری که در نیمه مرداد ماه سال ۹۲ اعلام شده به طور کلی ۱۱۰۰ ایرانی در زندان های ۵ کشور آسیایی زندانی هستند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات