دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران گفت: سی و هفتمین اجلاس یونسکو در حالی به پایان رسید که آمریکا به دلیل عدم پرداخت حق عضویت و تلاش برای ضعیف کردن یونسکو و بی خاصیت کردن آن حق رای نداشت.

به گزارش افکارنیوز ، محمدرضا سعیدآبادی در نشست خبری برگزاری سی و هفتمین کنفرانس یونسکو که از تاریخ ۱۴ تا ۲۹ آبان ماه در مقر یونسکو برگزار شد، اظهار داشت: یونسکو با ۲ هدف عمده رسیدن به صلح جهانی و کیفیت بهتر زندگی مردم تشکیل شده است و دارای ۵ حوزه مختلف از جمله فرهنگ، آموزش و علوم اجتماعی و انسانی است و هر ۲ سال یک بار مجمع عمومی یونسکو در پاریس برگزار می شود.

وی اضافه کرد: یکی از موارد مهم اجلاس امسال جایگاه جدید ایران در عرصه بین المللی بود که به هر حال با دولت جدید و نگاه جدید ایران این موضوع مشهود بود چرا که هم وزیر امور خارجه کشورمان به عنوان مهمان ویژه یونسکو دعوت شده بود و در مراسم افتتاحیه صحبت کرد که سخنان وی مبنی بر هم افزایی فرهنگ ها برای توسعه پایدار بسیار تاثیرگذار بود و هم حضور وزیر علوم و مشاور فرهنگی رئیس جمهور به عنوان سرپرست هیئت ایرانی و ریاست جنبش عدم تعهد در این مجمع اثرگذاری زیادی را دربر داشت.

*آمریکا از یونسکو قهر کرده است /اولین سالی که امریکا حق رای در کنفرانس عمومی یونسکو را نداشت


سعیدآبادی ادامه داد: سی و هفتمین اجلاس یونسکو واقعیتی به نام قهر آمریکا و عدم پرداخت حق عضویت و تلاش آمریکا برای ضعیف کردن یونسکو و بی خاصیت کردن آن به عنوان استراتژی خود در بر داشت که این اولین کنفرانس عمومی یونسکو بود که آمریکا طی ۲ سال گذشته به علت عدم پرداخت سهم و حق خود به همراه اسرائیل از حق رای برخوردار نبودند.

وی در ادامه با پرداختن به مباحث جزئی تر تصریح کرد: یکی از مهم ترین دستاوردها موضوع ایجاد مرکز منطقه ای و اقیانوس شناسی درجه ۲ وابسته به یونسکو در غرب آسیا در ایران بود که طی ۲ سال گذشته کمیسیون ملی یونسکو به همراه مرکز اقیانوس شناسی تلاش های زیادی در این راستا انجام داده بودند.

*ثبت ۴ شخصیت ایرانی اسلامی به عنوان مشاهیر یونسکو


سعید آبادی اضافه کرد: موضوع دیگر ثبت ۴ شخصیت ایرانی اسلامی به عنوان مشاهیر یونسکو بود که در این اجلاس نهایی شد و برای سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ به عنوان یکی از مشاهیری که یونسکو آنها را به عنوان فقط مشاهیر ایران نمی داند بلکه متعلق به همه جهان است مطرح شد.

وی تصریح کرد: این اتفاق با وجود عدم همکاری سازمان های متولی این موضوع در ایران اتفاق افتاد و این ۴ شخصیت عبارت بودند از هشتصدمین سال زندگی فعال نجم الدین کبری عارف و انسان شناس برجسته ایرانی، ششصدمین سال زندگی فعال عبدالقادر مراغه ای اولین ردیف نویس موسیقی ایرانی، هشتصدمین سال تولد فخرالدین عراقی شاعر و ادیب ایرانی و هفتصدمین سال تولد میرسیدعلی همدانی، شاعر و عارف ایرانی بودند.

*تصویب قطعنامه های ایران در یونسکو


دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران با بیان اینکه این مشاهیر برای یک کشور ثبت می شود و کشورهای دیگر می توانند به عنوان حامی در آن پرونده باشند، گفت: یکی دیگر از اتفاقات مهم قطعنامه های ایران بود که در این اجلاس به تصویب رسید به این صورت که کشورهای مختلف می توانند در دوره ۲ ساله نسبت به برنامه ها و بودجه های یونسکو موضوعاتی را اضافه و کم کنند که ما در این اجلاس ۳ قطعنامه مطرح کردیم که هر ۳ مطرح کردیم.

وی گفت: موضوع اول مربوط به کمیسیون ارتباطات بود که به عنوان حافظه جهانی باید میراث مستند و مکتوب را ثبت جهانی کرد که ما در نظر داشتیم این برنامه نیاز به تقویت دارد و روی آن تاکید کردیم که تصویب شد و موضوع دیگر مسئولیت اجتماعی سازمان ها در کمیسیون انسانی و اجتماعی است که در پیشرفت های علم و تکنولوژی اگر مسئولیت های اجتماعی پشت سر دستاوردها نباشد ممکن است ما را به آرامش نرساند که این موضوع هم تصویب شد.

سعیدآبادی افزود: در کمیسیون آموزش یکی از قطعنامه هایی که تصویب شد این بود که به عنوان پاسخگویی در آموزش عالی باید این سازمان ها اگرچه روبه رشد هستند اما خود را پاسخگوی نیازهای شهروندان بدانند نه اینکه فقط به دنبال بالا رفتن در رنکینگ های جهانی باشند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در سی و هفتمین کنفرانس عمومی یونسکو ۱۰ مرکز منطقه ای در حوزه علوم ایجاد شد و ۳ مرکز منطقه ای در حوزه فرهنگ راه اندازی شد. از طرفی در کمیسیون علوم اجتماعی و انسانی جمهوری اسلامی ایران و بنده نایب رئیس کمیسیون علوم اجتماعی و انسانی انتخاب شدیم.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران یادآور شد: پایان دسامبر ۲۰۱۳، بیستمین سال تاسیس کنوانسیون اخلاق زیستی است و اهمیت آن این است که اگر در دستاوردهای زیستی بشر، اخلاق رعایت نشود جهان مختل خواهد شد، لذا امیدواریم در اواخر آذرماه بین ۲۴ و ۲۶ این گردهمایی را در ایران برگزار کنیم و کنفرانس یا همایش دیگری که در ایران برگزار خواهد شد پیشرفت های ایران در آموزش های پایه است که این آموزش ها در چهارچوب اهداف هزاره قرار دارد و در آن فعالیت ها در زمینه پایین آوردن سطح بیسوادی در کشور و کاهش افرادی که در سنین آموزش هستند اما به مدرسه نمی روند صورت می گیرد.

سعیدآبادی با بیان اینکه همایش پیشرفت های ایران در آموزش های پایه ۲۵ آذرماه با همکاری نهضت سوادآموزی و آموزش و پرورش برگزار می شود، خاطرنشان کرد: در ۵ سال گذشته ۳ مرکز منطقه ای وابسته به یونسکو در ایران ایجاد کردیم، در حالی که طی ۳۰ سال بعد از انقلاب فقط ۲ مرکز منطقه ای ایجاد شد و این ۳ مرکز شامل مرکز منطقه ای پارک های علم و فناوری و مراکز رشد، مرکز منطقه ای مطالعات میراث معنوی یا ناملموس و مرکز منطقه ای اقیانوس شناسی در غرب آسیا بود البته مرکز دیگری با عنوان مرکز بین المللی مدیریت یکپارچه آبخیزداری و منابع زیستی در دست اقدام است که امیدواریم طی سال آینده در این زمینه پاسخ بگیریم.

وی گفت: طی ۳۰ سال بعد از انقلاب فقط ۲ کرسی دانشگاه یونسکو در ایران ایجاد شد، اما در ۵ سال گذشته ۸ کرسی دانشگاهی با عناوین کرسی های مدیریت، برنامه ریزی و تضمین کیفیت در آموزش عالی، همکاری صنعت و دانشگاه در فرایند توسعه پایدار، کارآفرینی، معماری ایرانی و اسلامی، آموزش مهندسی، مدیریت آب و محیط زیست برای شهرهای پایدار، توسعه انرژی های جایگزین و مدیریت بلایای طبیعی در ایران توسط یونسکو راه اندازی شد.

سعیدآبادی یادآور شد: در گذشته یک جایزه ابن سینا در اخلاق در علوم را پیشنهاد دادیم و ۲ جایزه دیگر را هم پیشنهاد داده ایم به عنوان جایزه فردوسی در حوزه حفاظت از میراث مکتوب و جایزه شیخ بهایی در حوزه فناوری که امیدواریم مانند جایزه ابن سینا به تصویب برسد.

*عدم همکاری وزارت ارشاد و میراث فرهنگی در ثبت ۴ شخصیت ایرانی در یونسکو


دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران با بیان اینکه همه این اتفاقات خوب در یک ظرف سیاسی ناآرام در طی ۵ سال گذشته اتفاق افتاد، خاطرنشان کرد: در حوزه مشاهیر، وزارت فرهنگ و ارشاد و سازمان میراث فرهنگی به نوعی متولی مفاخر و مشاهیر هستند، اما متاسفانه وقتی اعلام کردیم باید وارد مساله مشاهیر شد و اطلاعات و کتاب ها و زندگی نامه آنها را باید پرونده سازی کنیم تا در یونسکو به ثبت برسانیم هیچ کدام از این سازمان ها پاسخی ندادند لذا نتوانستیم از ساختار سازمانی استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: این مشاهیر برای سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ ثبت شدند در حالی که وظیفه ما نبود که این مشاهیر را پیدا کنیم اما این کار را انجام دادیم ولی باید در نظر داشت گام سوم برگزاری سمینارها و کارگاه های مختلف چه در حوزه ملی و چه در حوزه منطقه ای و چه در حوزه بین المللی حتی در صحن یونسکو است، دیگر به ما ارتباطی ندارد و باید این سازمان ها وارد عمل شوند.

سعید آبادی ادامه داد: هنوز به تصمیم جدیدی برای اینکه کدام ۲ اثر برای ثبت جهانی در میراث معنوی انتخاب شود، نرسیده است.

*فعالیت کم مرکز منطقه ای مطالعات میراث معنوی به ضررمان تمام می شود


وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مرکز منطقه ای مطالعات میراث معنوی در مدت تاسیس خود فعالیت خاصی را نداشته است خاطرنشان کرد: متاسفانه این مرکز فعالیت قابل ملاحظه ای نداشته است و آنها عنوان می کنند که دلیل آن نداشتن بودجه است، ولی این را باید در نظر داشت که این مرکز که همراه ۲ مرکز دیگر در کره و ژاپن به ترتیب با عناوین مرکز اطلاع رسانی میراث معنوی در منطقه و مرکز حفظ میراث معنوی در منطقه به ثبت رسید که ۲ مرکز کشورهای دیگر بسیار فعال هستند و بروشور، کتاب و همایش و کارگاه و آموزش دارند اما مرکز ما خیلی فعال نیست. از طرفی ابتدا قرار بود این مرکز را به ما ندهند ولی تلاش های فراوان باعث شد که این اتفاق مبارک بیفتد.

سعید آبادی با بیان اینکه امیدواریم با مدیریت جدید این مشکل حل شود ضمن اینکه باید در نظر داشت سازمان یونسکو مرور برای مراکز خود هر ۵ سال یک بار دارد که اگر کم کاری ببیند مراکز را تعطیل کند در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر علت عدم حضور سازمان های مردم نهاد در اجلاس یونسکو گفت: این موضوع منع قانونی ندارد و حضور این سازمان ها بستگی به نظر دولت ها دارد، البته این را هم باید در نظر داشت که این سازمان ها در ایران خیلی فعال نیستند و هنوز برخی از آنها قابلیت حضور در مجامع بین المللی را ندارند.

وی گفت: روزبه روز از نقش بازیگران دولتی در حکمرانی جهانی کاسته می شود و به نوعی به نقش بازیگران غیردولتی افزوده می شود البته در حال حاضر هنوز هم دولت ها نقش ورود به موارد حکمرانی جهانی را دارند.

*پرونده ثبت چوگان هفته آینده رسیدگی می شود


دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران با اشاره به پرونده چوگان نیز تصریح کرد: در ابتدا باید بگوییم که به دنبال کارگاه آموزشی برای خبرنگاران حوزه یونسکو هستیم تا موضوعات مختلف را به طور دقیق تر شناسایی کنند. اما در حوزه میراث معنوی باید درنظر داشته باشیم که هدف مهم تشکیل کنوانسیون میراث معنوی در یونسکو ایجاد تکثر و تنوع در این میراث بوده است و این کنوانسیون به این موضوع کار ندارد که قدمت و ریشه یک اثر معنوی در کجای یک منطقه قرار دارد. بلکه موضوع آن این است که هر کشوری با توجه به ویژگی هایی که دارد می تواند یک مهارت را در چهارچوب مرزهای جغرافیایی آن کشور ثبت کند لذا برای کنوانسیون میراث فرهنگی یونسکو داشتن مهارت در آن حوزه مهم است و ریشه این موضوع اهمیتی ندارد.

سعیدآبادی خاطرنشان کرد: برای کنوانسیون این مهم است که این آیین از هرجا که آمده است در حال حاضر در تاجیکستان وجود دارد اما اینکه چون چوگان قدمت بیشتر تاریخی در ایران دارد آذربایجان حق ثبت آن را ندارد اشتباه است.

وی اضافه کرد: اینکه چرا ما زودتر چوگان را ثبت نکردیم سوالی است که باید از سازمان میراث فرهنگی پرسید و این موضوع هم که معاون میراث فرهنگی کشور مطرح کرده است که متاسفانه ثبت جهانی به جای تقارب موجب کدورت بین کشورها شده است به نظرم موضوع درستی است و یونسکو این موضوع را بررسی می کند البته این را هم باید در نظر داشت که چوگان فقط مربوط به ایران نیست و برخی از کشورهای جنوب شرقی آسیا با عنوان" مَناس" آن را ثبت کرده اند.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران ادامه داد: نامه آقای نجفی به یونسکو ارسال شده است و هفته آینده که کمیسیون میراث معنوی در آذربایجان برگزار می شود آنجا تصمیم گیری خواهد شد. البته این نامه نیز طی فرایندی برای کشور آذربایجان ارسال شده که آنها هم پاسخ دادند و هفته آینده در این کمیسیون در این باره به تصمیم خواهیم رسید.

وی همچنان گفت: نامه کمیسیون ملی یونسکو درباره مقبره نظامی ارتباطی با یونسکو ندارد مانند مقبره حافظ، اما میدان نقش جهان اصفهان را اگر دست بزنید یونسکو وارد عمل می شود. در این زمینه من به همتای خود در آذربایجان نام نوشتم.

سعیدآبادی اضافه کرد: متولی ثبت میراث طبیعی و معنوی، سازمان میراث فرهنگی است و میراث فرهنگی باید جوایگوی این موضوع باشد که چرا پرونده طب سنتی که برای ثبت جهانی فرستاده شد است، ناقص است و این پرونده در حال حاضر از نظر کمیته مشترک یونسکو رد شده است اما باید منتظر بمانیم که هفته بعد در آذربایجان چه اتفاقی می افتد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات