عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به دروغگویی کودکان، پنهان کردن معایب، حفظ اعتماد به نفس و انتقام از والدین را دلایل این گروه سنی برای دروغ گفتن عنوان کرد.

به گزارش افکارنیوز ، مهناز استکی گفت: برخی کودکان برای پوشیدن معایب و حفظ اعتماد به نفس شان دروغ می گویند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: در بررسی عوامل موثر بر دروغ گویی کودکان و نوجوانان باید عامل سن و موقعیتی را که به این رفتار منجر شده است در نظر گرفت.

وی گفت: تفاوتهای فردی در ایجاد رفتار ناپسندی مانند دروغگویی مهم است که نباید آن را از نظر دور داشت.

استکی ادامه داد: گاهی نوجوانان برای نشان دادن خود و انتقام از والدین دروغ می گویند. در واقع این رفتار برای آزار والدینی است که رفتارشان با نوجوان موجب دروغگویی او شده است.

استکی گفت: کودکان نیز برای انتقام از بزرگترها دروغ می گویند. مثلاً برداشتن مداد همکلاسی و اظهار بی اطلاعی از آن با وجود عدم نیاز مالی دانش آموز، راهی برای اذیت کردن والدین است. کودک با این رفتار سعی می کند از والدین اش انتقام بگیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: گاهی کودک برای جلب نظر همکلاسی هایش از کیف والدینش پول برداشته و برای آنها مداد رنگی می خرد. این رفتار نوعی گدایی محبت است.

وی خاطر نشان ساخت: کودکان و نوجوانانی که مهارت ارتباطی مناسبی ندارند، برای حفظ اعتماد به نفس شان دست به این گونه رفتارها می زنند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات