کار وکلا بیشتر دفاع از کسانی است که به عنوان متهم در دادگاه حاضر می شوند، اما این بار شخصی پیدا شده و کلاه وکلای دادگستری را برداشته تا خود وکلا در جایگاه شاکی قرار گیرند.

به گزارش افکارنیوز ، روز هشتم تیرماه زنی با مراجعه به دادسرای ۳۱ تهران و طرح شکایتی عنوان کرد که فرد ناشناسی طی تماس تلفنی و به بهانه پرداخت هزینه حق الوکاله مرا به پای دستگاه خودپرداز کشانده و به شیوه ATM اقدام به کلاهبرداری کرده است.

با تشکیل پرونده مقدماتی با موضوع کلاهبرداری و به دستور شعبه سوم دادیاری دادسرای ناحیه ۳۱ تهران، پرونده جهت رسیدگی تخصصی در اختیار اداره چهاردهم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت.

اظهارات اولین شاکی پرونده


شاکیه پس از حضور در اداره چهاردهم در اظهاراتش به کارآگاهان گفت: شخصی با اینجانب تماس گرفت و اظهار داشت که می خواهد برای زندانی شان وکیل اختیار کند و به بهانه پرداخت حق الوکاله از اینجانب شماره حساب درخواست کرد و بنده را به جلوی دستگاه عابر بانک کشاند و کدهایی گفتند که بنده نیز این کدها را وارد سیستم دستگاه خودپرداز کرده اما بعد از اخذ پرینت تراکنش مالی متوجه شدم که طی چندین نوبت، در مجموع مبلغ سه میلیون و ۹۰۰ هزار تومان از حساب بنده خارج و به حساب های مختلف واریز شده است.

شناسایی تعداد دیگری از وکلای دادگستری به عنوان شاکی و مالباخته


هم زمان با آغاز تحقیقات در خصوص شکایت اولین شاکی پرونده، شکایت های مشابه دیگری به اداره چهاردهم پلیس آگاهی تهران بزرگ ارجاع شد که در تمامی آنها، تعدادی از وکلای دادگستری مورد کلاهبرداری توسط فرد ناشناسی قرار گرفته بودند که این شخص به بهانه اینکه در خارج از کشور به سر می برد از آنها درخواست کرده تا به دستگاه خودپرداز مراجعه تا از طریق حساب ارزی اقدام به انتقال وجه به حساب آنها نماید.

یکی از شکات در اظهارات خود به کارآگاهان گفت: در ساعت ۲۰: ۳۰ چهاردهم تیرماه شخصی که خود را برادر فرد دیگری به نام آرمین فرجام معرفی کرد، اظهار داشت که هم اکنون در خارج از کشور است و برادرش (آرمین) به علت یک پرونده درگیری در بازداشت به سر می برد و این درحالیست که باید برای انجام امور تجاری، حداکثر تا روز سه شنبه یعنی هجدهم تیر در دبی باشد و به این بهانه از من درخواست کرد تا وکالت برادرش را به عهده بگیرم.

وی ادامه داد: زمانیکه درخواست ایشان را برای وکالت برادرش قبول کردم، این شخص درخواست شماره کارت و شماره حساب نمود تا مبلغی را از طریق حساب ارزی به حساب اینجانب واریز کند و به این بهانه مرا به پای دستگاه خودپرداز کشاند و مبلغ دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان از حساب من خارج کرد.

یکی دیگر از وکلای دادگستری که به همین شیوه و شگرد مورد کلاهبرداری قرار گرفته بود نیز در اظهاراتش به کارآگاهان گفت: روز بیست و دوم تیرماه فردی با دفتر وکالت بنده تماس گرفت و اظهار داشت که از موکلین بنده است و چون در دبی است، می خواهد مبلغی را به عنوان حق الوکاله به حساب بنده واریز کند و به این بهانه از اینجانب شماره حساب خواست و گفت که چون حسابش ارزی است، باید به عابر بانک مراجعه کنم؛ بنده نیز منشی خود را به جلوی دستگاه خودپرداز فرستاده و شخص مذکور به ایشان کدهایی را گفتند که پس از وارد شدن این کدها [از سوی منشی دفتر] و اخذ پرینت حساب متوجه شدیم که در عوض واریز پول به حساب، مبلغ دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان از حساب بنده خارج شده است.

مالباخته ای دیگر نیز روز بیست و چهارم تیرماه در اداره چهاردهم حاضر و به کارآگاهان گفت: ۵ روز پیش فرد ناشناسی با بنده تماس گرفت و اظهار داشت که می خواهند وکالت برادرشان را که در یک سانحه تصادف رانندگی محکوم شده را قبول نمایم؛ بنده نیز طبق روال معمول از ایشان خواستم تا به دفتر وکالت بنده مراجعه نمایند که اظهار داشتند خودشان در دبی هستند و نمی توانند حضوری به دفتر مراجعه نمایند و مدعی شدند که می خواهند مبلغ اولیه ای را به عنوان حق الوکاله به حساب بنده واریز نماید و از اینجانب شماره حساب خواستند و بنده را به پای دستگاه عابربانک کشانده و شماره هایی را به عنوان کدهای حساب ارزی عنوان کردند که بنده نیز این شماره ها را وارد سیستم کرده اما بعد از اخذ پرینت متوجه شدم که مبلغ سه میلیون و ۷۰۰ هزار تومان از حساب بنده خارج شده است.

تحقیقات پلیسی و شناسایی تصویر فرد ناشناس


با توجه به شیوه و شگرد یکسان در کلاهبرداری از گروهی از وکلای دادگستری و اطمینان از این موضوع که تمامی کلاهبرداری ها از سوی یک نفر انجام شده، کارآگاهان اداره چهاردهم تحقیقات خود را آغاز و با بررسی تراکنش های مالی متعلق به مالباختگان اطلاع پیدا کردند که تمامی وجوه کلاهبرداری شده به حساب فرد مشخصی به نام محمد. ن منتقل شده است.

با شناسایی محل افتتاح حساب، کارآگاهان به شعبه بانک مورد نظر مراجعه و در بررسی اسناد و مدارک شناسایی افتتاح کننده حساب اطمینان پیدا کردند که کلیه اسناد و مدارک ارائه شده به بانک، مجعول و متعلق به فرد دیگری به نام مجید. م است که متهم پرونده با جعل هویت محمد. ن و با استفاده از اسناد مجعول متعلق به مجید. م اقدام به افتتاح حساب های مختلف بانکی با نام این دو نفر کرده است.

افتتاح کننده حساب در حالی با مشخصات محمد. ن (متولد ۱۳۶۰) اقدام به افتتاح حساب کرده بود که در بررسی های بعمل آمده و شناسایی محمد. ن مشخص شد که ایشان بیش از ۸۰ سال سن دارد و صاحب مدارک شناسایی (مجید. م) نیز پیش از این اقدام به اعلام فقدان مدارک شناسایی خود کرده است.

سرهنگ کارآگاه محمدرضا ذاکر استقامتی، معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی تهران بزرگ، در ادامه اعلام این خبر ضمن اشاره به این موضوع مهم که برای انتقال وجه از طریق سیستم عابر بانک نیازی به مراجعه صاحب حساب به دستگاه خودپرداز (ATM) نیست، عنوان داشت: با توجه به شناسایی تصویر افتتاح کننده حساب های مجعول و به منظور شناسایی هویت این شخص، دستور انتشار تصویر وی از سوی مقام قضایی صادر شده است.

لذا از کلیه شهروندان که موفق به شناسایی تصویر متهم تحت تعقیب اداره چهاردهم شدند درخواست می شود تا هرگونه اطلاعات خود در خصوص هویت، محل سکونت و دیگر اقدامات مجرمانه احتمالی این شخص را از طریق شماره تماس های ۵۱۰۵۵۵۱۴ و ۵۱۰۵۵۴۱۵ در اختیار اداره چهاردهم مبارزه با کلاهبرداری پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار دهند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات