یک استاد دانشگاه باور غلط درباره سودمندی مصرف مواد مخدر سنتی مانند تریاک را عاملی برای جذب افراد به استعمال چنین موادی دانست و بر لزوم آموزش مهارت های زندگی به فرزندان به منظور پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر تاکید کرد.

به گزارش افکارنیوز ، هومان نارنجی ها در همایش توانمند سازی جوانان و پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر صنعتی اظهارکرد: آموزش مهارت های زندگی به فرزندان از عوامل اصلی در پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر است.

وی افزود: در سال ۲۰۰۲ میزان ۲هزار تن مواد مخدر در کشور افغانستان تولید شد و امروز با حضور نیروهای ناتو در این منطقه، تولید مواد مخدر افزایش یافته و به ۱۲هزار تن در سال رسیده است.

نارنجی ها باور غلط درباره سودمندی مصرف مواد مخدر سنتی مانند تریاک را عاملی برای جذب افراد به استعمال چنین موادی دانست و گفت: سوداگران مواد مخدر برای سهولت در ترانزیت مواد مخدر و سود مادی بیشتر، با راه اندازی لابراتوارهای تولید مواد مخدر صنعتی، این مواد را به سوی کشور ما گسیل کردند.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران، چهار هزار شهید و ۱۲هزار جانباز را در عرصه مبارزه با سوداگران مواد مخدر تقدیم کرده است؛ اما قاچاقچیان برای بهره مندی از سود سرشار ۶۰۰ میلیارد دلاری خود حاضر به ترک این تجارت خانمان سوز نیستند.

وی، کاهش تقاضا در بین جوانان و تربیت فرزندان به روش صحیح را راهکار اصلی برای مقابله با اعتیاد دانست و گفت: ۸۰ درصد معتادان دارای تجربه مصرف مواد مخدر و الکل زیر سن ۱۹سالگی هستند.

نارنجی ها، با تقسیم بندی مواد مخدر به دو دسته سنتی و صنعتی و تشریح مضرات هریک از آنها، افزود: توهم، قتل، پرخاشگری، کاهش وزن و غیره از آثار سوء مصرف مواد مخدر صنعتی از جمله شیشه است.

وی با طرح سؤالی مبنی بر چرایی استفاده جوانان از مواد مخدر و ضعف فرهنگی در کشور، اظهار کرد: باید باورها درست شود و جوانان قبول کنند که مصرف مواد مخدر، هیچ سودی برای آنها ندارد.

به گفته وی، آموزش مهارت های شش گانه نه گفتن، دوست یابی، حل مسئله، تصمیم گیری، کنترل خشم و هوش اجتماعی از عوامل اصلی در موفقیت فرزندان است؛ همچنین فرزندپروری، آموزش و مهارت آموزی سه گام اصلی در موفقیت فرزندان محسوب می شود.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات