رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان جم گفت: آزمایش خون تنها راه تشخیص قطعی این بیماری است که در سطح شهرستان در همه آزمایشگاه ها قابل انجام است و برای افراد در معرض خطر به صورت رایگان انجام می گیرد.

به گزارش افکارنیوز ، احمد قاسمی امروز در جم اظهار داشت: رسیدگی به مشکلات بهداشتی و درمانی در این شهرستان از اولویت های اساسی و مهم است و در این مسیر اهتمام داریم.

وی افزود: مقابله با بیماری ها و افزایش شاخص های بهداشتی مورد توجه و تاکید این مجموعه قرار دارد.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان جم با اشاره به لزوم مقابله با بیماری ایدز خاطرنشان کرد: ایدز یک بیماری ویروسی است که سبب اختلال در سیستم دفاعی بدن در مقابل بیماری ها شده و بدن را مستعد هر نوع بیماری دیگر نیز می کند.

قاسمی تصریح کرد: ایدز یک مشکل بهداشتی نیست بلکه یک مشکل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که سبب می شود هزینه های بالایی در درمان که آن هم قطعی نیست صورت گیرد ولی با افزایش آگاهی از چگونگی راه های انتقال می توان این بیماری را متوقف کرد.

وی عنوان کرد: تعداد بیماران مبتلا به ایدز در کشور بیش از ۲۶ هزار نفر است که از این تعداد ۳۹۶ نفر در استان بوشهر هستند که این بیماران بیشتر در گروه سنی ۲۵ تا ۳۴ سال قرار دارند و از نظر جنسیت، ۹۶ درصد آنها را آقایان و چهار درصد دیگر را خانم ها تشکیل می دهند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان جم اضافه کرد: ویروس ایدز می تواند از طریق خون و فراورده های خونی، تماس جنسی با افراد آلوده، وسایل تزریقی آلوده به خون آلوده و مادر به جنین در زمان بارداری انتقال پیدا کند ولی بیشترین راه انتقال در کشور، اعتیاد تزریقی است هرچند که موج سوم بیماری و شیوع آن از طریق جنسی نیز در حال افزایش است.

وی تاکید کرد: عدم آگاهی کافی در ارتباط با بیماری ایدز، وجود رفتارهای پرخطر نظیر استفاده از مواد مخدر، الکل و قرص های روانگردان قدرت تصمیم گیری را مختل کرده و راه را برای ابتلا هموار می کند و رعایت پاکدامنی، فراگیری و عمل به مهارت نه گفتن به دوستان ناباب، پرهیز از رفتارهای پرخطر، عدم استفاده از وسایل عمومی در آرایشگاه ها از مهم ترین راه های پیشگیری است که خود افراد می توانند آنها را در عمل به کار ببرند.

قاسمی عنوان کرد: آزمایش خون تنها راه تشخیص قطعی این بیماری است که در سطح شهرستان در همه آزمایشگاه ها قابل انجام است و برای افراد در معرض خطر به صورت رایگان انجام می گیرد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات