رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: تا پایان سال ۳۵ هزار واحد مسکونی به مددجویان واگذار خواهد شد.

به گزارش افکارنیوز، همایون هاشمی در نشست خبری خود که به مناسبت روز جهانی معلولان برگزار شد، اظهار داشت: ۱۲ آذر مصادف با سوم دسامبر روز جهانی معلولان است که یادآوری می کند که وظایف سنگینی بر دوش مسئولان و متولیان این جامعه هستند.

وی با اشاره به اینکه پیام روز جهانی معلولان شکستن موانع و باز کردن درب ها است، گفت: باید به سمتی برویم که معلولان در جامعه از خدمات مختلف بهره مند شوند.

هاشمی ادامه داد: سال گذشته سازمان بهزیستی شعاری را همانند شعار امسال سازمان ملل طراحی کرد و ما توانستیم در بخش های مختلف خدمات خوبی را ارائه بدهیم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: سازمان بهزیستی کشور بیش از چندین فعالیت انجام می دهد که در اکثر فعالیت ها از شرکای کاری استفاده می کند اما به هیچ عنوان در بخش معلولان از شرکای کاری استفاده نکرده است و به صورت اختصاصی آنها را مدیریت کرده است و این در حالی است که بیش از ۶۰ درصد منابع بهزیستی مربوط به حوزه توانبخشی است.

وی افزود: رویکرد اصلی سازمان بهزیستی در حوزه توانبخشی و توانمندسازی است که الگوهای جدیدی و روش های نوینی را ارائه می کند و این در حالی است که توانبخشی متأثر از مدل های جهانی است و دائما در حال تغییر است و سازمان بهزیستی منطبق با آنها حرکت می کند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: رویکردهای جدیدی در دستور کار سازمان بهزیستی قرار گرفته است که از آن جمله می توان به خدمات در منزل با بسترهای جدید اشاره کرد.

هاشمی خاطر نشان کرد: تحولاتی در جامعه در حال رخ دادن است که امیدواریم با مشارکت معلولان جامعه و رسانه ها بتوانیم یک تحول مؤثر و چشمگیر در حوزه خدمات به معلولان ارائه کنیم و این در حالی است که امسال خدمات ارائه شده از لحاظ کمی و کیفی در دستور کار سازمان بهزیستی قرار گرفته است.

هاشمی افزود: برابر قانون باید تعداد مددجویان ثابت بماند و ما نیز ملزم هستیم با توجه به خروج معلولان به دلیل توانمندسازی تعداد دیگری را تحت پوشش سازمان قرار دهیم و در این مدت اقدامات خوبی در این بخش صورت گرفته است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور خاطر نشان کرد: ارائه خدمات در منزل و اجرای طرح مراقبین خانگی یکی از برنامه های اصلی سازمان محسوب می شود چرا که ما اعتقاد داریم بهترین مراقبین مادران و خواهران آموزش دیده و در کل خانواده است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در ادامه نشست خبری خود به پیگیری های مطالبات مناسب سازی از سوی سازمان بهزیستی اشاره کرد و گفت: اگرچه این کار بسیار سخت است اما تدارکات کار دیده شده است و اقداماتی در این بخش صورت گرفته است.

وی ادامه داد: سومین برنامه انجام شده از سوی سازمان بهزیستی، نوسازی قانون جامع حمایت از حقوق معلولان است که این لایحه پس از بازنگری به کمیسیون اجتماعی دولت ارسال شده و پس از تصویب به مجلس شورای اسلامی ارسال خواهد شد.

هاشمی خاطر نشان کرد: در چند روز گذشته سازمان بهزیستی توافقنامه ای را با معاونت نظارت و راهبردی ریاست جمهوری در خصوص استخدام های گذشته و جدید ویژه معلولان داشته است که خوشبختانه مسئولان مربوطه وعده های خوبی در این بخش دادند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور بیان داشت: یکی دیگر از اقدامات انجام شده از سوی سازمان توجه به مسکن معلولان است به طوری که در ۱۰۰ روزه گذشته از فعالیت دولت تدبیر و امید بالغ بر ۴۴۰۰ واحد مسکونی تحویل داده شده است که این کار با کمک خیرین صورت گرفته است.

وی با تأکید بر اینکه سازمان بهزیستی اعتقاد دارد که معلولان باید در جامعه به راحتی حضور پیدا کنند، گفت: ما به هیچ وجه مایل به خانه نشینی و منزوی بودن معلولان نیستیم و در همین زمینه طرح های خوبی از جمله توانمندسازی جسمی، فرهنگی و اجتماعی در دستور کار سازمان بهزیستی قرار گرفته است.

هاشمی تصریح کرد: توانمندسازی فرهنگی و اجتماعی جامعه هدف یکی دیگر از برنامه های اصلی سازمان بهزیستی است که در سال جاری با رویکرد جدید انجام خواهد گرفت.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در ادامه به تعامل و همکاری این سازمان با NGO و سازمان های غیر دولتی اشاره کرد و گفت: ما هم اکنون در ۲۴ هزار نقطه از کشور حضور داریم که در این زمینه از ظرفیت NGOها استفاده می شود و در واقع بدون حضور آنها سازمان بهزیستی تنها در ۴۴ نقطه از کشور حضور خواهد داشت.

وی افزود: امروزه در هزاره سوم و در شرایطی که خیلی از فرآیندها خدمتی تغییر کرده ما نیز باید نوع ارائه خدمات را نوسازی و به روز کنیم که در این زمینه در دو سال گذشته نوسازی در بخش خدمات در دستور کار سازمان بهزیستی قرار گرفته است و امیدواریم در این قسمت گام های اثربخش تری برداریم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور افزود: امسال در روز جهانی سالمندان نیز برنامه های خوبی صورت گرفت به طوری که ما روز جهانی سالمند را به هفته ملی تکریم سالمندان تغییر دادیم و در این زمینه اقدامات خوبی صورت گرفت.

وی به آخرین وضعیت صدور کارت های معلولیت ویژه معلولان اشاره کرد و گفت: به زودی این کارت ها در اختیار جامعه هدف بهزیستی قرار می گیرد.

هاشمی افزود: یکی از مظلوم ترین جامعه هدف بهزیستی، بیماران ضایعه نخاعی هستند که در این زمینه نیز قدم های خوبی از سوی سازمان برای ارائه خدمات به این گروه از جامعه هدف برداشته شده است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: اجرای طرح مراکز حرفه آموزی و گسترش آن یکی از دغدغه های سازمان بهزیستی بوده است که در این زمینه شیوه های جدید و نوین برای اجرای این طرح در دستور کار قرار گرفته است که از آن جمله می توان به مراکز دانشکار در سطح کشور اشاره کرد.

وی بیان داشت: یکی دیگر از اقدامات قابل قبول سازمان بهزیستی پرداخت ۱۰۰درصد شهریه دانشجویان معلول است که در این زمینه قانون ما را مکلف کرده است که حمایت ۱۰۰ درصد در این بخش از معلولان داشته باشیم که خوشبختانه دولت نیز همکاری های لازم را در این بخش داشته است.

هاشمی تصریح کرد: به صفر رساندن کاشت حلزون و یکی دیگر از اقدامات انجام شده از سوی سازمان در دو سال گذشته بوده است به طوری که در حال حاضر فردی برای کاشت حلزون پشت نوبت نداریم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در ادامه به برخی دیگر از سرفصل های انجام شده از سوی سازمان در ۸ ماهه گذشته اشاره کرد و افزود: توسعه برنامه های توانبخشی مبتنی بر جامعه هدف، پرداخت شهریه دانشجویان معلول به تعداد ۱۶ هزار نفر، مساعدت مالی به کودکان کاندیدای کاشت حلزون به تعداد یک هزار و ۸۰۰ نفر، توسعه برنامه های مراقبتی از معلولان در منزل و… از مهمترین سرفصل های انجام شده از سوی سازمان محسوب می شود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با تأکید بر اینکه تعداد معلولان تحت پوشش از سوی سازمان بهزیستی در شهرها و روستاها متفاوت است، گفت: بیشترین معلولان مربوط به روستاها هستند که در رأس آنها استان های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی بیشترین تعداد معلول را به خود اختصاص می دهند.

وی در ادامه نشست خبری خود با اشاره به تأمین هزینه ایاب الذهاب به معلولان از سوی سازمان گفت: در سال گذشته تأمین ایاب الذهاب معلولان در دستور کار سازمان قرار گرفت که در این بخش ماهیانه ۵۰ هزار تومان به معلولان واجد الشرایط پرداخت شد ضمن اینکه صدور پلاک ویژه معلولان نیز در سال ۹۱ اجرا شد که امسال بیش از ۱۱ هزار نفر از پلاک ویژه معلولان استفاده کردند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه تأمین تجهیزات توانبخشی در سال ۹۱ در دستور کار سازمان قرار گرفت، گفت: سال گذشته به بیش از ۴۰ هزار نفر وسایل کمک آموزشی داده شد که امسال بالغ بر ۸۳ هزار نفر از این تسهیلات استفاده کردند.

وی ادامه داد: رویکرد ما نگهداری معلولان در کنار خانواده ها است و در این زمینه سازمان بهزیستی بنا دارد با توسعه مراکز روزانه، مراکز شبانه خود را کاهش دهد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور افزود: راه اندازی بنیاد فرهیختگان یکی دیگر از برنامه های انجام شده از سوی سازمان بهزیستی است که در این راستا اقدامات خوبی صورت گرفته است ضمن اینکه توجه به مستمری معلولان نیز در دستور کار سازمان بهزیستی قرار گرفته است.

وی در ادامه نشست خبری خود با اشاره به اینکه در حال حاضر ۵۵۲ مرکز روانی مزمن در سطح کشور فعال هستند، گفت: در دهه گذشته سازمان بهزیستی در این بخش اقدامات خوبی را صورت داده و هم اکنون ما یک سری بیمار روانی مزمن در سطح شهر نمی بینیم.

هاشمی خاطرنشان کرد: آمادگی داریم با کارفرماهایی که کارگاه ویژه برای اشتغال معلولان راه اندازی کند، حمایت کنیم و در این زمینه در حال حاضر ۲۷۲ مرکز حرفه آموزی در سطح کشور فعال هستند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت: تعداد بیش از ۲۳۰ هزار معلول از سازمان بهزیستی مستمری مالی می گیرند و این در حالی است که در کنار مستمری از خدماتی چون خدمات توانبخشی، حمایتی، بیمه ای استفاده می کنند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: بیش از ۱۶ هزار مددجو و معلول مجهول الهویه تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند که سازمان هدفمندسازی یارانه ها در دو نوبت یارانه آنها را پرداخت کرده است و این در حالی استکه سازمان بهزیستی در اداره خدمات تفاوتی بین زنان معلول و مردان معلول نمی گذارد.

هاشمی در ادامه نشست خبری خود با تاکید بر اینکه اجرای طرح نهضت تامین مسکن معلولان از اواخر ۸۹ کلید خورد، گفت: در حال حاضر بیش از ۱۹۰ هزار واحد مسکونی در بخش های مختلف قرار دارد که بخشی از این واحدها واگذار شده است.

وی ادامه داد: تا پایان سال جاری ۳۵ هزار واحد مسکونی از تعهدات نهضت تامین مسکن به مددجویان و معلولان واگذار خواهد شد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: قانون بازنگری شده جامعه حمایت حقوق معلولان هم اکنون در کمیسیون اجتماعی دولت در حال بررسی است که پس از نظر مسئولان برای تصویب نهایی به مجلس ارائه خواهد شد.

هاشمی با تاکید: بر اینکه سازمان در دو سال پی در پی و در شرایط بحرانی کشور به تعهدات خود در خصوص افزایش مستمری معلولان عمل کرده است، گفت: زمانی که بنده در سازمان مشغول به کار شدم مستمری پرداختی به معلولان ۳۲ هزار تومان بود و این رقم در حال حاضر ۴۸ هزار تومن است و باید به این نکته توجه شود که سازمان بهزیستی به معلولان حقوق نمی دهد بلکه مستمری را در کنار خدمات دیگر به معلولان و مددجویان پرداخت می کند.

وی افزود: مسکن، اشتغال و حمایت های اجتماعی سه رکن اساسی برای حمایت از مددجویان و معلولان است که در این زمینه سازمان بهزیستی در بخش مسکن اقدامات ویژه ای انجام داده اما در حوزه اشتغال و حمایت های اجتماعی گام های موثرتری را برداریم.

هاشمی گفت: با توجه به خدماتی که معلولان در طول سال از سازمان بهزیستی دریافت می کند مجموعه خدمات آنها به طور متوسط به سه میلیون تا ۵ میلیون می رسد که البته این رقم بستگی به شرایط معلولان دارد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با تاکید بر اینکه این سازمان هیچ مسولیتی را در قبال مناسب سازی ندارد، گفت: مناسب سازی در دست سازمان نبوده و این سازمان تنها می تواند طرح ها و برنامه های خود را به دستگاه های اجرایی انتقال دهد.

در پایان این جلسه از سری دوم مجموعه کتاب های سبک زندگی رونمایی شد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات