در حالی امروز وزیر راه و شهرسازی در جمع اعضای شورا در جلسه شورای شهر شرکت کرد که در ادامه این جلسه اعضای شورا درخواست های متعددی از جمله مدیریت یکپارچه شهری و اختصاص سهم دولت از بودجه حمل و نقل را داشتند.

به گزارش افکارنیوز، بیست و هفتمین جلسه شورای شهر تهران امروز با حضور تمامی اعضا برگزار شد. در ابتدای جلسه عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی گزارشی را در خصوص وضعیت مسکن و شهرسازی در کلانشهر تهران و در ادامه رایزنی و تعامل به اعضای شورای شهر ارائه کرد. پس از استماع سخنان آخوندی وزیر راه و شهرسازی، اعضای شورای شهر نظرات و درخواست های خود را در خصوص وضعیت مسکن در شهر تهران ارائه کردند.

احمد مسجدجامعی رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه آخوندی (وزیر راه و شهرسازی) مدت ها وظیفه معاونت سیاسی و اجتماعی وزارت کشور را داشته و تجربه اجرایی و دانش این حوزه را دارد و بر ضرورت تعامل بین دولت محلی و مرکزی تاکید دارد.

وی تصریح کرد: پیشنهادهایی که وزیر ارائه کرد و بیان داشت هزینه های این کار را می دهد بحث مهمی است ضمن اینکه وزیر راه و شهرسازی اولین قانون شوراها را نوشت و من در آن زمان در وزارت کشور بودم.

مسجدجامعی تصریح کرد: در آن سند شوراها به صورت سلسله مراتبی دیده شده بود و اختیارات آنها در چارچوب بود که بارها در صحبت های قالیباف هم دیده ایم اما متاسفانه هیچ گاه جنبه اجرایی نیافته است.

وی گفت: اینکه ما در تهران دچار پراکندگی و گسستگی هستیم بسیار دیده می شود و در برنامه سوم و چهارم توسعه کشور مدیریت یکپارچه دیده شده بود اما در برنامه پنجم این موضوع حذف شد ما نیاز به نگاه مشترک و هم جهت در این زمینه داریم.

رئیس شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: حدود مدیریت محلی بسیار مهم است و در قانون اساسی به آن پرداخته شده اما نمی توانیم حکومت تمرکزگزایی را که قبل از انقلاب بوده را حفظ کنیم و بعد دم از تمرکززدایی و محله گرایی بزنیم و ما نیاز به همدلی در این زمینه داریم.

در ادامه جلسه احمد دنیامالی رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: در جلسه روز گذشته که ما در خدمت آخوندی (وزیر راه و شهرسازی) بودیم بحث های خوبی مطرح شد و خوشحالم وی در صدر وزارتخانه ای است که مسئول بحث های شهرداری کشور است و با توجه به سابقه و توان آخوندی من می خواهم از زوایای دیگر به این موضوع بنگرم.

وی گفت: حدود ۱۴ سال است شوراها مسئولیت شهرها را بر عهده گرفته است و قرار بود شوراها مسئول اداره شهرها در یک نظام یکپارچه باشند، اما الان عملا شوراها، شورای شهرداری شده است تا شورای شهر! .

دنیامالی بیان داشت: طبیعتا در این ۴ سال از شخص وزیر انتظار می رود به بحث یکپارچگی مدیریت شهری کمک کند.

وی ادامه داد: اگر پروژه ها اجرا نشود مردم با تنگنا مواجه می شوند و ما نیاز به منابع پایدار داریم که دولت و مجلس باید به ایجاد آن کمک کنند و در اسناد ۱۴ الی ۱۵ سال پیش قرار بود دولت بخشی از هزینه های شهرها را بپردازد اما عملا مردم تقریبا همه هزینه شهر را تامین کرده اند.

دنیامالی با اشاره به تراکم فروشی شهرداری گفت: اگر این کار صورت نگیرد شهرداری مشخص نیست پولش را از کجا می آورد و اگر تراکم فروشی کند بدنام می شود! در حالی که تعریف منابع پایدار در همه دنیا معلوم است و موضوع انتقال پایتخت سیاسی این روزها در اخبار رسانه ها هم هست و خواهشمندم این موضوع در دستور کار قرار گیرد.

وی ادامه داد: بحث حریم شهر تهران بحث مترو، دسترسی به شهرهای اطراف بسیار مهم است و در دولت قبل قرار شد منابع در اختیار شرکت مترو قرار گیرد و اخیرا شنیده شده دولت قصد دارد این را از متروی تهران بگیرد و اگر مشکلی از سوی مترو بوده دولت باید آن را اعلام کند و ما پیگیری کنیم.

دنیامالی تصریح کرد: بافت های فرسوده موضوع مهم دیگری است که کوچه های آشتی کنان و بافت قدیمی معضل تهران است و اگر کمک دولت بر اساس برنامه سنواتی نباشد به اعتقاد ما اتفاق خاصی در بافت فرسوده نمی افتد. بنابراین از شما انتظار کمک داریم که طرح های جدید را بتوانید در بافت های فرسوده اجرا کنیم.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات