معاون سلامت وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه آنفلوآنزا از بیماری های شایع و واگیردار فصل سرماست، گفت: با رعایت چندین نکات می توان به راحتی از این بیماری جلوگیری کرد.

به گزارش افکارنیوز، محمد چینیان گفت: همزمان با بازگشایی مدارس و شروع فصل سرد سال، به طور معمول شیوع بیماری های واگیردار و تنفسی به ویژه آنفلوآنزا آغاز می شود.

وی افزود: بیماری آنفلوآنزا و سرماخوردگی معمولا با خستگی، احساس سرما، عطسه، سردرد، سرفه، گلودرد، تب و آبریزش بینی ادامه می ِیابد.

معاون سلامت وزارت آموزش و پرورش با اشاره به عوامل مهم شیوع بیماری های تنفسی، گفت: از مهم ترین عوامل شیوع بیماری های تنفسی، آنفلوآنزا است که به علت تجمع افراد در یک مکان از جمله در کلاس درس ایجاد می شود.

وی درباره اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از ایجاد خلل در برنامه عادی دانش آموزان و کاهش شیوع بیماری آنفلوآنزا و سرماخوردگی در مدارس، گفت: استفاده از وسایل شخصی از جمله لیوان و دستمال، استفاده از دستمال در هنگام عطسه و سرفه، تهویه مناسب کلاس و باز بودن پنجره، شستن دست ها با صابون مایع و رعایت بهداشت فردی از مهم ترین عواملی است که می تواند از شیوع آنفلوآنزا و سرماخوردگی جلوگیری کند.

چینیان تصریح کرد: دانش آموزانی که به این عارضه دچار می شوند، باید از نوشیدنی های گرم استفاده کنند. همچنین خوردن میوه جات تازه حاوی ویتامین C از جمله پرتقال، لیموشیرین و غذاهایی همانند سوپ و آش می تواند در بهبود سریع بیماری آنفلوآنزا و سرماخوردگی موثر باشد.

معاون سلامت وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: دانش آموزانی که دچار آنفلوآنزا می شوند، تا زمان بهبودی کامل در مدرسه حضور نداشته باشند تا سایر دانش آموزان نیز به این بیماری مبتلا نشوند.

به گفته وی، مراقبین سلامت و بهداشت در مدارس توصیه های لازم و بهداشتی را در اختیار دانش آموزان قرار می دهند و در حال حاضر ۶۰۰۰ مراقب بهداشت در ۱۰۵ هزار مدرسه با هدف آشنایی دانش آموزان با موضوعات بهداشتی و سلامت فعالیت دارند.

اوایل سال جاری معاون سلامت و تربیت بدنی وزیر آموزش و پرورش دولت دهم با ابراز نگرانی از کمبود مربی بهداشت در مدارس به ایسنا گفته بود: کمبود مربی بهداشت به شدت در مدارس احساس می شود و بعید می دانم برای سال تحصیلی جدید بتوانیم نیرویی برای این بخش جذب کنیم در حالی که ورود هر نیروی جدید به عنوان مربی بهداشت مساوی با ارتقا سطح سلامت دانش آموزان است.

گفتنی است براساس اعلام مسوولان آموزش و پرورش چنانچه ۵۰۰۰ مربی بهداشت در آموزش و پرورش جذب شود، می توان گفت بخشی از نیازهای بهداشتی و سلامت مدارس حل خواهد شد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات