قائم مقام ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: ادعای ورود ماده مخدر «کروکودیل» به ایران کذب است.

به گزارش افکارنیوز، طه طاهری قائم مقام ستاد مبارزه با موادمخدر درخصوص برخی ادعاها مبنی بر ورود ماده مخدر کروکودیل به کشور اظهار داشت: این ادعا دروغ است. ماده مخدر کروکودیل در بازار ایران نداریم و این ادعا کذب است.

وی ادامه داد: کروکودیل ماده ای است که بیشتر در کشورهای آسیای مرکزی و روسیه موجود است و پایه های آن هروئین خالص و تأثیراتش بسیار مخرب است. یکسری موادمخدر جدید که در حال حاضر وارد بازار شده ممکن است تخریب آنها مانند هروئین و کراک نباشد (ام. پی. اس ها) که شادی آورهایی با پایه گیاهی هستند اما در ایران هنوز گزارش نشده است در حالی که اروپا را فراگرفته اند.

قائم مقام ستاد مبارزه با موادمخدر با بیان اینکه اولین موضوع نشست امسال در سازمان ملل که اسفندماه برگزار می شود به همین امر و راه های مقابله با آنها مخصوصا در کشورهایی که هنوز درگیر نشده است، ارتباط دارد.

طاهری گفت: کروکودیل از نوع بسیار قوی مورفین است که در روسیه رواج دارد و خسارت سنگینی ایجاد می کند. سالانه ۴۰ هزار کشته در بخش تزریق دارد اما هنوز در ایران گزارشی مبنی بر استعمال آن ارائه نشده است. در ایران بیشترین ماده مخرب با پایه مورفین، هروئین و کراک و در بخش صنعتی هم شیشه است.

وی با انتقاد از برخی اظهارنظرهای غیرکارشناسی در حوزه موادمخدر و ارائه آمار غلط در این زمینه اظهار داشت: موادمخدر هم برای قاچاقچی تجارت دارد و هم برای مصرف کننده لذت. هم برای کسانی که درمان می کنند تبدیل به دکان شده است هم برای برخی NGO ها که تعطیل شدند محل کسب و کار بود. برای برخی هم محل خودنمایی بود. وقتی به فردی که آمار اعتیاد را ۴ میلیون نفر اعلام کرده، می گوییم این آمار را از کدام منبع و به چه دلیل ارائه کرده ای؟ می گوید می خواستم حساسیت ایجاد کنم. حال در نظر بگیرید که این فرد پزشک متخصص و استاد دانشگاه است. آیا این مصلحت است که افکار عمومی را با چنین اظهاراتی به هم بریزیم؟

قائم مقام ستاد مبارزه با موادمخدر در پاسخ به این سوال که آیا شما به تعاملات بین المللی با وجود عدم تعهد سازمان های جهانی به وظایف خود درباره مبارزه ایران با موادمخدر امیدی دارید گفت: امیدوار نیستیم اما در حال ایجاد تعهد هستیم. امروز دیگر افغانستان نمی تواند از بار مسئولیت فرار کند.

طاهری در پاسخ به این سوال که آیا این تعهد را نسبت به آمریکا و انگلیس که بعد از تجاوز به افغانستان، سطح زیرکشت موادمخدر افزایش یافت، هم ایجاد کرده اید اظهار داشت: تعهد ایجاد نکرده ایم اما متهم شده اند که هیچ کاری هم نکرده اند. امروز در اسناد سازمان ملل و افکار عمومی جهانی آیا ثابت نشده که اینها نمی خواهند کاری کنند. آیا کسانی که با هواپیماهای بدون سرنشین یک خانه کلوخی روی کوه را می زنند تا به قول خودشان با تروریست برخورد کنند، نمی توانند لابراتوارهای تولید موادمخدر را شناسایی کنند؟ اینها نمی خواهند کاری کنند و همین موضوع سند شد که اروپا و آمریکا در موضوع موادمخدر افغانستان نمی خواهند کاری کنند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات