بالاخره با گذشت سال ها و اما و اگرهای بسیار، بیمه ها به پوشش داروهای درمان ناباروری تن دادند و شاید این اتفاق باری از هزینه های میلیونی درمان ناباروری کم کند.

به گزارش افکارنیوز، تا همین دیروز اگر زوجی گرفتار ناباروری و دوره درمانی می شد همان اول کار باید ۴،۵ میلیون تومانی را در جیب می گذاشت و بعد روزانه یک مرکز درمانی، آن هم نه چندان لوکس می شد.

اما دو روز پیش رئیس سازمان غذا و دارو با اعلام خبر پوشش بیمه ای ۱۰ قلم از داروهای درمان ناباروری خیال خیلی ها را راحت کرد. خبری که خیلی زود در صدر رسانه های حوزه سلامت قرار گرفت.

به گفته محمد مهدی آخوندی رئیس مرکز درمان ناباروری حدود ۲۰ درصد زوجین ایرانی نابارورند و بسیاری از این افراد به خاطر هزینه های بالا امکان استفاده از خدمات درمان ناباروری را ندارند و در عین حال یک دوم تا یک سوم هزینه های درمان ناباروری مربوط به داروها است.

وی بر این نکته تأکید می کند که یک دوره درمان ناباروری بین ۳.۵ تا ۴ میلیون تومان هزینه دارد و پوشش بیمه ای روش های درمانی مانند IVF و میکرواینجکشن هنوز ایجاد نشده است.

کارشناسی نشدن خدمات ناباروری مانعی برای بیمه ها


وی گفت: قاعدتاً باید ابتدا استانداردهای درمان ناباروری تدوین شود تا بتوان برای آن پوشش بیمه ای در نظر گرفت که در همین راستا ۶۰ خدمت درمان ناباروری را تدوین کرده و به معاونت درمان وزارت بهداشت ارائه کردیم و کلیات این طرح تصویب شده و منتظریم تا در شورای عالی بیمه نیز به تصویب برسد.

روند سالهای اخیر و حرکت لاک پشتی بیمه ها حاکی از آن بود که سازمان های بیمه گر و متولیان آن درمان ناباروری را در ردیف جراحی های زیبابی دیده و به چشم درمان لوکس به آن می نگرند اما ظاهرا با تغییر سیاست های جمعیتی و کمک به رشد جمعیت زوجین نابارور که خود ۲۰ درصد جمعیت را شامل می شوند مسئولان را بر آن داشت تا نیم نگاهی به حوزه درمان ناباروری داشته باشند.

امیدواریم داروهای اثر گذار در درمان ناباروری بیمه شوند


محمدرضا نوروزی مدیر گروه درمان ناباروری بیمارستان خاتم الانبیا نیز در مورد پوشش بیمه ای داروهای درمان ناباروری اظهار امیدواری می کند تا داروهای اثر گذار در درمان ناباروری مانند HCG و HMG که برای تحریک تخمک گذاری استفاده می شوند زیر پوشش بیمه قرار گیرند.

وی می افزاید: گاهی بیمار برای یک عدد آمپول باید ۵۰ هزار تومان بپردازد و حداقل در یک دوره درمان ناباروری یک میلیون تومان هزینه در پی دارد.

خلیل اهوازی مدیرکل درمان غیر مستقیم سازمان تامین اجتماعی پیش از این گفته بود از سال ۸۶ خدمات آزمایشگاهی، سونوگرافی و رادیولوژی در تعهد بیمه ها قرار گرفته مثلا اگر در نسخه پزشک انجام یک آزمایش به عنوان مثال آزمایش سنجش اسپرم یا سونوگرافی رحم به دلیل ناباروری تجویز می شد، این موارد از تعهد بیمه خارج بود ولی پس از سال ۸۶ حتی با مراکز ناباروری قرارداد بستیم تا این گونه خدمات را پوشش دهیم.

وی بر این نکته اذعان می کند که اکنون بستری های مختص نازایی مانند انجام عمل IVF، IUI و میکرواینجکشن و امثال اینها که در واقع عمل لقاح مصنوعی نامیده می شود، زیر پوشش بیمه های پایه قرار ندارند و می توانند زیر پوشش بیمه های مکمل قرار گیرند.

صرف نظر از گام مثبتی که برای پوشش بیمه ای داروهای درمان ناباروری برداشته شده اما برای اینکه بدانیم چه داروهایی بیمه شامل حالشان می شود موضوع را از معاون درمان سازمان تامین اجتماعی هم پیگیر شدیم.

محمد علی همتی درباره تحت پوشش قرار گرفتن داروهای ناباروری توسط بیمه تأمین اجتماعی گفت: تحت پوشش قرار گرفتن داروهای ناباروری مصوبه شورای عالی بیمه را می خواهد و هنوز این موضوع در شورای عالی بیمه مصوب نشده است و قاعدتاً هرچه در شورای عالی بیمه مصوب شود سازمان تأمین اجتماعی قائل به اجرای آن است.

معاون درمان تأمین اجتماعی گفت که احتمالاً در جلسه آتی شورای عالی بیمه موضوع پوشش بیمه ای داروهای درمان ناباروری مطرح می شود.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات