رییس سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی، نتیجه اقدامات گسترده بهداشتی انجام شده در زندان ها را مهار ۱۰۰ درصدی شیوع بیماری ایدز عنوان کرد.

به گزارش افکارنیوز، غلامحسین اسماعیلی در مورد اینکه آیا مبتلایان به ایدز در زندان های کشور وجود دارند یا خیر؟ ، اظهار کرد: زندان بخشی از جامعه ماست و در درون زندان ها نیز این بیماری وجود دارد.

رییس سازمان زندان ها افزود: مساله ای که موجب خوشحالی است، این است که بر اساس ارزیابی های پایگاه های دیده وری وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سنوات اخیر آمار مبتلایان به ایدز در زندان ها کاهش یافته و این روند نزولی سال به سال بیشتر می شود.

اسماعیلی یادآور شد: همه ساله کار دیده وری و ارزیابی شیوع ایدز در زندان ها توسط پایگاه های دیده وری وزارت بهداشت انجام می شود.

رییس سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور، گفت: بر اساس تدابیر اتخاذ شده، نه تنها در خصوص شیوع بیماری ایدز در زندان ها سیر صعودی نداشتیم، بلکه هر سال نسبت به سال گذشته آمار مبتلایان به ایدز در زندان ها کمتر شده است.

اسماعیلی گفت: این در حالیست که طبق آمار منتشر شده در پایگاه های اطلاع رسانی، آمار ابتلا به ایدز در دنیا روند رو به رشد داشته، اما در زندان ها نه تنها سیر صعودی نداشتیم، بلکه شاهد سیر نزولی نیز در این بخش بوده ایم.

وی ادامه داد: این مساله بیانگر آن است که همکاران ما در عرصه بهداشت و درمان در زندان ها در برنامه ریزی و اجرا اقدامات موثری داشته اند.

رییس سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور از مسدود کردن راه های انتقال بیماری ایدز در زندان ها خبر داد و گفت: شیوه های انتقال بیماری ایدز، روش های خاصی است و این بیماری بیشتر از طریق خون، تزریق مشترک، رفتارهای جنسی و بذاق دهان انتقال می یابد.

اسماعیلی با بیان این که اغلب افراد مبتلا به ایدز در زندان ها، دارای سوء مصرف مواد مخدر هستند، تصریح کرد: درمان افراد معتاد، توزیع رایگان متادون به جای مواد مخدر در میان زندانیان معتادی که برابر تشخیص های پزشکی امکان ترک اعتیاد ندارند، مشاوره و روان درمانی و ارایه آموزش های لازم به افراد مبتلا به ایدز از جمله اقدامات صورت گرفته برای کنترل شیوع و کاهش مبتلایان به ایدز در زندان بوده است.

رییس سازمان زندان ها، گفت: البته بسیاری از مبتلایان به ایدز در زندان ها کسانی هستند که قبلا از ورود به زندان بر اثر مصرف مواد و استفاده از سرنگ های تزریقی مشترک به این بیماری مبتلا شده اند.

وی افزود: بر این اساس، اکنون بیشتر مبتلایان به ایدز در زندان ها جزو کسانی هستند که قبل از ورود به زندان بر اثر استفاده از سرنگ های مشترک و عدم رعایت موازین بهداشتی به این بیماری مبتلا شده اند.

اسماعیلی با بیان اینکه این افراد بعد از ورود به زندان مورد شناسایی قرار می گیرند، افزود: پس از شناسایی، سعی می کنیم افرادی را که قابلیت ترک دارند، ترک دهیم و به کسانی هم که قابلیت ترک ندارند، متادون رایگان به عنوان یک ماده پذیرفته شده علمی و مورد تایید بخش بهداشت داده می شود.

رییس سازمان زندان ها گفت: کسی که متادون رایگان می گیرد دلیلی ندارد به سمت تزریق یا اعمال پرخطر برود.

به گفته وی امروز نرخ ابتلا به ایدز در زندان ها به مراتب کمتر از دروه های گذشته است که این مساله حاکی از موثر بودن اقدامات صورت گرفته است.

رییس سازمان زندان ها درباره توزیع متادون در زندان ها، گفت: متادون بر اساس پروتکل وزارت بهداشت و درمان به زندانیان معتادی داده می شود که قبلا مواد مخدر از نوع کراک یا شیشه به صورت تزریقی و در سنوات طولانی استفاده کرده اند و به راحتی قابلیت ترک ندارند.

اسماعیلی اضافه کرد: به معتادان غیر تزریقی، معتادان به تریاک یا مشتقات آن که قابلیت ترک دارند متادون داده نمی شود.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات