معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت، تخصیص نیافتن اعتبارات مصوب بودجه بهداشت و درمان کشور را یکی از چالشهای حوزه سلامت عنوان کرد.

به گزارش افکارنیوز ، دکتر ایرج حریرچی در برنامه میزگرد" نبض" که اختصاص داشت به بودجه سلامت، گفت: بودجه بهداشت و درمان در سال ۹۲،۱۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بوده است که هزار و ۸۳۶ میلیارد تومان بابت مابه التفاوت ارز دارو اختصاص یافته است.

وی اعلام اینکه در بودجه امسال ۲۰۲۷ میلیارد تومان نیز برای پزشک خانواده در نظر گرفته شده بود، افزود: فقط ۵۰ میلیارد تومان از بودجه پزشک خانواده حاصل شده است. همچنبن، ۱۴۰۰ میلیارد تومان برای اجرای سیاستهای جمعیتی در نطر گرفته شده که هنوز ریالی پرداخت شده است.

معاون وزبر بهداشت با عنوان این مطلب که سهم حوزه بهداشت و درمان کشور از محل درآمد ناخالص ملی در سال ۸۷،۵. ۶ درصد بوده است، ادامه داد: با هزینه های افزایش یابنده سلامت و روندی که در سه دهه اخیر در دنیا وجود دارد، هنوز اعتبارات لازم را به منابع سلامت اختصاص نمی دهیم.

حریرچی با اعلام اینکه رقم کلی که به حوزه سلامت اختصاص می یابد کم است، گفت: نسبت پرداخت از جیب مردم در مقایسه با سایر کشورها، بسیار غیرعادی است. به طوریکه سهم پرداختی از جیبی دولت و بیمه ها در سایر کشور ۶۵ تا ۸۳ درصد متغییر است، اما در ایران سهمی که مردم از جیب بابت هزینه های سلامت از جیب پرداخت می کنند، حداقل ۵۶ تا ۷۰ درصد است.

وی افزود: همین پول ناکافی را از جیب مردم تامین می کنیم. و مهم تر اینکه همان پولها را بد هزینه می کنیم.

حریرچی سپس به هزینه های سلامت در سال ۹۰ اشاره کرد و گفت: ۶۲۶۰ میلیارد تومان توسط وزارت بهداشت، ۷۸۹۰ میلیارد سهم بیمه ها و ۵۶۱ میلیارد تومان نیز سایر هزینه ها بوده که در مجموع ۱۴ هزار و ۹۲۵ میلیارد تومان بودجه سلامت در سال ۹۰ بوده که در بخش دولتی هزینه شده است. اما آنچه مردم در همان سال ۹۰ پرداخته اند رقمی بالغ بر ۱۹ هزار و ۱۸۲ میلیارد تومان بوده که ۵۲ درصد کل سهم سلامت در آن سال بوده است.

معاون وزیر بهداشت، کل هزینه های سلامت در سال ۹۰ را ۳۶ هزار و ۷۲۳ میلیارد تومان اعلام کرد.

وی در ادامه به وضعیت هزینه های سلامت در ۹۱ به خصوص نیمه دوم همان سال اشاره کرد و گفت: با توجه به افزایش نرخ ارز در سال گذشته، به یکباره قیمت ملزومات مصرفی پزشکی به یکباره ۳ برابر شد و قیمت دارو نیز تا ۲.۵ برابر افزایش یافت.

حریرچی با عنوان این مطلب که هزینه های بهداشتی و درمانی کشور در سالهای آتی افزایش پبدا خواهند کرد، افزود: کل پرداختی حوزه سلامت در سال ۹۳ بالای ۶۲ هزار میلیارد تومان خواهد بود. اگر فرض بگیریم سهم مردم از هزینه های سلامت طبق قانون به کمتر از ۳۰ درصد برسد، دولت باید بیش از ۴۲ هزار میلیارد تومان پرداخت داشته باشد. اما در بهترین شرایط، این سهم در مجموع به ۲۵ هزار میلیارد تومان می رسد.

معاون توسعه مدیریت و برنامه ریزی وزارت بهداشت با اعلام اینکه در ۸ سال گذشته بودجه اسمی وزارت بهداشت ۳ برابر شده است، گفت: باید این سئوال را پرسید که آیا وضع سلامت مردم نیز بهتر شده است.

در ادامه دکتر محمدرضا واعظ مهدوی رئیس انجمن علمی اقتصاد سلامت به تشریح نتایج مطالعه ای که در شهر تهران انجام شده است، پرداخت و گفت: بر اساس این مطالعه ۱۰.۷۴ درصد هزینه های خانوارهای شهر تهران به غیر از هزینه های خوراکی، صرف بهداشت و درمان می شود.

وی با اشاره به رشد فزاینده هزینه های سلامت در سبد خانوارهای شهر تهران، افزود: ۹.۷ درصد خانوارهای تهرانی با هزینه های کمرشکن سلامت سلامت دچار مشکل می شوند. به عبارتی بیش از ۴۰ درصد هزینه های خودشان را بابت سلامت پرداخت می کنند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات