مشکل جای پارک در پایتخت چالشی قدیمی است، مشکلی که زمان و هزینه بسیاری به پایتخت و شهروندانش تحمیل کرده است.

به گزارش افکارنیوز ، شماره گذاری بی رویه خودروهای جدید و تلاش خودروسازان داخلی آن هم به روش های مختلف برای فروش محصولات خود باعث شده تا کمبود جای پارک به یک معضل در کلانشهرها تبدیل شود. معضلی که به گفته کارشناسان حمل و نقل در آینده ای نه چندان دور تمامی خیابان های شهرهای بزرگ را به پارکینگ دائمی خودروها تبدیل خواهد کرد.

براساس آمارهای ارائه شده روزانه بیش از ۵۰۰هزار خودرو برای پیداکردن جای پارک مناسب بین ۱۵ تا ۳۵ دقیقه وقت صرف می کنند، اما این مسئله تنها به اتلاف زمان خلاصه نمی شود. طبق تحقیقات به عمل آمده در سازمان بهینه سازی مصرف سوخت در هر نیم ساعت زمان برای یافتن جای پارک مناسب حداقل ۲۲۵ هزار لیتر بنزین هدر می رود و روزانه حدود چهار تا پنج میلیون لیتر از سوخت کشور صرف پیداکردن جای پارک می شود. به این ترتیب همین ترددهای غیرمهم برای یافتن جای پارک روزانه ثروتی برابر با قیمت های یارانه ای و یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان به قیمت های غیر یارانه ای را هدر می دهد که با این اعتبار می توان روزانه چند پارکینگ احداث کرد.

اهمیت سرمایه گذاری برای ساخت پارکینگ به قدری مهم است که اگر تدبیری در این بخش اندیشیده نشود، ترافیک تهران تا دو سال آینده قفل خواهد شد. اما چرا گره کور کمبود پارکینگ در پایتخت گشوده نمی شود؟

مرتضی طلایی، نایب رئیس شورای شهر تهران معتقد است: اگر سیستم نظارتی در شهرداری درست اعمال شود بخشی از معضل کمبود پارکینگ در تهران برطرف می شود. متأسفانه در این زمینه اعمال نظارت جدی از سوی شهرداری صورت نمی گیرد در نتیجه افراد بعد از تهیه نقشه اولیه و دریافت پروانه ساخت و ساز تغییرات دلخواه خود را در ساخت بنا لحاظ و پارکینگ را به واحد تجاری یا مسکونی تبدیل می کنند.

پارکینگها قابل فروش باشند


او پیشنهاد می دهد: اعتبار مربوط به ساخت پارکینگ باید افزایش یابد در واقع باید پارکینگ ها قابل خرید و فروش باشد و بتوان برای آن سند صادر کرد تا سرمایه گذار در نتیجه ارزش افزوده ناشی از انجام این کار ترغیب به سرمایه گذاری در این حوزه شود.

نایب رئیس کمیسیون شورای اسلامی شهر تهران اضافه می کند: درصد قابل توجهی از بناهای مسکونی به واحد تجاری تبدیل شده است به معنای دیگر تغییر کاربری یک پارکینگ به یک کالای سرمایه ای تبدیل شده است بنابراین به دلیل اشکالات پیش آمده افراد به دنبال تأمین منافع خود هستند.

وی با اشاره به اینکه باید این اشکالات را باید در شهرداری جست و جو کرد به مهر می گوید: اگر به هر فردی که در بافت های فرسوده اقدام به احداث پارکینگ کند سند مالکیت تعلق گیرد و قیمت آن معادل مسکن قرار داده شود، افراد به جای ساخت و ساز بناهای مسکونی به ساخت پارکینگ اقدام خواهند کرد.

طلایی با بیان اینکه شهرداری باید برای ساخت پارکینگ محکم بایستد، می گوید: در طول ۶ سال گذشته ای که در کمیسیون ماده ۱۰۰ بودم از موضوع پارکینگ به راحتی عبور نمی کردم و اصرار داشتم پارکینگ مورد نیاز همه پروژه ها باید تأمین شود. به هر حال برخورد با این موضوع به اعمال مدیریت بستگی دارد، اگر سازنده احساس کند می تواند با شهرداری کنار بیاید به تغییر کاربری اقدام می کند.

در چند سال گذشته با هشدارهایی که کارشناسان حمل و نقل عمومی برای حل معضل کمبود پارکینگ در کلانشهرها داده اند، اغلب سیاست ها و برنامه های مدیریت شهری کلانشهرها رفع این مشکل بوده است. در تهران نیز اقداماتی برای حل معضل جای پارک انجام شده است. به گفته کارشناسان همچنان یکی از مهم ترین دلایل ترافیک در پایتخت کمبود جای پارک است.

سیدجعفر تشکری هاشمی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره معضل پارکینگ در پایتخت می گوید: آمارها نشان می دهد که روزانه بیش از یک میلیون خودرو در معابر شهری پایتخت پارک می شود، این در حالی است که معابر نه تنها طی روز بلکه شب ها نیز در تصرف و اشغال خودروهای درحال پارک قرار دارند.
در حالی که در شرایط مطلوب و متناسب با استانداردهای بین المللی شهرسازی و ترافیکی ظرفیت پارک حاشیه ای در سطح سواره رو تنها باید ۳۰ درصد از کل تقاضای پارک را به خود اختصاص دهد اما در برخی از خیابان های تهران این امر به صورت وارونه است.

پیشنهادپ ساخت پارکینگ های زیر زمینی


رضا تقی پور سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران هم با بیان اینکه برای حل معضل پارکینگ در تهران پیشنهاد دارد به مهر می گوید: البته پیشنهاد مذکور نیازمند مدل سازی و توجیه اقتصادی است اما به هر ترتیب اجرای آن بهتر از تبدیل شدن خیابان ها به پارکینگ است. تأمین پارکینگ برای شهر تهران مقوله ای است که شخصا برای آن پیشنهاداتی دارم، کمیسیون عمران شورا نیز در این راستا فرصتی به بنده داده که پیشنهاداتم را درباره توسعه پارکینگ و ایجاد زیرگذر برای عابران پیاده ارائه دهم.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران اضافه می کند: در راستای تأمین پارکینگ می توان ساختمان های جدید را ملزم به احداث پارکینگ بر اساس نیاز و تعداد واحد ها در زیر زمین کرد، در واقع باید از فضای زیر زمین برای این امر بهره مند شد؛ البته پیشنهاد مذکور نیازمند مدل سازی و توجیه اقتصادی است اما به هر ترتیب اجرای آن بهتر از تبدیل شدن خیابان ها به پارکینگ است.

او ادامه می دهد: در یکی از کشورهایی که در گذشته به آن سفر کرده بودم برای تأمین پارکینگ مورد نیاز به دلیل محدودیت هایی که در استفاده از فضای زیر زمین وجود داشت، چند طبقه اول را به پارکینگ اختصاص داده بودند یعنی طبقه اول مسکونی یا تجاری از طبقه هفتم آن برج آغاز می شد. پیشنهادهایی از این دست نیازمند کار کارشناسی است ولی در تهران می توان در وهله نخست بر روی استفاده از زیر زمین متمرکز شد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به احداث زیرگذر در برخی میادین و معابر، خاطرنشان می کند: در حال حاضر بسیاری از میادین و معابر شهر وضعیت بسیار نامناسبی از نظر تردد دارند و عبور خودورها و عابران پیاده هرج و مرج ایجاد کرده است بنابراین با ایجاد زیرگذرهایی برای عبور عابران که در برخی کشورهای دنیا انجام شده به این وضعیت سامان داد.

به عقیده کارشناسان شهری در کشورهای پیشرفته قبل از آنکه خودرو وارد چرخه تولید و استفاده شود ابتدا سرانه فضای خیابان ها و جاده ها و پارکینگ تعریف و آماده می شود حتی سازندگان مسکن مجبورند برای هر واحد آپارتمان دو واحد پارکینگ یا بیشتر پیش بینی کنند، این در حالی است که در تهران اغلب ساختمان ها فاقد پارکینگ کافی برای ساکنان آن هستند در چنین شرایطی گرایش خانواده ها به خرید دویاچند خودرو، مشکل پارک در حاشیه خیابان ها و افزایش ترافیک را هر روز بیشتر می کند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات