محققان آمریکایی دست مصنوعی جدیدی را طراحی کرده اند که علاوه بر توانایی لمس اجسام، حس لامسه را نیز به دستان فرد معلول باز می گرداند.

به گزارش افکارنیوز ، خبرگزاری فرانسه اظهار کرد: در سال های اخیر پیشرفت های چشمگیری در حوزه پروتزهای مصنوعی حاصل شده است و محققان موفق به طراحی روش های مختلفی شده اند که به فرد معلول این مکان را می دهد از طریق اعصاب خود، اندام مصنوعی را کنترل کند. اما این ارتباط یک طرفه بوده و پروتز مصنوعی قادر به بازپس فرستادن پیام به مغز نیست.

محققان مرکز خدمات پزشکی برای سربازان بازنشسته کلیولند با همکاری دانشمندان دانشگاه کیس وسترن رزرو در آمریکا سیستم جدیدی به نام الکترود کاف (cuff electrode) را طراحی کرده اند که می تواند حس لامسه را از اندام مصنوعی به مغز منتقل کند. این سیستم قادر است داده های فشار را از ۲۰ نقطه دست مصنوعی به اعصاب محیطی بدن منتقل کند و برای فرد معلول حس لامسه به وجود آورد.

برای استفاده از این روش، دانشمندان از الکترودهای ۷ میلی متری استفاده کردند. آنها این الکترودها را برای تحریک شبکه عصبی بیمار در بازوی او کاشتند. بیمار با فشردن و منقبض کردن اعصاب خود می تواند سیگنال را از طریق غلاف میلین منتقل کند.

به گفته محققان در فناوری های امروزی، الکترودها برای افزایش حساسیت به طور مستقیم در تماس با سلول های عصبی قرار می گیرند، اما این روش برای استفاده در دراز مدت مناسب نیست.

محققان می گویند بر خلاف فناوری های موجود، دستگاه الکترود کاف بسیار بادوام است زیرا یک اتصال الکتریکی با بافت عصبی، امکان استفاده از این فناوری جدید را برای یکسان سازی با پروتزهای واقعی فراهم می کند.

سیستم الکترود کاف به مدت ۱۸ ماه بر روی دو بیمار با موفقیت آزمایش شده است.

محققان امیدوارند با توسعه دست مصنوعی با قابلیت ایجاد حس لامسه، بتوانند توانایی انجام کارهای پیچیده ای که با کمک اندام های مصنوعی موجود، غیر ممکن یا غیر عملی هستند را برای فرد معلول فراهم کنند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات