درحالیکه تنها ۱۰ درصد امید به نجات یافتن «آیسان» از اقدام انتحاری نزدیک شدن به خورشید وجود داشت، دانشمندان سرانجام مرگ قطعی دنباله دار قرن را تأیید کردند.

به گزارش افکارنیوز ، دنباله دار آیسان (ISON) روز پنجشنبه ۲۸ نوامبر (هفتم آذر) با سرعتی بالغ بر ۳۵۰ کیلومتر در ثانیه از جو خورشید عبور کرد و در فاصله ۱.۲ میلیون کیلومتری خورشید، حرارتی بالغ بر دو هزار و ۷۶۰ درجه سانتیگراد را تجربه کرد.

این اقدام انتحاری باعث متلاشی شدن هسته یخی این دنباله دار شد؛ اغلب دانشمندان معتقد بودند که «آیسان» بطور کامل نابود شده و تنها ۱۰ درصد شانس نجات یافتن بخش هایی از آن مطرح شده بود.

«کارل باتاماس» ، از متخصصان اخترفیزیک در آزمایشگاه تحقیقات نیروی دریایی (NRL) ، چند روز پس از اقدام انتحاری «آیسان» ، آگهی مرگ آن را بر روی سایت کمپین رصد دنباله دار ناسا منتشر کرد.

اخترشناسان که سفر این دنباله دار را در منظومه شمسی بدقت رهگیری می کردند، در کنفرانس اتحادیه ژئوفیزیک آمریکا در سانفرانسیسکو، خبر مرگ قطعی «آیسان» را تأیید کردند.

«باتاماس» ، سرپرست کمپین رصد دنباله دار در این کنفرانس تأکید کرد: نیروی پر قدرت گرانشی خورشید، «آیسان» را کشیده و به دام انداخته و تابش های خورشید، این توپ یخی را بطور کامل متلاشی کرده است.

ناسا تلاش گسترده ای را برای یافتن نشانه ای از بقایای احتمالی این دنباله دار آغاز کرده است؛ در تصویری که توسط رصدخانه دینامیک خورشیدی پس از نزدیک شدن دنباله دار به خورشید تهیه شده است، هیچ نشانه ای از «آیسان» دیده نمی شود.

این دنباله دار مربوط به شکل گیری منظومه شمسی در ۴.۵ میلیارد سال قبل است؛ خانواده دنباله دارها که «آیسان» نیز به آن تعلق دارد، از محلی به نام «ابر اورت» (Oort Cloud) سرچشمه می گیرند که در فاصله ۱۰ هزار برابر دورتر از فاصله خورشید تا زمین واقع شده اند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات