رئیس شورای برنامه ریزی درس عربی از کاهش حجم این کتاب در پایه هفتم برای سال تحصیلی آینده خبر داد.

به گزارش افکارنیوز ، عادل اشکبوس درباره گلایه معلمان عربی کلاس هفتم از سخت بودن محتوای کتاب توضیح داد: کتاب عربی جدید التالیف سخت نیست و اگر معلمان به جای استفاده از کتابهای کمک آموزشی، از کتاب راهنمای معلم استفاده کنند، تدریس آن نه تنها سخت نیست بلکه نسبت به کتاب های گذشته آسانتر هم است.

وی با بیان اینکه ۵ هزار معلم عربی در سراسر کشور مشغول تدریس این کتاب هستند، اما بخشی از معلمان از سخت بودن کتاب گلایه مند بوده، افزود: بسیاری از معلمان در تماس با دفتر تالیف نیز انتقادات خود را به ما اعلام کرده اند، اما هنگامیکه از آنها درباره مطالعه کتاب کمک راهنمای معلم سوال می شود، آنها اصلا نمی دانند که چنین کتابی وجود دارد و به همین دلیل به سراغ کتابهای کمک آموزشی غیر استاندارد موجود در بازار می روند.

عربی هفتم نه قاعده محور است نه مکالمه محور


اشکبوس با اشاره به اینکه کتابهای کمک آموزشی همچنان با رویکرد گذشته درس عربی، محتوای کتابهای خود را تدوین می کنند، تصریح کرد: کتاب جدید التالیف عربی پایه هفتم نه مکالمه محور است و نه قاعده محور، این کتاب متن محور است و هدف ما فهم بهتر از قرآن و علوم معارف اسلامی است. چرا که براساس اصل ۱۶ قانون اساسی آموزش زبان عربی باید برای کمک به فراگیری قرآن، علوم و معارف اسلامی و درک بهتر ادبیات فارسی کمک کند.

وی درباره اینکه معلمان اشکالات نگارشی بسیاری از کتاب پایه هفتم عربی گرفته و به عنوان مثال نسبت به استفاده بیش از مورد ویرگول در متن کتاب ایراد گرفته اند، تصریح کرد: این موضوع را قبول دارم، اما دلیل استفاده از ویرگول ها، فهم بهتر عبارات در متن درس بوده است. چرا که دانش آموز پایه هفتم برای نخستین بار است که بسیاری از جملات را می خواند و برای فهم بهتر آنها در متن از ویرگول استفاده کرده ایم تا دانش آموز با مکث روی کلمه، بهتر معنی آن را متوجه شود. ضمن آنکه استفاده از ویرگول در درسهای ابتدایی بیشتر است و به تدریج که چشم و گوش دانش اموز به عبارات عادت می کند، تعداد ویرگول ها در درسهای پایانی کتاب کمتر می شود.

رئیس شورای برنامه ریزی درس عربی با بیان اینکه تمامی موارد در کلاسهای ضمن خدمت به مدرسان آموزش داده شده است، گفت: اشکالات گرفته شده از سوی معلمان به دلیل آن است که دوره های ضمن خدمت در مناطق و شهرستانهای مختلف یا خوب برگزار نشده است و یا آنکه معلمان از کتاب راهنمای معلم و یا فایل صوتی که روی سایت دفتر برنامه ریزی است استفاده نمی کنند.

معلمان عربی از تدوین کتاب راهنمای معلم بی اطلاع هستند


به گفته اشکبوس، تعداد معلمان عربی در کل کشورحدوداً ۵ هزار نفر است و آموزش و پرورش به تعداد پنج هزار و ۵۰۰ کتاب راهنمای کمک آموزشی چاپ کرده است. قیمت کتابها نیز ۹۰۰ تومان است، اما بسیاری از معلمان عربی در تماس با دفتر برنامه ریزی به هیچ عنوان از چاپ این کتاب اطلاع ندارند و مناطق و استانهای گوناگون نیز این کتاب را برای معلمان تهیه نکرده اند.

برخی معلم های عربی در خواندن متن با مشکل مواجه هستند


وی با انتقاد از مقاومت بخشی از معلمان عربی در آموزش صحیح کتاب جدیدالتالیف با استفاده از کتاب راهنمای معلم گفت: بسیاری از معلمان خود در خواندن متن عربی مشکل دارند و تمام توجه شان در کلاس درس متمرکز روی قواعد درس عربی است. در حالیکه کتاب جدیدالتالیف توجه کمتری به قواعد داشته است.

این مقام مسوول در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی درباره تعداد معلمان آموزش دیده عربی در دوره های ضمن خدمت توضیح داد: در تابستان ۲۰۰ مدرس از سراسر کشور آموزشهای لازم را دیده و سپس آنها در استانهای مختلف به معلمان عربی آموزش داده اند. اما در برخی از شهرها با توجه به تعطیلی تابستان معلم عربی دوره های لازم را ندیده و یا آنکه رشته افراد شرکت کننده در دوره های ضمن خدمت با تدریس عربی همخوانی نداشته است.

کاهش حجم کتاب عربی پایه هفتم


وی درباره احتمال کاهش حجم کتاب عربی برای سال آینده گفت: حجم کتاب برای سال آینده کاهش پیدا می کند و درس ۱۹ و ۲۰ کتاب عربی هفتم که تدریس آن اختیاری است، حذف می شود.

احتمال برگزاری امتحان عربی هفتم به صورت سراسری


وی در پایان اعلام کرد: با مرکز سنجش آموزش و پرورش در حال مذاکره برای برگزاری امتحان عربی پایه هفتم به صورت سراسری هستیم که در صورت موافقت، سوالات امتحان امسال از سوی کارشناسان دفتر برنامه ریزی درس عربی ارائه می شود تا معلمان با نحوه طراحی سوالات آشنا شوند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات