رییس کل سازمان نظام پزشکی عملکرد این سازمان در یکصد روز نخست فعالیت آن را تشریح کرد.

به گزارش افکارنیوز ، دکتر علیرضا زالی در نشستی خبری ضمن اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه معاونت نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی در یکصد روز اول فعالیت آن در دوره جدید، گفت: حوزه نظارت و برنامه ریزی سازمان یکی از حوزه های بسیار فعال است. بحث بازنگری سیاست های کلان مصوب مجمع سازمان با نگاهی استراتژیک در حال انجام است و در اولین فرصت این برنامه راهبردی در مجمع مطرح خواهد شد.

وی به تعامل مناسب با وزارت بهداشت و همچنین اقدامات انجام شده در جهت تفویض بخشی از اختیارات و وظایف وزارت بهداشت به نظام پزشکی اشاره کرد و گفت: تفویض اختیارات نیز در حوزه نظارت و برنامه ریزی سازمان متبلور می شود. اولین تفاهم نامه رسمی میان سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت در زمینه فناوری اطلاعات و در هشت بند به امضا رسید. به این ترتیب پایش برنامه های نرم افزاری نظام سلامت به نظام پزشکی واگذار شد.

زالی به کارگروه مشترک شکل گرفته میان سازمان غذا و دارو و سازمان نظام پزشکی اشاره کرد و گفت: در این زمینه نیز تفاهم نامه مشترکی به امضا رسید و ۹ وظیفه مشترک میان سازمان غذا و دارو و نظام پزشکی تعریف و مقرر شد که دستورالعمل های مربوطه هر چه سریعتر تدوین شود این تفاهم نامه مستمر خواهد بود.

نقش فعال نظام پزشکی در تعیین قیمت تمام شده ویزیت و هتلینگ بخش خصوصی


رییس کل سازمان نظام پزشکی همچنین با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه تعیین تعرفه های سال ۹۳، گفت: تاکنون ۱۴ جلسه در حوزه کارشناسی قیمت تمام شده خدمات برگزار شده است. متدولوژی رسیدن به قیمت تمام شده در زمینه ویزیت و هتلینگ در جلسات شورای عالی بیمه به تصویب رسیده و در جلسات بعدی اعداد ریالی و نحوه محاسبه هزینه مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

وی گفت: متد تعیین قیمت تمام شده ویزیت و هتلینگ بخش خصوصی به سازمان نظام پزشکی واگذار شد. بر این اساس کار میدانی در این زمینه آغاز شده و در جلسه بعدی شورای عالی بیمه نتایج را ارائه خواهیم داد.

زالی به وفاق و همدلی ایجاد شده میان اعضای مختلف در شورای عالی بیمه اشاره کرد و گفت: بحث قیمت تمام شده خدمات پارامدیکال نیز با همکاری انجمن های مربوطه در حال انجام است.

پیگیری تدوین پروتکل صلاحیت حرفه ای پزشکان در سازمان نظام پزشکی


وی با اشاره به حذف پروانه دائم و موقت حرفه ای در آخرین روزهای فعالیت دولت دهم، گفت: با حذف پروانه دائم و موقت حرفه ای، صلاحیت حرفه ای پزشکان شکل گرفت و این موضوع تماما به سازمان نظام پزشکی واگذار شد. به این ترتیب صلاحیت حرفه ای تمام گروه های پزشکی به جز مشمولین ماده ۱۶ (پرستاران) در اختیار نظام پزشکی قرار گرفت. بنابراین لازم است که پروتکل ملی این امر تدوین شود. این موضوع با سرعت در معاونت برنامه ریزی و نظارت سازمان در حال انجام است. در این زمینه ۱۰ مطالعه تطبیقی انجام داده ایم و الگوسازی کرده ایم چرا که این کار برای اولین بار قرار است در نظام سلامت اتفاق افتد.

زالی به تفویض اختیار صدور پروانه مطب اشاره کرد و گفت: در حال حاضر نظام پزشکی های ۱۱۵ شهرستان پروانه مطب را صادر می کنند. در زمینه کمیسیون تبصره ۷ که به مشکلات پروانه مطب رسیدگی می کند نیز کارگروه مشترکی را با وزارت بهداشت تعریف کرده ایم تا ضرایب مناطق مختلف کشور که سال هاست مورد بازنگری قرار نگرفته، بازنگری شوند.

نقش نظام پزشکی در اعتباربخشی و استانداردسازی خدمات بیمارستانی


وی به ورود نظام پزشکی به بحث اعتباربخشی و استانداردسازی خدمات بیمارستانی اشاره کرد و گفت: دو سازمان بین المللی در دنیا در این زمینه فعالند که یکی از آنها ACL کاناداست. در حال حاضر دو بیمارستان کشور موفق به اخذ مجوز ACL کانادا شده اند. پیگیری کارهای اجرایی پنج بیمارستان دیگر جهت اخذ ACL کانادا را نیز در دست انجام داریم. در این زمینه پروتکلی را با نمایندگان منطقه ای مدیترانه شرقی امضا کردیم. این فرآیند با کمک و همراهی وزارت بهداشت اتفاق می افتد. اگر بخواهیم به مبحث توریسم سلامت نیز وارد شویم، بیمارستان ها باید از اعتباربخشی بین المللی برخوردار باشند. این اقدام با این نگاه در حال انجام است. همچنین واحد ارتباطات بین المللی توریسم سلامت در معاونت نظارت و برنامه ریزی راه اندازی کرده ایم و مقرر شده در جلسات مشترک با وزارت بهداشت و سازمان میراث فرهنگی، پروتکل جامعی در این زمینه تدوین کنیم.

تلاش برای تدوین پروتکل مالیاتی قبل از آغاز سال ۹۳


رییس کل سازمان نظام پزشکی در ادامه با تاکید بر مقوله عدالت مالیاتی، به اقدامات انجام شده در این زمینه و همچنین جلسات برگزار شده با وزیر بهداشت اشاره کرد و گفت: در نظر داریم تا تفاهم نامه مشترک مالیاتی قبل از سال ۹۳ مشخص شود، در این زمینه انجمن های علمی تخصصی نیز همکاری دارند.

وی به استقرار مشاور مالیاتی در سازمان اشاره کرد و گفت: پنج نفر از موسسات پزشکی نیز به عنوان نماینده تام الاختیار سازمان نظام پزشکی به سازمان مالیاتی شهر تهران جهت رسیدگی به پرونده های مالیاتی معرفی خواهند شد.

اقدامات معاونت پشتیبانی نظام پزشکی در یکصد روز نخست


زالی در ادامه به اقدامات معاونت پشتیبانی سازمان در یکصد روز نخست فعالیت نظام پزشکی در دوره جدید اشاره کرد و گفت: با توجه به مشکلات مالی که داشتیم، کمیته تامین منابع سازمان را تشکیل دادیم. در سال ۹۱ تنها ۸۵۰ میلیون تومان از اعتبارات دولتی سازمان تامین شد و در سال ۹۲ ردیف کمک دولتی به سازمان نظام پزشکی کاملا حذف شد. بنابراین لازم بود که نظام پزشکی، منابع پایدار و جدیدی برای خود تعریف کند.

وی تحلیل وضعیت درآمد و هزینه سال ۹۱ و شش ماهه اول سال ۹۲، تهیه گزارش روند درآمد چهار سال گذشته سازمان به تفکیک واحدهای درآمدی، تهیه گزارش درآمد و توزیع کمک به دولت از سال ۸۸ تا ۹۱، تهیه گزارش مشکلات موجود سازمان و ارائه در شورای عالی و کمیته منابع، اصلاح فرآیندها و مستندسازی های موجود مالی که با قوانین و مقررات سازمان مغایرت داشته، بروز رسانی اموال در اختیار سازمان، نظارت ویژه بر هزینه های مستمر سازمان و رعایت اصول خرید، شناسایی اموال موجود در گاوصندوق های امور مالی و تنظیم صورتجلسه، تحویل در زمان ورود به سازمان و… را از عمده اقدامات انجام شده در زمینه امور مالی سازمان نظام پزشکی در معاونت پشتیبانی خواند.

زالی همچنین به تشکیل کمیته تحول اداری در سازمان نظام پزشکی اشاره کرد و گفت: تهیه فرم نظرسنجی از کارکنان سازمان و تجزیه و تحلیل داده ها، جمع آوری و تدوین آمار دقیق منابع فیزیکی و انسانی نظام پزشکی های سراسر کشور، اصلاح روند اخذ مرخصی های روزانه، ساعتی و ماموریت های اداری، مدیریت، نیازسنجی و هماهنگی با معاونت های سازمان در خصوص تامین نیروی انسانی و صدور ابلاغ های مربوطه و… از جمله اقدامات انجام شده در زمینه امور اداری معاونت پشتیبانی سازمان نظام پزشکی است.

وی همچنین تاکید کرد: مدیران ارشد و میانی سازمان نظام پزشکی در حال حاضر همگی از گروه پزشکی هستند که این امر اقدام جدیدی در انتصابات بود.

مجمع درمانگران داوطلب نظام پزشکی احیا شد


رییس کل سازمان نظام پزشکی همچنین از احیای مجدد مجمع درمانگران داوطلب (مدد) در سازمان نظام پزشکی خبر داد و گفت: در این زمینه توانمندسازی سازمان های نظام پزشکی شهرستان ها مورد توجه است تا خدمات گروه مدد استمرار داشته باشد. همچنین در این باره در حال تدوین دستورالعمل اجرایی مربوطه هستیم.

زالی همچنین از جلسات کارشناسی برگزار شده با جمعیت هلال احمر خبر داد و گفت: در نظر داریم تا تفاهم نامه جامعی را با هلال احمر به امضا برسانیم که اخبار این موضوع را متعاقبا اعلام خواهیم کرد.

وی همچنین گفت: ستاد حوادث غیرمترقبه سازمان نظام پزشکی در حوزه پشتیبانی مجددا احیا شده است که همراه گروه مدد در بحث های ایثارگرانه جامعه پزشکی ورود خواهد کرد.

اقدامات نظام پزشکی در حوزه آموزشی و پژوهشی در یکصد روز نخست فعالیت


رییس کل سازمان نظام پزشکی انعقاد توافقنامه همکاری جامع آموزشی و پژوهشی با سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران، انعقاد توافقنامه همکاری با مرکز تحقیقات کاربرد لیزر در پزشکی و شبکه کشوری تحقیقات لیزر در پزشکی و آغاز پروژه معرفی سیمرغ به عنوان نماد پزشکی فرهنگی ایران را از جمله اقدامات معاونت آموزشی و پژوهشی در دوره جدید خواند.

زالی همچنین گفت: پروژه تنظیم پیش نویس سند توسعه آموزش، پژوهش، اخلاق و فرهنگ در نظام پزشکی جهت ارائه به شورای عالی انقلاب فرهنگی آغاز شده است. مطالعه و بررسی پروژه ملی دسترسی اعضای سازمان به منابع الکترونیک سلامت و مخازن دانش پزشکی و آغاز پروژه ملی پژوهشی ارزیابی کمی و کیفی قصور پزشکی نیز از دیگر اقدامات انجام شده است.

احیای ساختار آموزشی پژوهشی در نظام پزشکی های سراسر کشور و استقرار ۱۸۵ معاون یا رابط آموزشی پژوهشی در نظام پزشکی شهرستان ها و همچنین آغاز پروژه علمی تدوین دستورالعمل کشوری احیای قلبی، ریوی و مغزی از دیگر اقدامات انجام شده در معاونت آموزشی پژوهشی بود که رییس کل سازمان نظام پزشکی به آن اشاره کرد.

وی همچنین به تشکیل شورای روابط خارجی سازمان اشاره کرد و گفت: در این زمینه نمایندگان مقیم سازمان در کشورهای خارجی از جمله انگلستان، کانادا، آلمان، ایتالیا، هلند، سوئد و فرانسه انتصاب شده اند و مقدمات انعقاد تفاهم نامه آموزشی پژوهشی با موسسه GFT در هلند و همچنین مقدمات انعقاد تفاهم نامه آموزشی پژوهشی با انجمن پزشکان ایرانی مقیم کانادا انجام شده است.

رییس کل سازمان نظام پزشکی همچنین گفت: اولین همایش علمی جامع صاحبان حرف پزشکی در بهمن ماه برگزار خواهد شد.

اقدامات معاونت رفاهی اجتماعی نظام پزشکی در یکصد روز نخست


وی در ادامه ضمن اشاره به اقدامات انجام شده در معاونت رفاهی اجتماعی سازمان در یکصد روز نخست فعالیت این سازمان در دوره جدید، گفت: دفتر کاریابی یا اشتغال، با نگرش جدید فعال شد. همچنین بحث ایجاد فرصت های شغلی در مراکز درمانی در حال پیگیری است.

زالی در ادامه به اقدامات رفاهی صورت گرفته برای صاحبان حرف پزشکی نیز اشاره کرد.

گزارش صد روزه سازمان نظام پزشکی در حوزه معاونت انتظامی


رییس کل سازمان نظام پزشکی در ادامه با اشاره به فعالیت های معاونت انتظامی نظام پزشکی در طی صد روز فعالیت نخست این سازمان در دوره جدید، گفت: مجوز ایجاد سه شعبه هیات عالی انتظامی را کسب کردیم. این چنین اقدامات جهت تسریع فرآیندهای انتظامی و رسیدگی به پرونده ها صورت می گیرد.

مرکز پیگیری قصور پزشکی در سازمان نظام پزشکی راه اندازی شد


وی از شکل گیری مرکز پیگیری قصور پزشکی در سازمان نظام پزشکی خبر داد و گفت: این مرکز با حضور یکی از اساتید حقوق، باز فعال شده است. خوشحالم که اکنون صدور احکام با حضور کارشناسان خبره صورت می گیرد.

زالی همچنین از تدوین پروتکل جامع سیستماتیک همه جانبه برای کاهش خطاهای پزشکی با نگاه پیشگیرانه خبر داد و گفت: ستاد ترویج اخلاق پزشکی نیز در حوزه آموزشی و پژوهشی فعال شده است.

رییس کل سازمان نظام پزشکی همچنین گفت: فرآیندهای انتظامی در سراسر کشور بازبینی خواهند شد.

وی ادامه داد: در نظام پزشکی برنامه راهبردی برای چهار سال آینده تدوین خواهیم کرد. در این زمینه از نگاه مسئولان و مدیران ارشد کشور نهایت استفاده را خواهیم داشت. به این منظور دو جلسه را خدمت مقام معظم رهبری رسیده ایم. همچنین جلسه ای نیز با ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام داشته ایم و سیاست های کلان نظام پزشکی مورد تبادل نظر قرار گرفت. تفاهمنامه ای با مجمع تشخیص مصلحت منعقد شد و برنامه داریم که جلسات تعاملی را با مدیران ارشد کشور به صورت مستمر داشته باشیم.

زالی افزود: در حوزه انتظامی یکی از مشکلات اطاله رسیدگی به پرونده های پزشکی است. تیم های ما در حوزه انتظامی در حال فعالیت هستند که بحث اطاله رسیدگی کاهش یابد. همچنین یک برنامه نرم افزاری در مجموعه دادسراهای کشور داریم که اصلاح آن موجب تسریع رسیدگی به پرونده ها خواهد شد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات