علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش، در نخستین وب کنفرانس آموزش و پرورش، پای درد دل مدیران مناطق و استان ها نشست.

به گزارش افکارنیوز ، علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش، طی یک وب کنفرانس پای صحبت های مدیران آموزش و پرورش مناطق مختلف کشور نشست.

در این برنامه علی اصغر فانی، خطاب به مدیران کل استان ها و مناطق، گفت: خلاقیت و نوآوری نخستین بحث علمی امروز است، چراکه همانطور که می دانید ایجاد یک ایده یا مفهوم جدید از طریق بکارگیری توانایی های ذهنی و توسعه دانش است.

وی ادامه داد: خلاقیت در حوزه ایده پردازی و ارائه یک پیشنهاد جدید است که حاصل توانایی ذهنی و توسعه دانش است.

فانی، اظهار داشت: در واقع خلاقیت در حوزه فکر و ایده پردازی است که وقتی به مرحله عمل درمی آید محصول آن نوآوری است.

وی ویژگی افراد خلاق را سلامت روانی، انعطاف پذیری، ترجیح دادن پیچیدگی نسبت به سادگی و استقلال رأی داوری دانست و گفت: درصورتی که در یک سازمان خلاقیت و نوآوری وجود نداشته باشد نمی توان دلیل آن را استعداد نداشتن افراد دانست بلکه باید علت آن را در شیوه های پرورشی و بحث های آموزشی جستجو کنیم.

*نقش مدیران در پرورش خلاقیت و نوآوری


وی در خصوص نقش مدیران در پرورش خلاقیت و نوآوری، گفت: مدیران می توانند با بالا بردن آستانه تحمل شکست کاهش کنترل و به حداقل رساندن مقررات، کاهش تقسیم کار و عدم تعریف دقیق وظایف، قبول ابهام، تحمل تعارض گوناگونی دیدگاه ها در حل متعارف و تحمل راه های غیرمنتظره تأثیر بسزایی در این زمینه داشته باشند.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: نقشی که مدیران ایفا می کنند تمرکز بر نتایج ابزارها و فرآیندهاست، اما ما باید بر نتایج تأکید کنیم و هدف ها واضح باشد.

وی عدم اعتماد به نفس، محافظه کاری و وابستگی فکری، تمایل به همرنگی، عدم توانایی در ابهام تعارض، عدم پیچیدگی ذهنی، تقسیم کار شدید، و عدم انعطاف پذیری را از موانع خلاقیت سازمانی دانست و افزود: اندیشه افراد اگر نوسازی نشود ما را در گذشته نگه می دارد و خلاقیت را از سازمان می گیرد.

پس از بحث در خصوص خلاقیت و چگونگی نوآوری، وزیر آموزش و پرورش وارد بحث سیاست های آموزش و پرورش در سال ۹۳ شد و خطاب به مدیران مناطق استانها گفت: از مدتها پیش برنامه ریزی لازم برای پیش بردن سیاست های آموزش و پرورش در سال ۹۳ شروع شده است.

*ساماندهی و بهسازی منابع انسانی اولین سیاست آموزش و پرورش در سال ۹۳


فانی، گفت: ساماندهی و بهسازی منابع انسانی نخستین سیاست آموزش و پرورش در سال ۹۳ است.

وی ادامه داد: در حال حاضر در توزیع نیروی انسانی با مشکل مواجه هستیم به گونه ای که بیش از ۵۸هزار نیروی انسانی، اضافه و ۵۰ هزار نیروی انسانی کم داریم.

وی ادامه داد: یکی از کارهای جدی ما در آموزش و پرورش استان ها، مناطق و مدارس، ساماندهی و توزیع مجدد نیروی انسانی است.

وی ادامه داد: عدم آمادگی نیروی انسانی فعلی برای تدریس در برخی از پایه ها و دروس از دیگر مشکلات فعلی آموزش و پرورش است.

آموزش و پرورش با در اختیار داشتن بیش از یک میلیون نیروی انسانی، بزرگترین وزارت در کشور است که با توجه به نقش اصلی معلم در ساماندهی نظام تعلیم وتربیت، با هدف ارتقای سطح دانش آموزان، ساماندهی منابع انسانی، از اهمیت فراوانی برخوردار است.

*افزایش انگیزه و منزلت اجتماعی معلمان


وزیر آموزش و پرورش گفت: آنچه که امروز نیاز است افزایش انگیزه و منزلت اجتماعی معلمان هم در معیشت و هم در جایگاه است.

وی گفت: اگر بتوانیم ساماندهی منابع انسانی را در دو سال آینده داشته باشیم و هر کس در آموزش و پرورش در جایگاه خودش قرار گیرد می توانیم به آینده امیدوار باشیم.

* توسعه مشارکتها اولویت دوم آموزش و پرورش در سال ۹۳


علی اصغر فانی، اولویت دوم سال ۹۳ را توسعه مشارکت ها دانست و عنوان کرد: در حال حاضر آموزش و پرورش به شدت دولتی و به لحاظ مدیریتی از بالا به پایین اداره می شود، از این رو ما به دنبال توسعه مشارکت دانش آموزان، اولیا و مربیان و همچنین مردم در آموزش و پرورش هستیم.

وی افزود: تجربه سال های پس از انقلاب نشان داده اتکای مطلق آموزش و پرورش، بر بودجه دولتی بوده اما آنچه که واضح است این است که، بودجه دولتی، مشکلات آموزش و پرورش را حل نکرده و آموزش و پرورش، باید علاوه بر کمک دولت، از بودجه و امکانات مردم در توسعه و تأسیس مدارس بهره مند شویم.

فانی ادامه داد: در حال حاضر ۸.۵ درصد دانش آموزان در مدارس دولتی تحصیل می کنند، و این در صورتی است که اگر زمینه مشارکت ها را فراهم کنیم ظرف دو سال آینده این آمار به ۱۲ درصد خواهد رسید.

* سومین اولویت آموزش و پرورش، عملیاتی کردن بودجه است


فانی، سومین اولویت آموزش و پرورش را عملیاتی کردن و سرانه ای کردن بودجه دانست و گفت: ما باید بهره وری در بودجه های دولتی را افزایش دهیم.

وی گفت: اگر بودجه به صورت سرانه ای دراختیار مدارس قرار گیرد در این صورت مدیران مدارس امکان بهره وری بیشتر از اعتبارات دولتی را خواهند داشت.

* چهارمین اولویت آموزش و پرورش ارتقای مدیریت آمو زشگاهی


وی چهارمین اولویت سال ۹۳ را ارتقای مدیریت آمو زشگاهی دانست و افزود: ایجاد دفتر مدیریت آموزشگا هی در آموزش و پرورش با هدف ارتقای مدیریت آمو زشگاهی شکل خواهد گرفت.

وی ادامه داد: بسیاری از مدارس خوب امروز مد ارسی هستند که از مدیران توانمند با روابط انسانی بالا برخوردارند.

پس از پایان صحبتها در این وب کنفرانس، نقدها و اظهارات در خصوص صحبت های فانی و مشکلات کنونی آموزش و پرورش از سوی مدیران مناطق و استان ها مطرح شد.

در این میان، برنامه ریزی در خصوص زمان حضور دانش آموز در مدارس، بی سوادی اولیاء ۱.۵ میلیون از دانش آموزان، ساماندهی نیروهای انسانی، فعال کردن نهادهای حاضر در مدارس، استفاده از توانمندی دانش آموزان در مدارس، عملیاتی کردن بودجه در مناطق روستایی، چگونه نحوه بودجه ریزی در مدارس، ساماندهی کمی در پژوهش سراهای دانش آموزی، کمبود نیروی انسانی در برخی از مناطق، نبودن انگیزه در میان کارمندان وزارت آموزش و پرورش، توسعه مدیریت آموزشگاهی، عدم توجه به نیروهای اداری، نبود زیرساخت مناسب برای پایه ششم و هفتم، نبود امکانات لازم برای پایه های جدیدالتأسیس، عدم آمادگی لازم نیروی انسانی فعلی برای تدریس در پایه های جدیدالتأسیس، هماهنگ سازی ابلاغ موظف در دوره ابتدایی تا ۲۵ ساعت کار، عدم توجه به مدارس شبانه روزی، ارزشیابی و امتحانات متوسطه اول از مهم ترین موضوعات مطرح شده از سوی مدیران آموزش و پرورش مناطق استان ها بود.

در ادامه این وب کنفرانس، فانی در پاسخ به مدیران کل، گفت: آموزش و پرورش به دنبال افزایش مشارکت ها در همه سطوح و درجات است و طی تحقیقی که در سال ۸۲ صورت گرفت، ایجاد بانک اطلاعاتی مدیران در دستور کار ماست تا کلیه کسانی که داوطلب مدیریت مدارس هستند، در این بانک ثبت نام کنند، همچنین آموزش های قبل و حین خدمت را برای مدیران در نظر داریم، که این آموزش های طول خدمت می تواند به صورت سالانه باشد.

وی گفت: انگیزه کارکنان اداری باید افزایش یابد و با توجه به رده بندی سازمانی پرداخت های مناسب را شاهد باشیم، چراکه در حال حاضر شاهدیم بسیاری از همکاران اداری در دو سال آخر خدمت خود به مدرسه می روند تا بتوانند با حقوق بیشتری بازنشسته شوند که این خود نیز یک نقص است.

وی در خصوص ساماندهی منابع انسانی، افزود: ساماندهی منابع انسانی و توجه به نقل وانتقالات باید حساب شده باشد به گونه ای که برای سال های آینده ورودی برخی از مناطق استان ها را باید به صفر برسانیم.

وی در خصوص آموزش های ضمن خدمت، گفت: باید از روش صحیح و از مدل نیازسنجی به صورت درست استفاده کنیم تا مشخص شود تا چه حد به اهدافمان رسیده ایم.

وی گفت: ساعت موظف معلمان ابتدایی در حال بررسی است و در خصوص مدارس شبانه روزی باید بگویم، موسس مدارس شبانه روزی راهنمایی دختران و متوسطه پسران و دختران خود من بودم و معتقدم در این زمینه در صورتی که مشکل از طریق روستا مرکزی حل نشد باید به سراغ مدارس شبانه روزی برویم.

وی در خصوص ارزشیابی امتحانات نوبت اول، گفت: امیدواریم در این زمینه به جمع بندی نهایی برسیم و از طریق شورای عالی آموزش و پرورش ابلاغ کنیم.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات