مدیرعامل سازمان پایانه ها و پارک سوارهای شهر تهران گفت: سه پایانه غرب، شرق و جنوب باید از داخل شهر تهران جمع آوری شوند.

به گزارش افکارنیوز ، محمدرضا حاجی بیگی با اشاره دلایل جا به جایی دو پایانه بزرگ غرب و شرق گفت: زمانی که در پایتخت اقدام به ساخت پایانه های بزرگ مسافربری مانند شرق، غرب و جنوب شد، پیکره مسکونی شهر تهران با این پایانه ها فاصله زیادی داشت و به عبارتی این پایانه ها در خارج از بافت های مسکونی ساخته شده بود. اما اکنون با توجه به توسعه شهری ۳ پایانه بزرگ تهران در داخل محدوده های مسکونی شهر قرار گرفته است.

در حال حاضر یکی از مشکلاتی که این پایانه ها با آن روبه رو هستند این است که اتوبوس های برون شهری برای خروج از این پایانه ها داخل ترافیک شهری قرار می گیرند و همین مسئله باعث اتلاف وقت برای رانندگان و مسافران خواهد شد. از سوی دیگر این پایانه ها در کریدورهای ورودی شهر در نظر گرفته شده است. به عنوان مثال اگر پایانه غرب را در نظر بگیریم با داشتن ۳ هزار اتوبوس برون شهری و فضای ۵۰ هکتاری ای که اشغال کرده و مهم تر از همه آلودگی هایی که فرودگاه مهرآباد در نزدیکی این پایانه در این محدوده از شهر ایجاد کرده است و از همه مهم تر مسیر وزش باد در تهران که غرب به شرق است باعث ورود بیشتر آلودگی ها به داخل و محدوده مرکز پایتخت شده است.

با توجه به این مشکلاتی که به آن اشاره کردیم و با توجه به مشکل آلودگی هوا در تهران سزاوار نبود که برنامه ای برای جابه جایی ۳ پایانه بزرگ شهر تهران نداشته باشیم به همین خاطر طبق برنامه ریزی هایی که مدیریت شهری تهران انجام داد، در نظر گرفته شد تا این پایانه ها در فضای وسیعی که اشغال کرده است، محدودتر شده و از همه مهم تر این مراکز سفر به امکانات حمل و نقل عمومی درون شهری مجهز شوند.

مشکلات احداث پایانه شرق / رای زنی برای خرید ۷ هزار هکتار زمین دولتی


وی ادامه داد: ۱۵ سال پیش بود که برای جابه جایی پایانه شرق تهران برنامه ریزی هایی انجام شده بود و محلی در نظر گرفته شده بود که الان محل جدید این پایانه به عنوان ورودی شرق تهران شناخته می شود و فاصله زیادی با محل فعلی پایانه شرق تهران دارد. اما مهم ترین مسئله ای که در این میان وجود داشت، این بود که بیشتر فضایی که برای پایانه جدید پایتخت در این محدوده در نظر گرفته شده بود، مالک خصوصی داشت و چندین بار که شهرداری تهران شروع به ساخت این پایانه در دوره های گذشته کرد، به همین دلیل، متوقف شد.

سال گذشته طبق تصمیمات کلانشهری برنامه ریزی شد تا پایانه شرق تهران ساخته شود. دستور آن نیز از شورای شهر تهران گرفته شد اما در زمان ساخت به کانال بزرگی که آب های سطحی شمال شرق تهران را به سمت جنوب هدایت می کرد، روبه رو شدیم. وجود این معارض تاسیساتی باعث شد تا در ابتدا زیرساخت های شهری را در این محدوده ایجاد و بهسازی کنیم. ضمن اینکه ۱۷ هکتار از فضای جدیدی که برای پایانه شرق تهران در نظر گرفته شده به طور کامل تملک شده و ۵ هکتار آن نیز در تملک بخش خصوصی قرار دارد. مشکلات قبلی حل شده است و حدود ۷ هکتار از آن نیز تحت تملک بخش های دولتی است که در حال رایزنی برای خرید آن هستیم.


اجرای ۲۷ درصد از زیر ساخت های فاز اول پایانه شرق


مدیرعامل سازمان پایانه ها و پارک سوارهای شهر تهران با اشاره به مشکلات ترافیکی که در جریان ساخت این پروه در سه راه تهران پارس ایجاد می شود گفت: در محدوده سه راه تهران پارس با مشکل ترافیکی روبه رو هستیم و از همه مهم تر اینکه به دلیل اجرای طرح تعریض خیابان دماوند ما ناچار هستیم که هر چه سریع تر به جابه جایی پایانه شرق تهران از این محدوده اقدام کنیم.

برای همین ما پیش بینی کرده ایم که در پایانه جدید شرق تهران حتما ایستگاه مترو در آن وجود داشته باشد تا مردم به سهولت با استفاده از خطوط مترو و سامانه اتوبوس های تندرو خود را به پایانه شرق جدید برسانند. برای اجرای این طرح بزرگ در حال انجام کارهای مطالعاتی برای ایجاد امکان دسترسی خطوط حمل و نقل عمومی به این محدوده هستیم.

به همین خاطر در فاز اول ۳۰ هزار متر زمین را برای راه اندازی این پایانه در نظر گرفته ایم و البته در فاز اول بخش هایی از طرح اصلی نیز اجرا می شود که هزینه این فاز طبق برآوردهایی که انجام شده است، ۸۰ میلیارد تومان است. در واقع با اجرای فاز اول پایانه جدید شرق تهران هم امکان تعریض خیابان دماوند را ایجاد کرده ایم و هم اینکه بعد از اتمام مطالعات اولیه، توسعه خطوط مترو به آن فراهم شده است. در حال حاضر ۲۷ درصد از زیرساخت های فاز اول این پایانه اجرا شده است.


آخرین وضعیت پایانه های جدید پایتخت


محمدرضا حاجی بیگی با اشاره به آخرین وضعیت پایانه های جدید پایتخت گفت: بر اساس گزارشی که به شهردار تهران داده شده است سه پایانه غرب، شرق و جنوب باید از داخل شهر تهران جمع شود و دو پایانه بزرگ ۳۰ هکتاری یکی در محل جدید پایانه شرق تهران که اکنون مشغول به اجرای فاز اول آن هستیم و یکی دیگر در غرب تهران در محدوده بزرگراه آزادگان که زمین آن نیز خریداری شده است، ایجاد شود.

با ساخت این دو پایانه که نقشه ها و طرح های اجرایی آن نیز کاملا آماده است، با توجه به امکانات و تجهیزاتی که برای این دو پایانه در نظر گرفته ایم بتوانیم با جمع کردن پایانه غرب، جنوب و شرق تهران؛ این دو پایانه فعال شود وسفرهای مسیرهای شمالغربی، غرب و جنوب غربی را از طریق پایانه جدیدغرب و سفرهای مسیرهای شمال، جنوب و مرکزی را از طریق پایانه شرق ساماندهی کنیم. در واقع به نوعی ۳۰۰ سفری را که به شهرهای مختلف کشور از طریق این سه پایانه انجام می شود، از طریق دو پایانه جدید غرب و شرق تهران انجام شود.

ایجاد ۸ ایستگاه غیر متمرکز برای اتوبوس های برون شهری


وی درپاسخ به این پرسش که آیا پایانه بیهقی نیز از تهران خواهد رفت گفت: پارک سوار بیهقی را برای سفرهایی که به شهرهایی که فاصله چندانی با تهران ندارند، حفظ کنیم. ضمن اینکه به دنبال این هستیم که ۸ ایستگاه غیرمتمرکز که امکان توقف نیم ساعته برخی از اتوبوس های برون شهری را فراهم کند، در ۸ نقطه تهران ایجاد کنیم تا مردم بتوانند با مراجعه به این ایستگاه ها سوار اتوبوس شوند و سفرهای برون شهری خود را به شهرها و استان های دیگر انجام دهند. این طرح را در برنامه ۵ سال آینده سازمان پایانه ها و پارک سوارهای شهر تهران پیش بینی کرده ایم.

به عنوان مثال سفر هایی که از تهران به اصفهان انجام می شود را در نظر بگیرد به جای اینکه مردم را به پایانه شرق، غرب یا پارکسوار بیهقی بکشانیم، اعلام می کنیم که بلیت های مورد نظر از طریق اینترنتی به این مسافران فروخته می شود و اعلام می کنیم که در یک ساعت معین در ایستگاه غیرمتمرکز باغ فردوس حاضر شوند تا سفر خود را به شهر اصفهان یا هر شهر دیگری انجام دهند. این کار باعث می شود سفرهای درون شهری را که شهروندان مجبور هستند برای رسیدن به پایانه های پایتخت انجام دهند ساماندهی و مدیریت می کنیم تا اینکه یک شهروند مجبور نباشد از شمال تهران خود را به پایانه شرق، غرب یا جنوب برساند تا بتواند سفر خود را انجام دهد.

تمایل ترکیه برای مشارکت در ساخت پایانه های مسافربری


حاجی بیگی با تاکید بر این که اگر شهردار تهران با اصل طرح موافقت کنند، باعث خواهد شد تا ۹۰ هکتار فضایی که به عنوان مثال در محدوده پایانه غرب توسط اتوبوس های دودزا برون شهری اشغال شده که اگر حاشیه های این پایانه را نیز در نظر بگیریم بیشتر خواهد شد؛ ساماندهی شود. با این کار اتوبوس های برون شهری وارد شهر نمی شوند چرا که در داخل پایانه های جدید تمامی خدمات مانند تعمیرگاه، توقفگاه و… در نظر گرفته شده است.

از همه مهم تر اینکه براساس طرح دو پایانه جدید غرب و شرق تهران هتلی برای مسافران در نظر گرفته شده است تا مسافرانی که وارد شهر تهران می شوند در داخل شهر سرگردان نشوند و به راحتی بتوانند در داخل پایانه اقامت داشته باشند. مطالعات ما نشان می دهد که بیشتر افرادی که از طریق اتوبوس سفر می کنند، کسبه ای هستند که کارهای اداری و تجاری خود را انجام می دهند. با توجه به اینکه تکمیل این دو پایانه کاربزرگی است و به رقمی در حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان بودجه نیاز دارد که باید توسط پیمانکاری انجام شود که توانایی بالایی داشته باشد. البته باید به این مسئله نیز اشاره کنم که برای اجرای این طرح مدیریت شهری، معاونت حمل و نقل و ترافیک و سازمان پایانه ها این تمایل را دارد که اجرای کامل این طرح را به بخش خصوصی ای که توانایی لازم را داشته باشند، واگذار کند.

به عبارت دیگر ما هم می توانیم این طرح را به صورت سرمایه گذاری مشترک انجام دهیم و هم اینکه از توان سرمایه گذاران داخلی و خارجی استفاده کنیم. در حال حاضر کشورهایی مانند ترکیه تمایل خود را برای اجرای این طرح اعلام کرده اند. در حال حاضر درصدد ایجاد کارگروهی زیر نظر شهردار تهران هستیم تا بعد از تایید نهایی این طرح از سوی شهردار تهران و دریافت مصوبه های لازم از شورای شهر تهران کارهای نهایی آن را که اعلام فراخوان برای جذب سرمایه گذار است انجام دهیم.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات