وزیر بهداشت با عنوان این مطلب که قاچاق دارو مربوط به وزارت بهداشت نیست، تاکید کرد: البته چندین بار از پلیس آگاهی تقاضا کرده ایم گزارش مربوط به قاچاق دارو را به وزارت بهداشت اعلام کند که تابحال هیچ گزارشی اعلام نشده است.

به گزارش افکارنیوز ، دکتر سید حسن هاشمی در حاشیه مراسم تودیع و معارفه رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران در جمع خبرنگاران درباره اخباری مبنی بر تاریخ گذشته بودن مواد اولیه برخی از داروها، گفت: در جلسه تحقیق و تفحص مجلس و گزارش آن هیچ اشاره ای به تاریخ مصرف گذشته بودن مواد اولیه نشده است. بنده هم در زمینه وجود برخی از مشکلات، پیگیری کرده ام، اما اسناد کافی مبنی در این ارتباط وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه منبع خبر تاریخ مصرف گذشته بودن مواد اولیه، مصاحبه یکی از نمایندگان مجلس است، خاطر نشان کرد: با این حال در گزارش تحقیق و تفحص مجلس، اشاره ای به این امر نشده است و متاسفانه اینگونه فرصتها که اطلاع رسانی می شود، می تواند باعث نگرانی مردم باشد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه گزارش تحقیق و تفحص مجلس برخی از ملزومات دارویی را مانند چسب مورد اشکال دیده است، گفت: ملزومات دارویی با مواد اولیه تفاوت زیادی دارد. مسئولیت مواد اولیه با سازمان غذا و دارو است و این مواد حتما با دقت از استانداردهای وزارت بهداشت می گذرد و در موارد زیادی مرجوع به مردم می شود.

هاشمی افزود: مسئله مشکلات مواد اولیه، مسئله مهمی است زیرا هزینه هایی که بیمار در فرآیند درمان می کند، در نهایت منجر به تجویز دارو می شود و اگر این داروها موثر نباشند، ظلم بزرگی در حق بیماران است.

وی همچنین درباره سهم واردات دارو در هزینه پرداختی دارو، گفت: داروهای وارداتی گران قیمت هستند و عمدتا برای بیماریهای خاص و یا صعب العلاج وارد می شوند که هزینه یک جراحی ساده این بیماریها گاه ۳۰ تا ۴۰ میلیون برای دولت تمام می شود.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه مبلغ ارزی داروهای وارداتی در مقایسه با روند تولید دارو در داخل که ۹۰ درصد حجم دارویی را فرا می گیرد، تصریح کرد: برای چهار ساله پیش رو هدفگذاری شده که با کمک سازمان انتقال خون و بخش خصوصی با جمع آوری پلاسما به سرعت تولیدات کشوری را افزایش دهیم.

قاضی زاده هاشمی درباره سیاست دولت مبنی بر واردات دارویی، خاطرنشان کرد: از ابتدای این وزارت نمی توان گفت واردات دارو کم شده است، بلکه متاسفانه واردات دارو رو به افزایش است. زیرا در شش ماهه اول، هدف دولت کاهش این واردات دارویی نیست.

وی با اشاره به اینکه در ابتدای شروع وزارت، کشور با بازاری مواجه بوده است که اگرچه نمی توان گفت هیچ کاری در آن موجود نبود، اما مردم با کمبود زیاد دارویی مواجه بوده اند، گفت: سیاست دولت برعکس، تشویق واردکنندگان با شرکتها به واردات بیشتر دارو بود، زیرا نبود دارو به مراتب آزار بیشتری برای بیمار دارد.

وزیر بهداشت افزود: سیاست وزارت بهداشت در آینده آن است که هم به کیفیت، قیمت و مهمتر از همه به مصرف دارو توجه کرده و در این زمینه برنامه ریزی کند.

هاشمی همچنین درباره مسئله قاچاق دارویی، با اشاره به اینکه قاچاق دارو مربوط به وزارت بهداشت نیست، خاطرنشان کرد: با این حال وزارت بهداشت روی جزئیات این امر حساس است و چندین بار از پلیس آگاهی تقاضا کرده که گزارش مربوط به قاچاق دارو را به وزارت بهداشت اعلام کند که تا بحال هیچ گزارشی مبنی بر این امر اعلام نشده است.

وزیر بهداشت در ادامه درباره پوشش بیمه ای داروهای ناباروری، گفت: پیش از آنکه این اتفاق در بیمه بیفتد، مصاحبه ای راجع به این قضیه شد که هدف آن کمک به مردم بود. اما باید در این زمینه بیمه اعلام آمادگی کند و در واقع تنها توافقی بین بیمه و وزارت بهداشت بود.

هاشمی همچنین درباره مشکلات دستگاه ام آر آی و تجهیزات آن، خاطرنشان کرد: مشکلی که در این زمینه وجود دارد، آن است که هزینه تولید، لوازم یدکی و نیازهای مربوط به این دستگاهها در تعرفه به شکل واقعی نیست. برای مثال تیوپ این دستگاهها باید به صورت سالانه عوض شود و برای جبران این کمبود در تعرفه در این زمینه به دانشگاههای علوم پزشکی اختیار داده شده است.

وی با اشاره به اینکه مراکز استانی در زمینه دستگاههای ام آر آی و تجهیزات آن مشکل خاصی ندارند، گفت: در این زمینه به سختی کار می شود و تعداد قابل توجهی از این دستگاهها در معرض فرسودگی است.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه تحریمها در این زمینه تاثیر چندانی نداشته است، افزود: در حوزه پزشکی هزینه نگهداری تمامی تجهیزات در واقع مقرون به صرفه نیست.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات