وزیر اسبق آموزش و پرورش معتقد است که برداشتن تعطیلی پنجشنبه های مدارس نباید به معنای تعطیلی رفاه معلمان باشد و آموزش و پرورش در صورت آنکه در صدد بازگشایی مدارس در این روز باشد باید تدابیری را برای رفاه حال معلمان داشته باشد.

به گزارش افکارنیوز ، محمود فرشیدی در نشست خبری مجمع عمومی کانون تربیت اسلامی که روز دوشنبه برگزار شد، گفت: وزیر آموزش و پرورش اظهارنظرهایی درباره مخالفت با تعطیل شدن مدارس در روز پنجشنبه انجام داده است که البته هنوز شکل اجرایی نگرفته و باید منتظر ماند و دید برای سال تحصیلی جدید چه تصمیماتی برای این روز گرفته می شود.

وی افزود: اگر مبنا برداشته شدن تعطیلی مدارس در روز پنجشنبه باشد این موضوع نباید به معنای تعطیلی رفاه معلمان تلقی شود می توان در این روز از معلمان به صورت شیفتی یا دوره ای برای توسعه فعالیت های پرورشی استفاده کرد.

دبیر کل کانون تربیت اسلامی در ادامه به برگزاری سومین مجمع عمومی کانون اشاره کرد و گفت: این مجمع در روز جمعه ۲۹ آذرماه با حضور اعضا برای انتخاب هیات امنا و اعضای مجمع برگزار می شود ضمن آنکه شخصیت های فرهنگی و سیاسی از جمله صفارهرندی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مجمع شرکت و سخنرانی می کند.

وی با بیان اینکه کانون تربیت اسلامی از سال ۷۷ با مجوز وزارت کشور فعالیت خود را آغاز کرده است، افزود: این کانون با در نظر گرفتن تشکیلات تربیتی، عقیدتی، اخلاقی و سیاسی با اولویت ترویج اندیشه اسلامی شکل گرفت. پژوهش، تبلیغ و تبیین نظام تربیت اسلامی، موضع گیری در برابر اتفاقات کشور و حمایت از برنامه های همسو از جمله راهبردهای پیش بینی شده برای کانون است.

به گفته فرشیدی، مهمترین رسالت کانون تحول بنیادین بر اساس تربیت اسلامی و حمایت از مدیران متعهد و ولایت مدار در آموزش و پرورش، ارزیابی و نقد کارشناسانه است.

وی با بیان اینکه دفاتر کانون در ۳۰ استان کشور فعال است، تصریح کرد: در دور جدید فعالیتها دفاتر کانون را در ۶۰ شهرستان نیز فعال کرده ضمن آنکه برگزاری همایش و هم اندیشی ها نیز در موضوعات آموزشی، تربیتی و سیاسی از جمله برنامه های ما در کانون است.

همچنین در رابطه با مسائل تعلیم و تربیت و موضوعات روز نظام از جمله ریاست جمهوری، روز دانش آموز و… کانون موضع گیری های خود را انجام داده است.

وزیر سابق آموزش و پرورش به اهمیت تعلیم و تربیت و نقش رسانه ها در اشاعه درست آن اشاره کرد و گفت: بر اساس سند تحول بنیادین، رسانه ها علاوه بر مدرسه، خانه و تشکل ها نقش کلیدی در پرداختن به مسائل آموزش و پرورش دارند چرا که کلید حل همه مشکلات جامعه آموزش و پرورش است و اگر در درازمدت برنامه ریزی درستی در این حوزه شود قطعا در سالهای آینده مشکلات جامعه حل خواهد شد.

وی به تصویب سند تحول و ابلاغ سیاستهای مقام معظم رهبری در حوزه آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: رهبری نیز بر تحول و مدیریت مناسب در تربیت دانش آموز اسلامی و دین مدار تاکید داشته اند حتی ایشان در سیاست های ابلاغی خود اعلام کرد آموزش و پرورش امری حاکمیتی است؛ بنابراین امکان واگذاری آموزش و پرورش به بخش خصوصی وجود ندارد.

فرشیدی در پاسخ به خبرنگاری درباره آنکه عضویت و موضع گیری فرهنگیان در این کانون منجر به ایجاد مشکلاتی برای آنها در وزارت آموزش و پرورش نمی شود، گفت: این موضوع بستگی به سیاست مسئولان آموزش و پرورش دارد. گاهی فضای وزارتخانه باز است و اگر تشکلی موضع گیری منصفانه داشته باشد آنها استقبال می کنند. گاهی نیز برخی از مسئولان تحمل نقد را نداشته و مشکلاتی را برای فرهنگیان به وجود می آورند اما همواره کانون تلاش کرده رویکردهای قاطع در عین حال پرستارانه نسبت به عملکرد و تصمیمات داشته باشد.

وی درباره موضع کانون نسبت به انتصابات فعلی در آموزش و پرورش توضیح داد: ما هنوز به صورت رسمی در شورای مرکزی این موضوع را مطرح نکرده ایم اما به هر جهت با هر تغییر و تحولی، تعدادی از مدیران تغییر می کنند. اگر انتخاب آنها بر اساس اصول و مبانی تعلیم و تربیت باشد همه استقبال می کنیم اما اگر انتخابات حزبی و جناحی باشد قطعا مردم و دانش آموزان ضرر می کنند.

وزیر سابق آموزش و پرورش ادامه داد: من معتقدم باید یک قانونمداری در انتصابات شکل گیرد چرا که گستردگی آموزش و پرورش و انتخاب مدیران بسیار سخت است. شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره انتخاب روسای دانشگاهها نظر می دهد اما تاکنون این شورا هیچ نظری درباره انتخاب مدیران آموزش و پرورش نداده است در حالیکه هیچ تفاوتی بین انتخاب مدیر آموزش و پرورش و رئیس دانشگاه وجود ندارد و هر دو در حوزه تعلیم و تربیت و تربیت نسل آینده تلاش می کنند.

وی درباره بودجه کانون و نحوه عضو گیری گفت: کانون تربیت اسلامی بدون وابستگی به کار خود ادامه داده و در هر استان دفاتر ملزم هستند که هزینه های خود را از طریق دریافت حق عضویت و یا مشارکت اعضا تامین کنند.

فرشیدی نظر خود را درباره فعالیت تشکلهای صنفی این گونه بیان کرد: معتقدم که تعریف خوب و جامعی از تشکل های صنفی فرهنگیان نشده است و این واژه تحقیر بار معلمی است چرا که اصولا صنف در حوزه مسائل اقتصادی تعریف می شود و صنوف مختلف برای مشخص شدن نرخ کالای خود اتحادیه ایجاد می کنند بنابراین معتقدم به جای صنف معلمان بهتر است نظام معلمی ایجاد شود و این نظام از حقوق معلمان در همه ابعاد دفاع کند.

به گفته وی، نظام معلمان می تواند از حقوق آنها در همه ابعاد دفاع کند به عنوان مثال قرار بود بانک سرمایه مرجعی برای حل بخشی از مشکلات اقتصادی فرهنگیان باشد اما امروز می بینیم که این بانک تنها متعلق به معلمان نبوده و تنها کمتر از ۵۰ درصد سهام بانک در اختیار معلمان است یا آنکه مدیریت نامناسب در صندوق ذخیره فرهنگیان منجر به سوء استفاده برخی افراد شد و معلمان نفع لازم را نبردند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات