وزیر آموزش و پرورش گفت: همکاران ما باید دو هدف پژوهش را دنبال کنند؛ یکی روحیه پرسشگری را در دانش آموز نهادینه کنند و دوم خودشان بیاموزند که بدون تحقیق، اظهار نظر نکنند.

به گزارش افکارنیوز ، علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در آیین شانزدهمین دوره معرفی و تقدیر از معلمان، مدیران، دانش آموزان، دانشجویان پژوهشگر و طرح های پژوهشی برگزیده در هفته پژوهش که امروز در سینما فلسطین تهران برگزار شد، در سخنانی بیان داشت: خوشحالم از اینکه در هفته پژوهش در جمع همکارانم حضور دارم و از شما تشکر می کنم.

وی افزود: به سه نکته توجه می کنم؛ نکته اول اینکه در حوزه کارشناسی و ستادی وارد پژوهش می شویم و در این حوزه باید ببینیم مسائل مان چیست و چالش ها کدام است و برای رفع آن اقدام کنیم.

* در حوزه تصمیم گیری جز پژوهش، راه حل دیگری نداریم


فانی ادامه داد: برای پاسخ به این سؤال، بعضی نظر مدیر را می گیرند؛ یک پاسخ دیگر این است که پژوهش کنیم که این به نظر اثرگذارتر است، بنابراین در حوزه تصمیم گیری جز پژوهش، راه حل دیگری نداریم.

وی تأکید کرد: در حوزه ستادی و تصمیم گیری باید پژوهش را محور اصلی کار قرار دهیم به شرطی که پژوهش مبتنی بر اصول صحیح باشد.

* در برنامه سال آینده، آموزش روش های پژوهش را اولویت کار خود قرار می دهیم


وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: در بعضی از پژوهش ها متدولوژی کار درست نیست و خروجی بی نتیجه ای دارد؛ در نتیجه باید از روش های پژوهش منطبق بر مسئله بهره مند شویم، بنابراین در برنامه سال آینده، آموزش روش های پژوهش را اولویت کار خود قرار می دهیم.

وی ادامه داد: دومین نکته مربوط به پژوهش در حوزه دانش آموزی است؛ برخی از فعالیت ها در حوزه دانش آموزی به امر تحقیق اختصاص یافته است و ما منبع اتکای خوبی در حوزه دانش آموزی نداریم و جا دارد بدانیم هدف پژوهش دانش آموزی چیست و روش ها چگونه است.

* باید یک درهم تنیدگی بین پژوهش و آموزش معلمی ایجاد شود


وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: سومین نکته در حوزه معلمی است؛ همکاران ما باید دو هدف پژوهش را دنبال کنند؛ یکی روحیه پرسشگری را در دانش آموز نهادینه کنند و دوم خودشان بیاموزند که بدون تحقیق اظهار نظر نکنند؛ به عبارتی یک درهم تنیدگی بین پژوهش و آموزش معلمی ایجاد شود و انتظار داریم آموزش ضمن خدمت، روش های پژوهش را در وجود معلمان نهادینه کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در نهایت در حوزه ستادی باید قبل از آموزش، پژوهش کنیم و پژوهش باید تقاضامحور باشد نه عرضه محور و این رویکرد باید مورد توجه قرار گیرد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات