۳۰ هنرمند صنایع دستی در حالی آبان ماه امسال برای شرکت در نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی ایران به ارزروم به ترکیه سفر کردند که به آنها اجازه فروش محصولاتشان در این نمایشگاه داده نشد

به گزارش افکارنیوز ، تعدادی از هنرمندان صنایع دستی کشور به دعوت اداره کل میراث فرهنگی استان اردبیل آبان ماه امسال برای شرکت در نمایشگاه صنایع دستی در شهر ارزروم ترکیه محصولات خود را برای فروش در این نمایشگاه عرضه کردند. همچنین هنرمندان ۱۲ استان کشور از جمله استان های آذربایجان شرقی، غربی، خراسان رضوی، جنوبی، همدان، زنجان، گلستان، یزد، سمنان، اردبیل، البرز و همچنین کرمان توانستند در مدت برگزاری این نمایشگاه محصولات صنایع دستی و سوغات محلی خود را در معرض دید عموم قرار دهند.

این نمایشگاه در ۳۳ غرفه در شهر ارزروم ترکیه برپا شده بود و برای شرکت این هنرمندان در نمایشگاه از هر فرد سه میلیون تومان هزینه گرفته و اعلام شد که می توانند محصولات خود را در این نمایشگاه بفروشند.

اما پس از حضور ۳۰ هنرمند صنایع دستی در این نمایشگاه، اعلام شد که اداره میراث فرهنگی استان اردبیل با مسئولان برپایی نمایشگاه در ترکیه مذاکره ای برای فروش محصولات انجام نداده و این مذاکرات تنها به نمایش آثار ختم شده است به همین علت هیچیک از غرفه داران اجازه فروش محصولات خود را نداشتند. در پی این ناهماهنگی هنرمندان ایرانی از باز کردن کارتن وسایل خود امتناع کردند اما متولیان صنایع دستی در اردبیل به آنها وعده دادند که یا ضرر حاصل از حضور آنها در این نمایشگاه را پرداخت خواهند کرد و یا تازمان پایان این نمایشگاه چهار روزه، مشکل را بر طرف می کنند.

یکی از هنرمندان شرکت کننده در این نمایشگاه گفت: محل برپایی این نمایشگاه در جایی از شهر ارزروم بود که ما در طول چهار روز حتی یک نفر بازدیدکننده را هم نمی دیدیم. با این حال قصد متولیان از برپایی این نمایشگاه ایجاد ارتباط دو سویه با متولیان صنایع دستی در ارزروم بوده است درحالی که این ارتباط باعث نشد تا ما کالاهایمان را بفروشیم.

وی افزود: در جریان جابه جایی محصولات از ایران به ترکیه خسارتهای بسیاری در حمل بار متحمل هنرمندان شده است. به ما اعلام کرده اند که اگر بار دیگر نمایشگاه صنایع دستی در خارج از کشور برپا شود حتما از شما دعوت خواهیم کرد منتها به شرطی که این موضوع را رسانه ای نکنید.

اکنون که نزدیک به دو ماه از برپایی این نمایشگاه می گذرد اما هیچیک از آن ۳۰ هنرمند نه تنها در آن نمایشگاه نتوانستند محصولات خود را بفروشند بلکه ضرر میلیونی آنها بعد از این مدت هنوز جبران نشده است.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات