معاون کاهش تقاضا و مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: مسئولیت مراکز ماده ۱۶ (مراکز نگهداری، درمان و کاهش آسیب) با استانداران به عنوان نمایندگان عالی دولت است که مسئولیت شورای هماهنگی مواد مخدر استان را بر عهده دارند،

به گزارش افکارنیوز ، بابک دین پرست در حالی که سید حسین هاشمی استاندار تهران نیز حضور داشت، گفت: بر اساس قانون، مسئولیت اصلی هماهنگی بین دستگاه های متولی امر مبارزه با مواد مخدر در همه استان ها، استانداران هستند، چرا که استانداران، رییس شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر محسوب می شوند.

وی افزود: دبیرخانه ستاد مبارزه با مواد مخدر، هماهنگی بین دستگاه ها و استانداران را بر عهده دارد؛ اگر در مراکز ماده ۱۶ مشکلی به وجود می آید، مسئولیت پاسخگویی آن و رفع مشکلات آن با شخص استاندار است و در حضور خودشان اعلام می کنم که مسئولیت همه اقدامات حوزه درمان، مقابله، فرهنگی و پیشگیری و حقوقی و قضایی در استان ها با استاندار است.

معاون کاهش تقاضا و مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه استاندار تهران باید درباره اتفاق مرکز درمانی شفق پاسخگو باشد، اظهار کرد: به زودی بازدیدی را از مراکز درمانی ماده ۱۶ خواهیم داشت، اما بحث پاسخگویی همه اقدامات این مراکز با شخص استاندار است و حکم این کار را به عنوان رییس شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان دارد.

دین پرست تاکید کرد: ستاد مبارزه با مواد مخدر ماهانه ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان بابت نگهداری و درمان معتادان ماده ۱۶ هزینه می کند که آیین نامه ها و دستورالعمل های آن ابلاغ شده و هیچ گونه کاستی در این زمینه وجود ندارد.

به گفته وی، در حال حاضر ۱۸ استان متولی اجرای بخشنامه مراکز ماده ۱۶ درمان اعتیاد هستند که از بین این استان ها، استان تهران دارای بیشترین مشکلات بوده؛ بارها اعلام کرده ایم که استانداران مسئولان اصلی اجرای برنامه های مراکز ماده ۱۶ درمان اعتیاد در کشور هستند.

معاون کاهش تقاضا و مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: در شرایطی قرار گرفتیم که ۷۵ تا ۹۰ درصد مطالبه مردم از دولت، مقابله با مواد مخدر است، بنابراین تمام دستگاه های متولی موظفند که این موضوع را در اولویت کاری خود قرار دهند و بر همین اساس استانداران بر اساس حکمی که از وزیر کشور دریافت کرده اند، به عنوان نمایندگان عالی دولت باید به وظایف خود عمل کنند.

وی ادامه داد: هر چند که محل استقرار دستگاه ها از جمله وزارت کشور و ستاد مبارزه با مواد مخدر در تهران است، اما استانداران به عنوان نمایندگان وزارت کشور متولی اجرای برنامه ها هستند و باید برنامه های بین بخشی و دستگاه ها را مدیریت و اجرایی کنند.

دین پرست با بیان اینکه قرار نیست ستاد مبارزه با مواد مخدر به صورت مستقیم با همه دستگاه ها وارد مذاکره شود، گفت: استاندار به واسطه استاندار بودنش، رییس شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر محسوب می شود و با توجه به اهمیتی که بحث مبارزه با مواد مخدر دارد، باید به وظایف خود در این زمینه عمل کند.

سید حسین هاشمی، استاندار تهران در عین حال که هیچ پاسخی به اتفاق رخ داده در مرکز شفق و رهاسازی معتادان پس از جمع آوری نداد، تنها به گفتن این جمله که توجه به این مراکز بیشتر خواهد شد، اکتفا کرد.

وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، پس از پخش گزارش خبری از برنامه ۲۰: ۳۰ در ۱۹ آذر ماه با عنوان" جمع آوری معتادان متجاهر" که موضوع رهاسازی معتادان پس از انتقال به مرکز درمانی شفق واقع در کهریزک را مورد نقد قرار داده بود، از معاون سیاسی صدا و سیما تقدیر کرد.

گفتنی است عبدالرضا رحمانی فضلی در نشست خبری خود که پیرامون تشریح گزارش عملکرد ۱۰۰ روزه خود در حوزه مواد مخدر بود صراحتا اعلام کرد که رسانه ها شلاق قلم و دوربین خود را به پیکر مسئولان مبارزه با مواد مخدر بزنند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات