وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: صدای به حاشیه رفته ها را باید بلند کنیم. در این جهت در جامعه نیاز به گفتمان سازی داریم و باید خیل جمعی را گسترش دهیم که برای دستیابی به این امر، لازم است تعداد سازمان های مردم نهاد را بیشتر کنیم.

به گزارش افکارنیوز ، دکترعلی ربیعی در مراسم «کودکان بی سرپرست، جامعه، حمایت و توانمندسازی» که به بهانه فرا رسیدن «شب یلدا» در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد، افزود: لازم است حرکت هایی که موجب ترویج خیل جمعی می شود، تداوم یابد و آنها را گسترش دهیم.

وی در ادامه اظهارکرد: متاسفانه با مسایلی مانند فقر، نابرابری، زندگی سخت و گروه هایی که صدایشان شنیده نمی شود، مواجه هستیم. مسئله کودکان یک مسئله جهانی است و آمارها نشان می دهد که کشورهای توسعه یافته وضعیت چندان مطلوب تری نسبت به ما ندارند، بنابراین نباید دقیقا سیاست های این کشورها را دنبال کنیم.

ربیعی در ادامه با بیان اینکه کارهای اولیه ای را آغاز کرده ایم، اظهارکرد: زنان بی سرپرست به دو گروه تقسیم می شوند. تعدادی از آنان به اجبار و تعدادی دیگر به علت سبک زندگی، بی سرپرست می شوند. البته زنان بدسرپرست وضعیت بدتر و پیچیده تری نسبت به زنان بی سرپرست دارند. آنان باید هزینه همسر و سایر اعضای خانواده خود را تامین کنند. این در حالی است که در کشورمان با بیکاری مزمن روبرو هستیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اعتیاد در کشورمان اظهار کرد: اعتیاد بین افراد شاغل ایرانی بسیار زیاد شده است. بر اساس نتیجه یک مطالعه سطحی، اعتیاد ناشی از ناآرامی فکری است؛ البته این معضل به نوع سبک زندگی هم مربوط می شود.

تعداد پزشکان سالمندان به تعداد انگشتان دستان هم نیست


ربیعی با اشاره به سالمندان بی کس، گفت: صدای آنان شنیده نمی شود و در حالی که در کشورمان تعداد زیادی پزشک کودکان داریم، اما تعداد پزشکان سالمندان به تعداد انگشتان دستان هم نیست.

در استخدام ها با پدیده ای به نام تبعیض بین افراد «بی کَس» و «با کَس» مواجه هستیم


وی تاکید کرد: با پدیده ای به نام تبعیض بین افراد «بی کَس» و «با کَس» مواجه هستیم. به عنوان نمونه دختر جوانی به من ایمیل زده بود و گفته بود که سه بار در آزمون ورودی استخدامی با بالاترین رتبه قبول شده ولی چون کسی را نداشته است، او را استخدام نکرده اند. در این شرایط ما باید به دنبال حل چنین معضلاتی باشیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به کودکان بی پناه، گفت: کودکان بی پناه، نیازمند حمایت هستند و قدرتی برای دفاع از خود ندارد، بنابراین باید درباره آنان فکری کنیم. البته دانشمندان علوم اجتماعی نیز در این زمینه نقش زیادی دارند.

ربیعی با بیان اینکه در زمینه مسایلی مانند کودکان با چهار مورد مواجه هستیم، گفت: دیدگاه ما درباره مسایلی مانند کودکان در سطح نخبگی بد نیست و در قانون اساسی و دیدگاه رهبران انقلاب اسلامی نیز به این مسائل پرداخته شده است.

وی با اشاره به برنامه ریزی های انجام شده در زمینه مسائل اجتماعی از جمله مشکلات کودکان، اظها کرد: برخی از این برنامه ها خشن و برخی دیگر موجب ایجاد شکاف شده است. البته در زمینه برخی از مشکلات، برنامه ای نداریم و در این شرایط باید به طور جدی و اساسی به گروه های حاشیه رفته، توجه کنیم و درباره آنها برنامه ریزی کنیم.

ربیعی در پایان با اشاره به تاثیر فقر بر افراد از جمله خانواده خود، گفت: ما خانواده فقیری بودیم و در منطقه جوادیه زندگی می کردیم. پدرم کارگر راه آهن بود و ما هیچ وقت یک وعده کتلت را سیر نمی خوردیم.

سازمان پیشگامان خدمت را به زودی رونمایی می کنیم


در ادامه این مراسم همایون هاشمی، رییس سازمان بهزیستی از رونمایی سازمان پیشگامان خدمت بزودی خبر داد و اظهار کرد: این سازمان به عنوان یک مجموعه بزرگ، به نیازمندان کمک می کند و در حوزه خدمات غیردولتی به نیازمندان و مٌعسِرین کمک رسانی می کنیم. علاوه بر آن برای مناطق در معرض آسیب و روستاها، اقداماتی انجام می دهیم. به عنوان نمونه در حاشیه روستاها، مهدکودک های رایگان ایجاد کرده ایم. به علاوه در ارائه خدمات آموزشی یک وعده غذای گرم نیز در این مهدکودک ها به کودکان می دهیم.

وی تاکید کرد: توانمندسازی هم از جنبه اجتماعی، هم فرهنگی و هم خانوادگی و فردی جزو ادبیات اصلی سازمان تامین اجتماعی است و اگر اقدامات فرهنگی لازم در زمینه معسرین انجام شود، آنان رغبت بیشتری به اشتغال پیدا می کنند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات