قائم مقام معاونت انتظامی سازمان نظام پزشکی از اقدامات انجام شده جهت راه اندازی مرکز پیشگیری از قصور پزشکی در این سازمان خبر داد.

به گزارش افکارنیوز ، دکتر محسن خلیلی درباره آخرین وضعیت رسیدگی به شکایات پزشکی و آمار مربوط به آن، گفت: بر اساس قانون باید برای تمام اعضای هیات های انتظامی از سوی رییس سازمان نظام پزشکی حکم صادر شود. در دوره جدید فعالیت سازمان احکام مربوط به اعضای هیات های بدوی انتظامی در دادسراها در ۱۴۳ شهر از حدود ۱۹۵ شهر واجد شرایط، صادر شده است. همچنین احکام اعضای هیات های تجدیدنظر ۱۷ مرکز استان نیز صادر شده است. تا زمانی که این احکام به امضای رییس کل سازمان نرسد از لحاظ قانونی، هیچ جلسه رسیدگی ای رسمیت نخواهد داشت؛ چرا که حکم هیات های انتظامی، حکم های انتظامی و قضایی است و قاعدتا باید انتصاب آنها سیر قانونی را طی کند.

وی درباره آمار عددی شکایات پزشکی در سال جاری گفت: با توجه به تاخیری که در صدور حکم رییس کل سازمان و به دنبال آن تاخیری که در صدور احکام اعضای هیات های انتظامی صورت گرفت، عملا آمار شکایات پزشکی در سال جاری پس از آذر ماه می تواند اعلام شود.

خلیلی در این باره ادامه داد: باید این شاخص را در نظر گرفت که گروه های مختلف پزشکی چه تعدادی از جمعیت جامعه پزشکی را تشکیل می دهند. هر گروهی که از نظر تعداد بیشتر باشد، قاعدتا آمار کمی شکایت از آن ها نیز بیشتر خواهد بود. به عنوان مثال در متخصصان زنان و زایمان علاوه بر آنکه تعداد این متخصصان نسبت به دیگر رشته هایی که اعمال جراحی انجام می دهند، بیشتر است، شکایت نیز ممکن است بابت دو نفر صورت گیرد؛ قصور احتمالی صورت گرفته برای مادر و نوزاد. بر این اساس خودبخود در این گروه ضریب شکایت بالا می رود.

خلیلی افزود: در مقایسه ای که با دادسراهای ویژه جرایم پزشکی قوه قضاییه انجام دادیم مشخص شد که در این دادسراها تنها حدود ۴۰ درصد شکایات به صدور کیفرخواست می انجامد. این آمارها در سیستم انتظامی سازمان نظام پزشکی نیز به همین ترتیب است و عملا در این زمینه تفاوت آماری نداریم.

وی در این بار ادامه داد: این موضوع به آن معناست که چهل درصد از شکایات به دلیل قصور، بی دقتی یا عدم انجام صحیح کار درمانی صورت گرفته است و ۶۰ درصد مابقی جزو اقداماتی است که عوارض آنها در کتاب های پزشکی نوشته شده و چیزی نیست که در اختیار پزشک، پرستار یا بیمارستان باشد.

جراحی پلاستیک، زنان، پزشکان عمومی و ارتوپد؛ چهار گروه پرشکایت پزشکی


قائم مقام معاونت انتظامی سازمان نظام پزشکی در عین حال گروه های جراحی پلاستیک، زنان، پزشکان عمومی و ارتوپد را چهار گروه پزشکی عنوان کرد که در رتبه بالای شکایات پزشکی قرار دارند.

وی درباره تب بالای جراحی های زیبایی و میزان شکایات از این گروه، گفت: میزان شکایت از جراحی های زیبایی بسیار بالاست. البته جراحان پلاستیک به این نتیجه رسیده اند که قبل از شکایت بیمار باید رضایت وی را جلب کنند. به این ترتیب اگر برخی مواقع عنوان می شود که شکایت از یک گروه خاص کاهش داشته، ممکن است به همین دلیل باشد.

خلیلی از اقدامات انجام شده در جهت احیای مرکز پیشگیری از قصور پزشکی در سازمان نظام پزشکی در دوره جدید خبر داد و گفت: به این ترتیب به این سمت حرکت می کنیم که برای اعضای هیات های انتظامی به منظور آموزش چگونگی رسیدگی به شکایات و همچنین برای پزشکان در شهرهای مختلف، کارگاه های آموزشی برگزار کنیم. این امر در معاونت آموزشی سازمان در دست انجام است.

وی در پایان گفت: البته در بسیاری از شکایات مشاهده می شود که بیمار از ابتدا با روند درمان خود توجیه نشده است و پس از آن که نتیجه دلخواه را دریافت نمی کند، به شکایت اقدام می کند. در قانون جدید مجازات اسلامی که از ماه پنجم امسال در حال اجراست، این موضوع مطرح و عنوان شده که اگر پزشک معالج به هر دلیلی بیمار را از روند درمان توجیه نکند، در صورت بروز مشکلات احتمالی، باید دیه آن را پرداخت کند. بر این اساس توجیه بیمار از عوارض احتمالی درمان موضوعی است که باید مورد توجه پزشکان قرار داشته باشد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات