ه نظر می رسد بسیاری از جوانان ایرانی بدون توجه به «مذهب» از نوئل و جشن سال نوی مسیحی به عنوان بهانه ای برای دور هم جمع شدن، کادو دادن و کادو گرفتن، جشن و پارتی و شادی استفاده می کنند و اشتیاق بیشتری نیز نسبت به برگزاری نوئل دارند. حتی بیشتراز مسیحی ها!

گروه اجتماعی: بر اساس آمار رسمی تعداد کل مسیحیان ایران، ۱۱۷ هزار نفر است اما بسیاری از مسیحیان معتقدند آمار واقعی مسیحیان در ایران حدود ۲۰۰ هزار نفر است. در صورت درست بودن هر کدام از این دو عدد، آنها چیزی بین ۰.۱۵ تا ۰.۲۶ درصد جامعه ایران را تشکیل میدهند؛ یعنی کمتر از یک درصد.

به گزارش افکارنیوز ، فرانس ۲۴ می نویسد: اما به ناگهان این همه مغازه که مشغول فروش وسایل و تزیینات نوئل در بسیاری از شهرهای بزرگ ایران شده اند از کجا آمده اند؟ و چه کسانی قرار است این محصولات را در انبوه مغازه های پاساژهای شهرها بخرند؟

فرانس ۲۴ پاسخ می دهد: همان هایی که به سنتهای غیر ایرانی مانند ولنتاین و هالووین علاقه نشان می دهند.

به نظر می رسد بسیاری از جوانان ایرانی بدون توجه به «مذهب» از نوئل و جشن سال نوی مسیحی به عنوان بهانه ای برای دور هم جمع شدن، کادو دادن و کادو گرفتن، جشن و پارتی و شادی استفاده می کنند و اشتیاق بیشتری نیز نسبت به برگزاری نوئل دارند. حتی بیشتراز مسیحی ها!

هر چند شاید بسیاری از جشن های ایرانی که طی سالهای گذشته تا حدودی به دست فراموشی نیز سپرده شده بود نیز دوباره به دست نسل جوان ایرانی زنده شده اند جشن هایی مانند جشن «مهرگان» .

«شوق دوستان غیر مسیحی من از ما برای برگزاری مراسم نوئل بیشتر است»
آندره شهروند مسیحی است که در اصفهان زندگی می کند و یک ایرانی کاتولیک است. او درمورد مراسم کریسمس و نوئل در بین مسیحی های ایران می گوید:

با توجه به فرقه های مسیحیان ایرانی این مراسم و تاریخ آنها متفاوت است. به عنوان مثال ارامنه که اکثرا ارتدوکس هستند بر خلاف اکثر مسیحیان جهان روز کریسمس را جشن نمی گیرند و فقط به کلیسا می روند و دعا می کنند. اما بقیه مسیحیان که جزء مذاهب دیگر مسیحیت هستند کریسمس را جشن می گیرند.

ارامنه ارتدوکس روز آخر دسامبر را که روز تعمید مسیح بوده جشن می گیرند.

ولی کاتولیک ها و پروتستانها روز کریسمس را جشن می گیرند. این موضوع هم دلیلش فقط سنتهای قومی است و نه مذهبی.

اما در سالهای اخیر ماجرا به کلی فرق کرده است. شاید یکی از دلایلش تب کریسمس باشد که زرق و برقش ناخودآگاه خیلی ها را می کشد به سمت جشن کریسمس.

آندره می گوید: من اکثرا حس میکنم، شور و شوق دوستان غیر مسیحی من از ما برای برگزاری مراسم نوئل بیشتر است. ولی خوب غیر مسیحیان اکثر به دید یک پارتی و یا «دورهمی» به آن نگاه می کنند، بسیاری از آنها حتی دقیقا نمی دانند که کریسمس و ماجرای آن چیست اما به چشم یک شب نشینی و مهمانی و موقعیتی برای شادی به آن نگاه می کنند. به طور مثال گاهی مسلمانان روزهای عید را اشتباهی تبریک می گویند و یا اسم عیدها را اشتباه می گویند.

ما در ایران مثل بسیاری از مسیحی های دنیا درخت کاج تهیه می کنیم و کادو می خریم. حالا دوستان غیر مسیحی نیز تقریبا از ما یک الگو درست کرده اند، نگاه می کنند ببینند ما چه کار می کنیم و آنها نیز سعی می کنند دقیقا همان کار را بکنند. توی فروشگاه ها که برای خرید میرویم به وضوح میبینم شوق غیر مسیحی ها برای خرید نوئل بیشتر است.

نکته جالب اینکه برخلاف برخی از کشورهای مسلمان دیگر، من تاکنون ندیده ام و یا حتی نشنیده ام که یک مسلمان انتقاد کند که مسلمانان نباید چون مسیحی نیستند جشن بگیرند.

از سوی دیگر باید بگویم، من به عنوان یک مسیحی علاقه ای به شرکت در مراسم مذهبی اسلامی ندارم. اما درمورد عیدهای باستانی ایران با اینکه خیلی فعال نیستیم ولی در شادی ها شرکت می کنم. مثلا چهارشنبه سوری و عید نوروز تقریبا با دیگران همراه هستم.
نمی توان به طور کلی گفت اما بعضی از ارامنه که خیلی پایبند نژادشان هستند اصلا نوروز را جشن نمی گیرند. ولی بعضی های دیگر به ویژه جوان ترها عید نوروز را هم دور هم خوش می گذرانند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات