پرداخت مرحله هشتم مطالبات ۵۰۰ هزار بازنشسته، رایزنی با دولت و تامین اجتماعی برای افزایش مستمری بازنشستگان، پنبه خوری جدید ترین رژیم لاغری برخی زنان، رفع مشکل کمبود پرستار در بیمارستانهای تامین اجتماعی از مهترین روییداهای رفاهی و بهزیستی این هفته بود.


اجتماعی > رفاه و آسیب های اجتماعی
بهزیستی و رفاه در ۷ روز؛
به گزارش افکارنیوز ، در هفته جاری اخبار و رویدادهای زیادی در حوزه بهزیستی و وزارت رفاه رخ داد که به مهمترین آنها اشاره می کنیم.

پرداخت مرحله هشتم مطالبات ۵۰۰ هزار بازنشسته

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در هفته جاری از پرداخت مرحله هشتم مطالبات ۵۰۰ هزار بازنشسته کشوری در دهه مبارک فجرخبر داد و اعلام کرد در این دوره که هشتمین مرحله مطالبات بازنشستگان پرداخت خواهد شد به حساب هر یک از بازنشستگان کشوری مشمول قانون فوق مبلغ ۲۰۰هزار تومان در ایام مبارک دهه فجر واریز می شود.

به گفته وی با تلاش و پیگیری های صندوق بازنشستگی کشوری تا کنون مطالبات ۳۰۰ هزار نفر بازنشسته به طور کامل تسویه شده و پیش بینی می شود در این مرحله مطالبات حدود ۵۰ هزار نفر تسویه خواهد شد.

ربیعی در ادامه با اشاره به اینکه جهت گیری برنامه ها و فعالیتهای صندوق بازنشستگی کشوری در دور جدید مبتنی بر ارتقا و بهبود معیشت اقتصادی و افزایش خدمات فرهنگی، رفاهی به بازنشستگان است اظهار داشت این صندوق علاوه بر تعهدات قانونی در زمینه درمان با اجرای طرح ملی بیمه طلایی و در بخشهای فرهنگی، اجتماعی نیز با اجرای طرح در خانه نمانیم با محوریت سفرهای زیارتی و سیاحتی و راه اندازی خانه های امید در شهرستانها به بازنشسته های تحت پوشش خدمات متنوع و گوناگونی ارائه میدهد.

رایزنی با دولت و تامین اجتماعی برای افزایش مستمری بازنشستگان

رییس کانون عالی بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی نیز در این هفته با اشاره به اینکه افزایش ۱۸ درصدی مستمری بازنشستگان قانونی نیست و آن را قبول نداریم، گفت: میزان تورم دو برابر میزان اعلام شده است به همین دلیل ضروری است که ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی اجرایی شود.

علی اصغر بیات اعلام کرد هفته گذشته سازمان تامین اجتماعی حداقل افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی را ۱۸ درصد اعلام کرد اما ما تحت هیچ شرایطی این درصد را قبول نداریم و میزان افزایش مستمریها باید حداقل دو برابر میزان اعلام شده باشد.

وی گفت: براساس ماده ۹۶ قانون تامین اچتماعی مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی باید متناسب با نرخ تورم حداقل یک بار در سال افزایش پیدا کند.

به گفته بیات، برای جلوگیری از نارضایتی بازنشستگانی که ۳۰ سال حق بیمه پرداخت کرده اند اما در پرداخت هزینه های زندگی خود با مشکل روبرو هستند به همین دلیل بهتر است که دولت و سازمان تامین اجتماعی فکری اساسی برای افزایش قانونی مستمری بازنشستگان انجام دهند و انتظار ما این است که به مصوبات قانونی پایبند باشند و در همین رابطه مکاتباتی با این نهادها انجام داده ایم.

ابلاغ نشدن آیین نامه اجرایی افزایش مرخصی زایمان

معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی نیز در روزهای میانی هفته جاری از ابلاغ نشدن آیین نامه اجرایی افزایش مرخصی زایمان از سوی دولت خبر داد و گفت: این آیین نامه هنوز برای اجرایی شدن به سازمان تامین اجتماعی ابلاغ نشده است.

حسین زدا افزود: آیین نامه افزایش مرخصی زایمان باید برای اجرایی شدن به تامین اجتماعی ابلاغ شود و تا آن هنگام مرخصی زایمان ابلاغی قبل اجرا می شود.

وی گفت: در حال حاضر مرخصی زایمان ۶ ماه است و برای اینکه زنان بتوانند از مرخصی ۹ ماهه بهره مند شوند باید ابتدا ابلاغ و سپس اعتبار مورد نیاز برای آن در نظر گرفته شود.

معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی تاکید کرد: برای اجرای مرخصی زایمان ۹ ماهه تا پایان سال ۱۷۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است و چنانچه بخواهیم این مصوبه را در سال آینده اجرا کنیم نیازمند ۲۷۰ میلیارد تومان اعتبار هستیم.

پنبه خوری جدید ترین رژیم لاغری برخی زنان

یک آسیب شناس اجتماعی و متخصص علوم رفتاری در اینن هفته پنبه خوری را جدید ترین رژیم لاغری برخی زنان دانست که به تازگی توسط کارشناسان ماهواره ای معرفی و توسط برخی از زنان اجرا می شود.

دکتر مجید ابهری افزود: با توجه به اینکه کارشناسان نوظهور ماهواره ای هر روز روشهای و داروهای عجیب و غریب را برای انواع بیماریها و مشکلات عرضه می کنند این بار نیز روش جدیدی برای لاغر شدن توسط یکی از ماهواره ها کشف و معرفی شده و بعضی از زنان نیز بدون اطلاع از عواقب و عوارض آن این رژیم را اجرا می کنند.

وی گفت: وضعیت این کار چنین است که پنبه را داخل آب لیمو یا سرکه می اندازند و بعد می خورند الیاف پنبه به خاطر پر حجم شدن درمعده جلوی اشتها را گرفته و میل به غذا را از بین می برد.

رفع مشکل کمبود پرستار در بیمارستانهای تامین اجتماعی


مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی نیز در اواخر هفته جاری با اشاره به اینکه کمبود پرستار در بیمارستانهای طرف قرار داد تامین اجتماعی یکی از مشکلات این سازمان است گفت: برای رفع کمبود پرستار برنامه ریزیهای انجام شده که بزودی عملیاتی می شود.

دکتر سیدتقی نوربخش افزود: در برخی از نقاط کشور بیمارستانهای طرف قرارداد با سازمان تأمین اجتماعی با کمبود پرستار مواجه اند که این امر یکی از مشکلات جدی تامین اجتماعی محسوب می شود به همین دلیل مذاکراتی با دانشگاه آزاد انجام شده و این کمبود در آینده نزدیک برطرف می شود.

وی گفت: در صورتیکه پزشکان تمایل داشته باشند در بیمارستانهای مناطق محروم فعالیت کنند سازمان تأمین اجتماعی از این امر استقبال می کند و به همین منظور با اصلاح حق الزحمه پزشکان و همکاران متخصص در مراکز ملکی که در هیئت مدیره به تصویب رسید برای جذب پزشکان گام های لازم برداشته شده است.

برگزاری پنجمین جشنواره تئاتر معلولان


معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در این هفته از برگزاری پنجمین جشنواره سراسری تئاتر معلولان از ۲۱ تا ۲۵ دی خبر داد و گفت در مراسم اختتامیه نیز وزیران رفاه و ارشاد حضور خواهند داشت.

یحیی سخنگویی اظهارداشت: این جشنواره در راستای توانمند سازی فرهنگی و اجتماعی معلولان برگزار می شود.

وی با اشاره به استقبال گسترده معلولان جهت برگزاری پنجمین جشنواره تئاتر معلولان، بیان داشت: خوشبختانه سازمان بهزیستی با اجرای برنامه های مختلف توانسته است تعداد قابل توجهی از معلولان را به توانمند سازی فرهنگی و اجتماعی برساند.

تشریح اقدامات حوزه درمانی تامین اجتماعی

معاون درمان سازمان تامین اجتماعی در آخرین روز کاری هفته جاری به تشریح اقدامات حوزه درمانی این سازمان پرداخت و گفت: طی ۶ ماهه اول امسال ۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از جمعیت تحت پوشش تامین اجتماعی ویزیت شدند.

محمد علی همتی افزود: براساس آمارهای موجود در حال حاضر ۳۸ میلیون و ۱۹۳ هزار نفر بیمه شده سازمان تامین اجتماعی هستند که ۳۳ میلیون اصلی و تبعی و مابقی مستمری بگیرند.

وی با اشاره به اینکه تامین اجتماعی از طریق ۷۰ بیمارستان ۷ دی کلینیک به بیمه شدگان خدمات ارائه می دهد، تاکید کرد: درحال حاضر ۸ هزار و ۸۲۱ تخت فعال و ۲۷۴ مرکز درمانی سرپایی، ۳۵۱ مرکز درمانی ملکی و ۴۵ هزار مرکز درمانی طرف قرار داد این سازمان هستند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات