سلامت در هفته ای که گذشت؛

ماجرای بیمه داروهای ناباروری از زبان وزیر بهداشت، تاکید بر توقف روند کاهش نرخ جمعیت کشور، عرضه یک قلم داروی ایرانی درمان ناباروری، وضعیت بحرانی بیمارستانهای دولتی و… ، از جمله رویدادها و اخبار حوزه سلامت کشور در این هفته بوده است.

به گزارش افکارنیوز ، حوزه سلامت در این هفته نیز شاهد رویدادها و اخبار گوناگونی بوده است که چکیده ای از مهمترین آنها را در گزارش پایان هفته مرور می کنیم.

ماجرای بیمه داروهای ناباروری


حدود ۳ هفته قبل بود که دکتر رسول دیناروند معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو، در جمع خبرنگاران از پوشش بیمه ای ۱۰ قلم داروی ناباروری خبر داد. اما به دنبال آن، بیمه ها در مقابل این خبر واکنش نشان دادند تا جایی که خود دنیاروند از بدقولی بیمه ها گلایه کرد که هنوز این ۱۰ قلم دارو را تحت پوشش قرار نداده اند. این در حالی بود که خبرنگاران، همین موضوع را از وزیر بهداشت جویا شدند که دکتر هاشمی نیز ضمن گلایه از معاونش که قدری در اعلام این خبر عجله کرده است، قول داد که ظرف روزهای آینده، با تعاملی که بین وزارتخانه های بهداشت و تعاون، کار و رفاه اجتماعی وجود دارد، داروهای ناباروری تحت پوشش بیمه ها قرار بگیرد.

تاکید بر توقف روند کاهش نرخ جمعیت کشور

دکتر سید حسن هاشمی وزیر بهداشت با اشاره به آخرین سرشماری انجام شده در سال ۹۰، گفته است نرخ کلی باروری در کشور به ۱.۸ سقوط کرده و ضرورت دارد در این خصوص تدابیری اندیشیده شود.

به گفته وزیر بهداشت، تا قبل از دهه ۵۰ سیاستهای جمعیتی کشور مبنی بر کاهش موالید بود و سیاستگزاران و تصمیم گیران کشور، کافی دانستن دو بچه را ترویج و تبلیغ می کردند. بعد از انقلاب اسلامی و تغییرات سیاسی و مدیریتی در کشور طبیعی بود که سیاستهای افزایش جمعیت در دستور کار بخشهای مرتبط با این موضوع قرار گیرد به نحوی که در دهه ۶۰ شاهد رشد ۳ درصدی جمعیت کشور بودیم و این موضوع سیاستگزاران بهداشتی کشور را بر آن داشت که به منظور کاهش موارد مرگ و میر در کشور سیاست کاهش آهنگ رشد جمعیت و کاهش و تحدید موالید را در پیش بگیرند. بنابراین در ابتدای دهه ۷۰ قانون تنظیم خانواده تصویب شد که در پی اجرای این قانون شاهد کاهش نرخ رشد جمعیت به کمتر از ۱.۲ بودیم.

آیت الله سیدرضا تقوی رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور نیز عنوان داشته است که با توجه به روند کاهش جمعیت در کشور باید هرچه سریعتر جلوی آن را گرفت و گرنه در آینده نه چندان دور دچار مشکل خواهیم شد.

وی درباره وضعیت جمعیتی کشورمان گفت: وضعیت امروز جمعیت ما رو به کاهش است سیاستهای نادرست گذشته شیب جمعیت را به پیری سوق داده است تا جایی که رهبر معظم انقلاب در بجنورد فرمودند مسئله تحدید نسل است که از اواسط دهه ۷۰ باید متوقف می شد اما نشد مسئولان کشور در این اشتباه سهیم هستند نسل جوان را باید حفظ کرد و اگر با این روند کنونی پیش برویم جمعیت کشور پیر خواهد شد.

واردات ۲ میلیون دوز واکسن فلج اطفال

دکتر علی اکبر سیاری معاون بهداشتی وزارت بهداشت، به وضعیت تامین واکسن فلج اطفال در کشور اشاره کرد و افزود: واکسن فلج اطفال به میزان دو میلیون دوز وارد کشور شده است. البته ماهانه یک میلیون دوز مصرف داریم. یونیسف وعده داده است تا ۶ هفته آینده، سه میلیون دوز واکسن فلج اطفال را برای ما تامین کند. همچنین موسسه رازی نیز قول داده است دو میلیون دوز واکسن فلج اطفال را تامین کند.

وی درباره اورژانسهای کودکان گفت: کودکانی که با شوک به مراکز درمانی مراجعه می کنند، اگر یک ارگان در بدن آنها نارسایی داشته باشد، تا ۲۵ درصد دچار مرگ و میر می شوند، اگر دو ارگان از بدن آنها درگیر باشد، احتمال مرگ و میر به ۶۵ درصد می رسد و اگر سه ارگان از بدن آنها نارسایی داشته باشد، احتمال مرگ را تا حدود ۸۵ درصد افزایش می دهد.

ورود یک قلم داروی ایرانی درمان ناباروری به بازار دارویی کشور


دکتر هاله حامدی فر مدیر شرکت دارویی سیناژن از ورود یک قلم داروی تولید داخل برای درمان ناباروری به بازار دارویی کشور خبر داده و گفته که این داروی ایرانی، در حال رقابت با تنها برند خارجی مشابه است.

به گفته وی، این دارو به تازگی عرضه شده و متخصصین ناباروری نیز آن را پذیرفته اند. ضمن اینکه به لحاظ کیفیت نیز همانند برند خارجی است اما قیمت آن ارزانتر از نوع خارجی است.

این دارو" فولیتروپین" نام دارد که عنوان تجاری آن" سینال اف" ، است.

مدیرعامل شرکت دارویی سیناژن در توضیح اهمیت این دارو، گفته است که فولیتروپین، یکی از داروهای حساس و پرمصرف در ناباروری است که با توجه به سیاستهای کلی نظام در زمینه ازدیاد جمعیت، فکر می کنیم که باید از این قبیل داروها حمایت شود تا افرادی که برای تهیه و استفاده از داروهای ناباروری دچار مشکل هستند، بتوانند به راحتی این داروها را تهیه کنند.

بحران در بیمارستانهای دولتی


حمیدرضا عزیزی فارسانی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه هم اکنون بیمارستانها با درآمد حاصل از اعمال جراحی خود را اداره می کنند، گفت: اعتبار اختصاص داده شده به بیمارستانها به اندازه ای است که تنها کفاف نگهداری تجهیزات، تعمیرات و ساختمان بیمارستانها را می دهد.

وی با انتقاد از اینکه کمبود اعتبار در بیمارستانهای دولتی ادامه فعالیت این مراکز را با مشکلاتی همراه کرده است، افزود: کمبود پول و اعتبار در بیمارستانهای دولتی منجر به بدهیهای زیاد این مراکز به پرسنل خود شده است به گونه ای که بیمارستانهای دولتی در پرداخت به موقع حقوق و کارانه نیروی انسانی خود با چالش مواجه شده اند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، کمبود نیروی انسانی در بیمارستانهای دولتی را نیز جزو بزرگترین معضلات این مراکز خواند و ادامه داد: گاهی به دلیل نبود اعتبار فعالیت نیروی انسانی در بیمارستانهای دولتی کاهش پیدا کرده به گونه ای که این افراد به سمت بیمارستانهای خصوصی سوق پیدا می کنند و همین عوامل باعث شده جای خالی نیروی انسانی در مناطق محروم به شدت احساس شود.

عزیزی فارسانی تاکید کرد: نبود اعتبار در بیمارستانهای دولتی و کمبود نیروی انسانی تاثیر مستقیمی بر درمان بیماران دارد به گونه ای که روند درمان را با کندی مواجه ساخته است که در این شرایط نیز ممکن است وضعیت جسمانی بیماران نیز با بحران روبرو شود.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات