عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به ابهامات ۵گانه طرح سرانه ای کردن بودجه آموزش و پرورش گفت: این طرح در دراز مدت منجر به افزایش هزینه های آموزش وپرورش می شود.

به گزارش افکارنیوز ، حجت الاسلام علیرضا سلیمی با اشاره به ابهامات طرح سرانه ای کردن بودجه که از سوی وزارت آموزش و پرورش در لایحه بودجه ۹۳ پیشنهاد شده است، اظهار داشت: وزارت آموزش و پرورش با این تصور که با ارائه این طرح هزینه های آموزش و پرورش کاسته می شود آن را پیشنهاد داده است اما باید توجه داشت که این طرح ابهاماتی دارد.

وی در خصوص ابهامات طرح سرانه ای کردن بودجه عنوان کرد: نخستین ابهام این است که ۹۸ درصد از بودجه آموزش و پرورش جاری است بنابراین تفاوتی نمی کند که پرداختی ها به صورت متمرکز باش یا در اختیار مدیران قرار گرفته و از سوی آنها انجام شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به ابهام دوم این طرح افزود: اگر طرح سرانه ای کردن بودجه اجرایی شود و مدیران مدارس حقوق معلمان را پرداخت کنند نیاز به بازرسی های ویژه ای خواهیم داشت تا متوجه شویم که آیا مدیران به وظایف خود به درستی عمل کرده اند یا خیر؟ بنابراین اعمال بازرسی های ویژه در دراز مدت منجر به افزایش هزینه آموزش و پرورش می شود؛ در حقیت با اجرای این طرح، هر مدیری، دستگاهی مستقل می شود بنابراین به نظارت و بازرسی افزون تری نیاز داریم.

حجت الاسلام سلیمی بیان کرد: ابهام سوم این طرح مربوط به پرداخت پاداش فرهنگیان بازنشسته است؛ اگر این طرح اجرا شود چه کسی مسئولیت پاداش فرهنگیان بازنشسته را عهده دار می شود؟ ممکن است معلمان دچار سرگردانی شوند یعنی وزارتخانه بگوید پاداش خود را از مدیر گرفته و مدیر نیز بگوید باید پاداش را از وزارتخانه دریافت کنید.

وی با اشاره به ابهام چهارم سرانه ای کردن بودجه آموزش و پرورش گفت: ممکن است مدیر مدرسه با هدف صرفه جویی گاهی اوقات برخی هزینه ها را کاهش دهد که این موضوع منجر به کاهش کیفیت آموزش می شود همچنین ابهام پنجم این طرح در رابطه با اجرای آن در شهرستان های کوچک است چرا که در این مناطق ممکن است یک معلم برای پرکردن ساعات موظف خود در ۳ تا ۴ مدرسه مشغول تدریس شود در چنین شرایطی کدام مدیر باید حقوق وی را پرداخت کند؟

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: ممکن است مسئولان آموزش و پرورش در این زمینه بگویند برای حل این موارد فکری می کنیم اما باید گفت که اجرای این طرح پیچیده است و باید دقت کافی را داشت. هنوز مسئولان آموزش و پرورش اعلام نکرده اند که آیا این طرح را برای تمام مدارس مدنظر دارند یا صرفا برای دبستان ها؟ بهتر است این طرح ابتدا در تعداد محدودی از مدارس در شهرهای کوچک اجرا شود تا اگر موفق بود آن را به صورت سراسری اجرا کنیم.

علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به طرح سرانه ای شدن بودجه از مهر ۹۳ به صورت آزمایشی در تعدادی از مدارس کشور گفت: پس از احصاء نتایج، از سال ۹۴ به مدارس دیگر تسری می باید.

وی سرانه ای کردن بودجه را یکی از طرح های زیرساختی برای بهره وری مناسب از بودجه عنوان کرد و افزود: هر ساله آموزش و پرورش به طور میانگین برای هر دانش آموز یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان هزینه می کند. اگر مدرسه ای ۲۰۰ دانش آموز داشته باشد، این رقم در تعداد دانش آموزان ضرب و سرانه مدرسه اعم از پرداخت حقوق، پول آب و برق و گاز و سایر مسایل بر عهده مدیر گذاشته شود تا منابع خود را با اولویت های خود هزینه کند، صرفه جویی هایی صورت خواهد گرفت که این برنامه با تقویت مدیریت آموزشگاهی و افزایش اختیارات مدیران قابل اجراست.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات