رییس انجمن مددکاری ایران با ابراز تأسف از تضعیف اخلاق در جامعه و نقش آن در خطرهایی که می تواند برای سالمندان به وجود بیاورد، می گوید: با اینکه در دین ما آیات بسیاری درباره تکریم والدین وجود دارد و قرآن به دفعات بر این موضوع تاکید کرده است؛ اما متأسفانه پیروی برخی افراد از فرهنگ غرب باعث شده تا فضایل اخلاقی در کشور تضعیف شود.

به گزارش افکارنیوز ، زهرا میرزاخانی- به گفته رییس انجمن علمی مددکاری ایران سالمند آزاری به سومین خشونت خانگی در جهان تبدیل شده است. مسئولان، رسانه ها و خانواده ها سه ضلعی هستند که باید برای فرهنگ سازی و بازگشت ارزش پدربزرگ ها و مادربزرگ ها برای جلوگیری از افزایش بزه در جامعه گام بردارند.

این روزها داستان هایی دهان به دهان و البته در رسانه ها منتشر می شود که خبر از سرقت اموال و فریب سالمندان در خیابان ها می دهد. «مریم جمالی» کسی است که مادربزرگش همین چند روز پیش مورد سوء استفاده فردی ناشناس که با فریب و به عنوان کمک، به او نزدیک شده بود، قرار گرفته است. او در این باره به «حمایت» می گوید: دو روز پیش، مادربزرگم طبق معمول برای خرید نان از خانه بیرون رفت. اما چون پس از گذشت ساعت ها باز نگشت، نگران شدیم و موضوع را به ۱۱۰ اطلاع دادیم. وی ادامه می دهد: بالاخره نزدیکی های شب بود که پلیس مادربزرگم را که کنار خیابان نشسته بوده و گریه می کرد، با حالتی پریشان به خانه آورد. او می افزاید: بعد از اینکه مادربزرگم کمی حالش جا آمد برای ما تعریف کرد که وقتی برای خرید نان به نانوایی رفته بود، مردی میانسال با مهربانی به او نزدیک می شود و پیشنهاد می دهد که نانش را تا خانه برایش بیاورد. در راه به او می گوید که چند خیابان پایین تر به مردم بن رایگان می دهند.

مریم در ادامه می گوید: مادربزرگم به راحتی فریب می خورد و به دنبال مرد راه می افتد و داخل کوچه که می رسند مرد با کلک هرچه طلا و پول داشته از او می گیرد و حتی به نان هایی که خریده هم رحم نمی کند؛ به این ترتیب مادربزرگم بدون هیچ پولی در خیابان رها می شود و همین موضوع باعث می شود تا از فرط ناراحتی حتی آدرس خانه را هم فراموش کند؛ که البته با کمک نیروی انتظامی توانسته به خانه بازگردد.

تهدید تغییر ساختارهای خانواده برای سالمندان
رییس انجمن مددکاری ایران با تایید چنین اتفاق های ناگواری که روزانه در کشور برای سالمندان در حال رخ دادن است، به «حمایت» می گوید: یکی از دغدغه های ما که از سال ها پیش درباره آن به مردم و مسئولان کشور هم اطلاع دادیم، موضوع کم شدن ارزش وجودی و به تبع آن تنهایی و سوءاستفاده از سالمندان در کشور است. «سید حسن موسوی چلک» می افزاید: تغییر ساختار جمعیتی کشور و افزایش مشکلات اقتصادی که به تبع آن بیکاری جوانان را در کشور به دنبال داشته است نیز از دلایل ایجاد مشکل و حمله به سالمندان است.

وی با بیان اینکه در بسیاری از خانواده های ایرانی، اعضا احساس وابستگی و مسئولیت پذیری نسبت به یکدیگر را از دست داده اند، توضیح می دهد: در صورتی که افراد یک خانواده کمتر به هم تعهد داشته باشند، در بیرون از خانه نیز همین احساس را به اعضای جامعه که خانواده ای بزرگ محسوب می شود، دارند و این موضوع باعث می شود بزه در کشور رشد تصاعدی داشته باشد. موسوی چلک با ابراز نگرانی از جایگاه کنونی سالمندان در خانواده های ایرانی می گوید: زمان زیادی از روزهایی که پدربزرگ ها و مادربزرگ ها بچه ها را روی زانوهایشان می نشاندند و برایشان داستان تعریف می کردند، نگذشته است. در آن زمان وقتی می خواستند کسی را دعا کنند می گفتند، «الهی پیر شوی» یعنی سالمندان از چنان جایگاه والایی برخوردار بودند که وجودشان افتخار بود و دعا می کردند هر جوانی به این درجه برسد؛ اما امروزه دیگر این طور نیست و حتی هستند کسانی که از همراه شدن با سالمندان خجالت می کشند و البته تعداد کسانی که پدر و مادر پیرشان را به خانه سالمندان می سپارند نیز کم نیست. موسوی چلک ادامه می دهد: با افزایش سن امید به زندگی در کشور و بهبود شاخص های زندگی نیز نقش سالمندان در کشور کمرنگ و این موضوع، خود باعث تنهایی و رها شدن آنان در جامعه می شود؛ که دقیقا مشکلات از همین جا آغاز می شوند.

تضعیف اخلاق در جامعه و سالمند آزاری
رییس انجمن مددکاری ایران با ابراز تأسف از تضعیف اخلاق در جامعه و نقش آن در خطرهایی که می تواند برای سالمندان به وجود بیاورد، می گوید: با اینکه در دین ما آیات بسیاری درباره تکریم والدین وجود دارد و قرآن به دفعات بر این موضوع تاکید کرده است؛ اما متأسفانه پیروی برخی افراد از فرهنگ غرب باعث شده تا فضایل اخلاقی در کشور تضعیف شود و اگر خیلی زود فکری برای آن نکنیم، این مشکل از رابطه والدین با فرزندان در جامعه شروع شده و به کل افراد سرایت می کند.

به گفته موسوی اگر نگاهی به ۲۰پرسش مقام معظم رهبری درباره سبک زندگی کنونی در ایران داشته باشیم، می بینیم که ایشان نیز نگرانی زیادی در این زمینه دارند و همین موضوع نشان دهنده اهمیت توجه ویژه مسئولان و همچنین رسانه ها در فرهنگ سازی و بازگرداندن جایگاه سالمندان در کشور است.

نقش مهم خانواده در حمایت از سالمندان
وی معتقد است که در وهله نخست حمایت و نگهداری خانواده ها و اطرافیان از سالمندان، مهم ترین بخش پیشگیری از بروز خطر برای آنان است.
موسوی چلک توضیح می دهد: تا جایی که ممکن است افراد کهنسال باید در نزدیکی فرزندان یا اطرافیانشان سکونت داشته باشند و حتی برای خرید وسایل خانه خود نیز تنها جایی نروند؛ همچنین سالمندان باید آگاه باشند که هرگز به کسی غیر از آشنایان، اعتماد نکنند و مراقب کسانی که قصد دارند با فریب به آنان نزدیک شوند باشند. اگر سالمندی از سوی فردی احساس خطر کرد یا به کسی مشکوک شد، باید به سرعت موضوع را به خانواده و یا به پلیس اطلاع دهد و با هرکسی ارتباط برقرار نکنند.

در بخش کلان جامعه نیز باید اخلاق مداری و کارکردهای خانواده در کشور و از طریق آموزش، در دستور کار جدی قرار گیرد. رییس انجمن مددکاری ایران با بیان این مطلب، می افزاید: البته نباید فراموش کرد که علت بخشی از تعرض هایی که به سالمندان می شود، مشکلات اقتصادی است؛ به طوری که فشارهای مالی و گرانی ها گاهی باعث می شود تا کسانی که خیلی هم تعلق و احساس مسئولیتی نسبت به جامعه ندارند، به افراد پیر و بی دفاع هم رحم نکنند.

موسوی چلک ادامه می دهد: متأسفانه امروزه خشونت علیه سالمندان در کشور، سومین خشونت خانگی محسوب می شود. البته تصویری هم که به تازگی در فیلم ها از سالمندان نشان داده می شود، اغلب آنان را افرادی ضعیف و دست و پاگیر نشان می دهد که این خود باعث شده تا ارزش وجودی آنان کم شود. بنابراین نقش صدا و سیما نیز در نشان دادن برکتی که وجود سالمندی در خانه دارد و پیشگیری از سوءاستفاده قرار گرفتن آنان، بسیار حایز اهمیت است.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات