در حالی لایحه برنامه ۵ ساله دوم شهرداری تهران در سی و سومین جلسه شورای شهر مورد بررسی قرار گرفت که هر یک از اعضا نظرات مختلفی در خصوص این لایحه داشتند.

به گزارش افکارنیوز ، سی و سومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران صبح امروز با حضور ۲۵ نفر از اعضا برگزار شد.

در این جلسه الهه راستگو، احمد مسجدجامعی، پرویز سروری، مسعود سلطانی فر، مجتبی شاکری و محسن پیرهادی غیبت داشتند که به گفته برخی از اعضا احمد مسجدجامعی و محسن پیرهادی به مناسبت اربعین حسینی به کربلای معلا مشرف شده اند.

جلسه راس ساعت ۹: ۲۰ دقیقه و با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید توسط حجت الاسلام ناصحی آغاز شد.

در ادامه سی و سومین جلسه شورای شهر محمود صلاحی معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران پشت تریبون قرار گرفت و در خصوص لایحه برنامه ۵ ساله دوم شهرداری تهران نکاتی را مطرح کرد.

فاطمه دانشور عضو شورای اسلامی شهر تهران پس از ارائه گزارش از سوی صلاحی نکاتی را درخصوص لایحه برنامه ۵ ساله دوم شهرداری تهران مطرح کرد و گفت: تنها ۱۱ درصد از سیاست های تضمین شده در برنامه ۵ ساله دوم شهرداری برابر است با سیاست های اجتماعی که باید این موضوع مورد کنکاش قرار گیرد.

وی با بیان اینکه متاسفانه در تدوین لایحه برنامه ۵ ساله دوم شهرداری تهران از نظرات خبرگان و کارشناسان استفاده نشده است گفت: یکدیگر از موضوعاتی که در تدوین این لایحه از آن غفلت شده است حوزه اجتماعی و فرهنگی شهر تهران است.

محمدمهدی تندگویان دیگر عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه نباید در تصویب لایحه برنامه ۵ ساله دوم شهرداری تهران عجله کرد بیان داشت: نمی شود انتظار داشت ظرف یک هفته به تصویب برسد چراکه باید بند به بند این لایحه در کمیسیون های مربوطه و تخصصی مورد بررسی قرار گیرد و این موضوع به نفع شهرداری و شورای شهر است.

تندگویان با اشاره به اینکه تصویب بودجه سال ۹۳ مغایرتی با تصویب برنامه ۵ ساله دوم شهرداری تهران ندارد گفت: ما می توانیم ابتدا بودجه را تصویب و سپس در یک زمان بندی مناسب برنامه ۵ ساله را به تصویب برسانیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه باید موارد و موضوعاتی که در برنامه ۵ ساله اول شهرداری تحقق پیدا نکرده است مورد بررسی قرار گیرد افزود: متاسفانه خیلی از موارد برنامه ۵ ساله تحقق پیدا نکرده اند که امیدواریم گزارش کاملی از سوی شهرداری در این خصوص ارائه شود تا ما بتوانیم نسبت به برنامه ۵ ساله دوم تصمیم گیری کنیم.

اقبال شاکری یکی دیگر از اعضای شورای شهر بود که در این جلسه فرصت پیدا کرد تا نسبت به لایحه برنامه ۵ ساله دوم شهرداری تهران نکاتی را مطرح کند.

وی گفت: یکی از نکاتی که به آن باید توجه شود این است که ما فرصت کافی برای تصویب این لایحه نداریم و باید بتوان زمان و فرصت لازم را به کمیسیون ها بدهیم تا اولویت بندی در برنامه ۵ ساله را مشخص کنند.

وی گفت: یکی دیگر از موضوعاتی که در لایحه مغفول مانده بحث مدیریت یک پارچه شهری است که متاسفانه هیچ اقدامی برای این موضوع صورت نگرفته است و در سال های اخیر ما صرفا به اخذ عوارض و مالیات بسنده کرده ایم.

شاکری در ادامه با اشاره به اینکه در دو موضوع دیگر از جمله بحث پیشگیری و مدیریت بحران در لایحه ۵ ساله دوم توجه نشده است گفت: این موضوعات مورد توجه اعضای شورای شهر است که شهرداری تهران باید عنایت بیشتری را داشته باشد.

اسماعیل دوستی دیگر عضو شورای شهر تهران نیز با تقدیر از معاونت برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران در خصوص تهیه و تدوین لایحه برنامه ۵ ساله دوم شهرداری تهران گفت: باید این لایحه بر روی سایت شهرداری و شورا قرار گیرد و از نظرات نخبگان، دانشگاهیان و عموم مردم استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه لایحه برنامه ۵ ساله دوم شهرداری تهران باید در یک زمان مناسب و معقول مورد بررسی قرار گیرد گفت: متاسفانه در ۱۴۸ ماده لایحه اشاره شده نامی از فعالیت های عمرانی نبرده شده است که این اشکال به برنامه ۵ ساله دوم شهرداری وارد است.

احمد حکیمی پور در ادامه سی و سومین جلسه شورای شهر افزود: متاسفانه لایحه برنامه ۵ ساله دوم شهرداری به طور کامل به دست اعضای شورای شهر نرسیده است و ما اطلاعی از ریز پروژه ها نداریم.

وی با بیان اینکه بنده پیشنهاد می کنم لایحه اشاره شده در دو بخش مورد بررسی قرار گیرد گفت: ما می توانیم در یک بخش کلیات و در بخش بعدی جزئیات را مورد بررسی قرار دهیم.

محسن سرخو دیگر عضو شورای شهر تهران نیز با اشاره به لایحه برنامه ۵ ساله دوم شهرداری تهران گفت: این برنامه بیش از یک ماه است که در کمیسیون ها و کمیته های تخصصی شورا مورد بررسی قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه باید در لایحه برنامه ۵ ساله دوم به بحث حمل و نقل عمومی توجه ویژه ای شود گفت: پیشنهاد می کنم که دو جدول منابع و یک جدول مصارف در برنامه ۵ ساله دوم شهرداری تهیه شود.

سرخو اظهار امیدواری کرد: دولت و مجلس توجه ویژه تری را به حمل و نقل عمومی کلانشهرها به ویژه تهران و مترو داشته باشند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: باید در برنامه ۵ ساله دوم منابع و مصارف شفاف سازی شود.

سرخو در ادامه با انتقاد از اینکه شهرداری تهران هنوز جدول مقایسه ای برنامه اول را به شورا نداده است گفت: امیدواریم این کار هرچه زودتر انجام بگیرد ضمن اینکه شهرداری باید در زمینه بافت های فرسوده نیز تدابیر لازم را اتخاذ کند.

عبدالحسین مختاباد عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران نیز با انتقاد از تدوین لایحه برنامه ۵ ساله دوم شهرداری تهران گفت: یک سوال اینجا مطرح می شود که آیا دانشگاه شریف که در تدوین این لایحه نقش داشته است در بخش فرهنگی و معماری هم خبره بوده است یا خیر.

وی تصریح کرد: متاسفانه در لایحه اشاره شده توجهی به مسائل فرهنگی و اجتماعی نشده است و تنها شعارهای سطحی، روزنامه ای و مجله ای در لایحه آمده است.

مختاباد گفت: بخش هنر و فرهنگ بخشی کاملا تخصصی است و باید صاحب نظران در این بخش نظرات خود را اعلام کنند که امیدواریم تدابیری در این زمینه اندیشه شود.

محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران با انتقاد از تصویب کلیات طرح انتقال پایتخت از تهران در جلسه امروز مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه نمایندگان مجلس در این زمینه هیچ نظری از شورای شهر نگرفته اند.

سالاری گفت: در بخش آلودگی هوا بهتر است در برنامه ۵ ساله دوم در بخش عمرانی و حمل و نقل پیوست های ترافیکی در نظر گرفته شود.

معصومه آباد دیگر عضو شورای شهر تهران با انتقاد از لایحه برنامه ۵ ساله دوم شهرداری تهران گفت: در این لایحه موضوعاتی چون سلامت ایمنی و موضوعات پیشگیری در مواقع بحران مغفول مانده است.

در ادامه جلسه محمود صلاحی معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران پشت تریبون قرار گرفت و خطاب به اعضای شورا گفت: تذکرات شما به جا بود ولی باید به این موضوع توجه داشت که خیلی از این تذکرات مربوط به کمیسیون ها بوده و قطعا این موارد در کمیسیون ها مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی گفت: ما تعجیلی برای تصویب برنامه نداریم و هر زمانی که شورا آن را تصویب کند ما به عنوان قانون آن را اجرا خواهیم کرد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات