سعید متصدی:

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مدیریت واحد هیچگاه پاسخگوی کاهش آلودگی هوا نخواهد بود بلکه باید مدیریت یکپارچه را به اجرا دربیاوریم.

به گزارش افکارنیوز ، سعید متصدی افزود: مسئولیت نظارت بر برنامه های کاهش آلودگی هوا بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست است اما مسئولیت اجرای آن بر عهده سایر ارگان ها و دستگاه هاست.

وی با بیان اینکه شدت مصرف انرژی در ایران هفت برابر سایر کشورهای جهان است، افزود: برای حل معضل آلودگی هوا همه ذینفعان باید در کنار هم تلاش کنند و در ماه های اخیر کمیته اجرایی کاهش آلودگی هوا به همین منظور راه اندازی شده که تا امروز سه جلسه آن برگزار شده است.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: هماهنگی بسیار خوبی با شهرداری برای اجرای برنامه های شهری کاهش آلودگی هوا به وجود آمده است و سایر دستگاه ها و ارگان های عضو کمیته اجرایی کاهش آلودگی هوا نیز از جمله وزارت خانه هایی که حافظ سلامت مردم هستند مانند وزارت بهداشت و دیگر وزارتخانه های مسئول در امر کاهش آلودگی هوا مانند وزارت صنایع، نفت و نیرو در قالب این کمیته هماهنگ شده اند.

متصدی ادامه داد: علاوه بر کمیته اجرایی کاهش آلودگی هوا هر کلان شهر نیز برای خود یک کمیته اجرایی دارد.

وی تصریح کرد: تصمیم هایی مانند تعطیل کردن مدارس در کمیته اضطرار گرفته می شود و بر اساس ماده ۷ قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا این کمیته در شرایط اضطرار صرفا برای حل سلامت مردم تصمیمات موقت می گیرد اما کمیته اجرایی برنامه های کاهش آلودگی هوا را پیگیری می کند که در هفته گذشته طی جلسه ای که برگزار شد شهرداری برنامه های بسیار خوبی ارائه داد که توسط اعضای این کمیته تصویب شد.

متصدی با بیان اینکه با تک روی کردن و مقصر دانستن یک بخش نمی توانیم وظیفه را از سایر بخش های دیگر برداریم افزود: مجلس باید برای کاهش آلودگی هوا هم افزایی داشته باشد و باید هر سه قوه در کنار یکدیگر برای حل این مسئله تلاش کنند تا به نتیجه برسیم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: اینکه بگوییم دولت باید همه کارها را انجام دهد و بقیه بنشینند نابسامانی های بسیاری به وجود خواهد آورد.

وی تاکید کرد: در برنامه ای که رئیس جمهور به مجلس ارائه داد یکی از ۱۱ محور اصلی موضوع محیط زیست و معضل آلودگی هوا است. این امر نشان می دهد عزم رئیس جمهور در این زمینه بسیار جدی است.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: علاوه بر آن شورای عالی محیط زیست پس از هفت سال مجددا تشکیل شد که ۹۰ درصد از بحث های آن مربوط به آلودگی هوا بود و کنترل گرد و غبار از حوزه های خارج از کشور، استراتژی ها و راهبردهای کاهش و مقابله با گردوغبار خروجی های آن شورا بودند.

متصدی که در یک برنامه تلویزیونی سخن می گفت، با بیان اینکه شورای عالی محیط زیست مجددا در آینده نزدیک برگزار خواهد شد افزود: شورایی که از زمان انحلال تا کنون اصلا برگزار نشده در دو سه ماه گذشته یکبار تشکیل جلسه داده و بزودی نیز دومین جلسه آن برگزار می شود که این مسئله نیز نشانگر عزم ملی دولت برای حل مسئله آلودگی هوای کلان شهرها است و اینگونه نیست که دولت منتظر باشد که اتفاقی بیفتد و بعد برای آن راه حلی پیدا کند.

وی تصریح کرد: مصرف انرژی در ساختمان های تهران ۵۰۰ کیلووات بر مترمربع است این در حالیست که سایر کشورها ۳۰ کیلووات بر مترمربع انرژی مصرف می کنند.

وی تاکید کرد: دو سه ماهه نمی شود برای حل معضل آلودگی هوا کاری کرد بلکه این امر نیازمند برنامه های دراز مدت است. همچنین سازمان حفاظت محیط زیست هیچ مماشاتی با هیچ آلوده کننده ای نخواهد داشت و از مجلس، قوه قضاییه، صدا و سیما و مردم تقاضا می کنیم که در این حرکت همراه باشند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات