دبیر علمی همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا گفت: نباید راه حل های عجیب و غریب مانند برداشتن کوه ها و آب پاشی هوا را مطرح کنیم بلکه موقعیت طبیعی شهر تهران را پذیرفت و طبق آمایش سرزمین عمل کرد.

به گزارش افکارنیوز ، دکتر یوسف حجت در دومین همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا اظهار کرد: هنوز نمی دانیم چقدر از آلودگی هوا بویژه آلاینده ذرات معلق منشا طبیعی دارد که نشان می دهد باید از فناوری و دانش برای حل معضل آلودگی هوا استفاده کنیم.

وی ادامه داد: اگر یک ایستگاه سنجش آلودگی هوا را در یکی از نقاط اطراف تهر ان که هیچگونه فعالیت انسانی در آن انجام نمی شود، قرار دهیم و خروجی آن را با شهر تهران مقایسه کنیم متوجه می شویم که چه میزان از آلودگی ذرات معلق مربوط به طبیعت است.

دبیر علمی همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا با بیان اینکه هنوز حتی ترکیب ذرات معلق را تشخیص نداده ایم افزود: به عنوان مثال در سالهای اخیر میزان آلاینده ناکس افزایش پیدا کرده است که هنوز حرف علمی مشخصی راجع به آن زده نشده است.

حجت با بیان اینکه نداشتن اطلاعات دقیق نباید باعث کم کاری و تعلل شود افزود: آلوده کردن هوا در چنین شهری جرم و جنایت است که باید جلوی آن به هر قیمتی گرفته شود حتی اگر اطلاعاتی راجع به آن نداشته باشیم.

وی ادامه داد: مساله آمایش سرزمین چیزی است که آنرا همیشه نادیده گرفته ایم و در ۱.۲ سطح کشور ۲۰ درصد جمعیت کل را مستقر کرده ایم و ۸۰ درصد فعالیتهای بانکی، بیمه ای و اقتصادی در پایتخت انجام می شود.

دبیر علمی همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا ادامه داد: در شهرداری تهران شرکت ساماندهی شهر تهران برای کاهش بارگذاری های پایتخت ایجاد شده است اما این شرکت به جای بار برداری به شهرک سازی و بارگذاری های جدید و بیشتر تشویق می کند.

وی با بیان اینکه سطح سوم حل معضل الودگی هوا فعالیت های تکنیکی و فنی است افزود: اصلاح استاندارد بنزین و خودرو از جمله این فعالیت هایی است که اگرچه موفقیت هایی در این مورد کسب شده است اما هنوز جا برای فعالیت زیاد است.

وی با بیان اینکه مشکل اصلی شهر تهران اقشار آسیب پذیر است افزود: برخی از خودروهای داخلی ۲ گرم بر کیلومتر آلودگی ایجاد می کنند در حالی که یک پیکان قدیمی که توسط افراد محروم استفاده می شود ۶۰ تا ۷۰ گرم بر کیلومتر آلودگی داد.

حجت اضافه کرد: اگر خودروی هیبریدی را وارد کشور کنیم و به جای خودروی یورو۲ بگذاریم آلودگی ۲.۷ آن به یک گرم کاهش پیدا می کند اما وقتی ناوگان فرسوده تاکسی را از رده خارج کنیم تاثیر بسیار بسیار بیشتری خواهد داشت که شاید هزینه کمتری هم داشته باشد.

وی با بیان اینکه تکنولوژی برای آلوده کننده ها انگیزه ایجاد می کند افزود: زمانی که به نیروی انتظامی می گوییم با خودروهای آلاینده برخورد کنند پاسخ می دهند که مامور و دوربین نداریم اما این در صورتی است که اطلاعات خودروها در کامپیوتر موجود است و اصلا نیازی به مامور و دوربین نیست.

وی با بیان اینکه بحث آلودگی هوا موضوعی اجتماعی است افزود: نمی توانیم با تکنولوژی این مسئله را حل کنیم.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات