مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوا گفت: در تهران و سایر کلانشهرها اصلا روز سالم نداریم.

به گزارش افکارنیوز ، دکتر وحید حسینی در دومین همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا اضافه کرد: از سال ۸۱ تا ۹۱ در برخی سال ها در کیفیت هوای شهر تهران روند صعودی داشته ایم که نشان می دهد اقدامات انجام شده اثربخش است اما یک روند نزولی نیز در این زمینه داریم که به دلیل اندازه گیری آلاینده های جدید است.

حسینی با بیان اینکه باید روی استانداردهای محیطی و به روز رسانی آنها کار کنیم افزود: هر سال تعریف جدیدی از استانداردهای زیست محیطی ارائه می شود که باید مطابق با آن حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه ۲۵ درصد از منابع ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون بر اثر منشا طبیعی است افزود: ۷۵ درصد از آن نیز مربوط به منابع مصنوعی شامل دود دیزل و فعالیت های انسانی است.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در خصوص نسبت آلاینده های ۲.۵ میکرون به ۱۰ میکرون اظهار کرد: زمانی که با پدیده گرد و غبار سر و کار داریم میزان ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون افزایش پیدا می کند و زمانی که وارونگی هوا داریم ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون بیشتر می شود که نشان می دهد برای منابع متحرک که حامل ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون هستند باید برنامه ای جدی داشته باشیم.

حسینی با بیان اینکه طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی دود دیزل جزو مواد سرطان زا محسوب می شود، افزود: تا به حال چنین حرفی به این محکمی در خصوص اینکه دود دیزل در گروه یک مواد سرطان زا قرار می گیرد زده نشده است.

وی با بیان اینکه استانداردهای محیطی آلودگی هوا باید بومی سازی و به روز رسانی شوند افزود: استانداردهای آلایندگی خودرویی نیز باید متناسب با وضعیت تکنولوژی موجود کشور ارتقا پیدا کنند. به عنوان مثال ارتقای استاندارد خودروهای دیزلی به یورو۴ کار بسیار سختی است که شاید در توان تکنولوژی های داخلی نباشد و اصلا شاید میزان آلاینده ناکس در اندازه ای نباشد که بخواهیم خودروهای دیزلی را به این استاندارد برسانیم اما قطعا می توان با نصب یک فیلتر دوده تا حد بسیار زیادی از آلایندگی این خودروها کاست.

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با بیان اینکه در ایران مطالعات منشایابی درستی در مورد آلودگی هوا وجود ندارد، افزود: همچنین باید فهرست انتشار روزآمد منابع ساکن و متحرک توسعه پیدا کند. علاوه بر آن مدل های کالیبره و روز آمد پراکنش آلودگی هوا فراهم شود.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات