یک کارشناس ارشد علوم تربیتی گفت: آموزش توام با محبت و نظم یادگیری و خلاقیت را در کودک بیشتر می کند.

به گزارش افکارنیوز ، فاطمه میرزایی با بیان اینکه کودک باید تجربه کند تا خلاقیت در او رشد کند، توضیح داد: بخشی از خلاقیت ذاتی است اما بیشتر آن اکتسابی است، چنانچه محیط و امکانات آموزشی را مهیا کنیم، خلاقیت در کودکان شکوفا می شود و هرچه زمینه های آموزشی و تجربیات محیطی برای کودک مهیا باشد خلاقیت در او بیشتر رشد و نمو پیدا می کند.

این مدرس دانشگاه بیان کرد: خلاقیت به معنی به وجود آوردن و تولید کردن است که در همه افراد به طور بالقوه وجود دارد. خلاقیت یکی از نیازهای انسان است که با داشتن آن، ما را از دیگر موجودات متمایز می کند.

میرزایی افزود: برای اینکه کودک خلاق داشته باشیم باید شرایط و زمینه را مساعد کنیم تا بچه ها بتوانند خلاقیت را در خود بالا ببرند. باید بچه ها را آزاد گذاشت تا از طریق بازی اطلاعات جدید کسب کنند.

وی تصریح کرد: قصه گویی باعث رشد خلاقیت می شود، به خصوص اگر کودک را وادار کنیم تا خودش برای ادامه قصه، راه حل بسازد.

این مدرس دانشگاه اظهار کرد: به غیر از نیازهای فیزیولوژیک، نیازهای عاطفی و نیاز به محبت از جمله نیازهای کودک است. هرچه آموزش به کودکان و بویژه کودکان زیر ۷ سال، توام با محبت و نظم و انضباط باشد یادگیری در کودک بیشتر می شود، البته محبت بی حد و اندازه نیز باعث لوس شدن کودک می شود. امروزه روانشناسان با تحقیقات خود به این نتیجه رسیده اند که سنین زیر ۶ سالگی بهترین زمان برای آموزش کودک است.

وی بیان کرد: مهدکودک ها بیشتر به جنبه مواظبت و نگهداری از کودک توجه دارند اما اگر بتوانیم در مهدکودک ها زمینه آموزش را فراهم کنیم قدم بلند و مهمی برداشته ایم. کودکان در ۶ سال اول زندگی خود باید در معرض آموزش و تجارب مختلف قرار بگیرند. متاسفانه مهدکودک ها در کشور بیشتر به کمیت اهمیت می دهند تا کیفیت.

میرزایی خاطرنشان کرد: معمولا یاد گرفته ایم خطی کار کنیم، مثلا از لیوان فقط یک کاربرد یاد گرفته ایم که بوسیله آن" آب" بخوریم، اما اگر دید خطی را کنار بگذاریم و بچه را از ابتدا عادت دهیم که ذهن انعطاف پذیر داشته باشند. باید ذهن کودک را با مسائل گوناگون درگیر کنیم چرا که هر چه ذهن کودک را بیشتر درگیر کنیم، بیشتر آموخته و نگاه وسیع تری به مسائل و راه حل های مختلف خواهد داشت و همین باعث ایجاد خلاقیت در کودک می شود.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات