رئیس دیوان عدالت اداری گفت: رئیس جمهور گذشته علنا قانون را زیر پا گذاشت.

به گزارش افکارنیوز ، حجت الاسلام محمدجعفر منتظری، رئیس دیوان عدالت اداری در نشستی با مدیران دفاتر نمایندگی دیوان در استان ها با بیان اینکه یکی از بدترین و آسیب زاترین اشکالات فرهنگ جامعه و اداری ما پایبند نبودن به عهد و پیمان است، گفت: وقتی ما در جایگاه و پستی قرار می گیریم باید امانت دار باشیم و بار امانت بسیار سنگین است. حتی رئیس جمهور نیز باید امانت را رعایت کرده چرا که او نیز نوعی پیمان با مردم، خدا و نظام بسته است و باید عمل کند.

وی با اشاره به اینکه هر کارمندی نیز باید به عهد پیمان خود وفادار باشد، افزود: در چین و ژاپن که آنها خداوند را قبول ندارند نظم در کار فوق العاده است و ما می توانیم ساعات ادارات دولتی ایران را با اروپا مقایسه کنیم و مشاهده کنیم که نظم در کار آنها فوق العاده است.

رئیس دیوان عدالت اداری در خصوص حسن خلق بیان کرد: چهره شاد داشتند مصداق حسن خلق است ولی حسن خلق برگرفته از درون و ساختار وجودی و شخصیت انسان است و کسی که مردمی است به پیامبر اکرم نیز نزدیک تر است. ولی مردمی بودن به این معنا نیست که در دیوان عدالت را باز کنیم و هر کسی که می خواهد هر ساعتی بیاید و برود چون این موضوع امکانپذیر نیست و باید کار با نظم صورت گیرد.

* رئیس جمهور گذشته علنا قانون را زیر پای خود گذاشته است


منتظری با بیان اینکه وقتی یک اداره برای مردم صادقانه کار کند، مردم راضی خواهند بود حتی اگر به حقشان نرسند، اظهار داشت: رئیس جمهور گذشته علنا قانون را زیر پا گذاشته و قانون گریزی و قانون ستیزی صورت گرفته است و یک فرد متخلف و مجرم را برخلاف همه مقررات سر کار گذاشت که حتی دیوان عدالت اداری وقتی مطرح کرد که حکم را ابطال می کند او اعتنا نکرد و در برخی موارد برای اینکه قانون را دور بزند از مصوبات استفاده کرده تا بگوید قانون را رعایت کرده است؛ گزارش ها اکنون پخش می شود و کم کم گندش بلند شده و بوی تعفن نیز بلند می شود؛ وقتی می گوییم این فرد شایستگی پست به این مهمی را ندارد قبول نکردند. در واقع وقتی عالی ترین مقام کشور حکم قضایی را لگدمال کند خود یک مشکل اساسی است.

وی با بیان اینکه مردم به چشم خود قانون گریزی رئیس جمهور را به چشم خود دیدند، افزود: وقتی در کشور مرجع قضایی محترم شمرده نشود، سنگ روی سنگ نمی ماند. به طور مثال روز گذشته در ترکیه فساد مالی صورت گرفت که چند وزرا استعفا دادند که وقتی متن یک استعفای یک وزرا را مشاهده می کنند عجیب است چرا که به صراحت مطرح کرده که مقامات قضایی و امنیتی برای اینکه در راستای تحقیقات خود مانع نداشته باشند، بنده استعفا دادم تا بتوانم با فرد متخلف برخورد کنم ولی اینکه ما بیاییم از آدم فاسد در کشور دفاع کنیم و فردی که محکومیت و پرونده دارد اصرار کنیم که روی کار باشد خود امری است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

رئیس دیوان عدالت اداری با بیان اینکه دیوان عدالت اداری مرجع قضایی است که از ابتدای انقلاب روی کار آمد چرا که در قبل از انقلاب چنین جایگاهی نداشتیم و خوشبختانه در کمتر کشوری کیفیت دیوان عدالت را به این شکل مشاهده می کنیم، گفت: ما کمتر دستگاهی را مشاهده می کنیم که از خارج از دستگاه اجرایی بوده و برای پایش دستگاه اجرایی اقدام کند نه به معنای بازرسی بلکه مردم می توانند از تصمیمات و مصوبات شکایت کنند و دولت هیچ نفوذ و دخالتی در این امر ندارد.

وی ادامه داد: دولت به عنوان قوه مجریه در نصب و عزل رئیس و قضات و کارکنان دیوان عدالت اداری نقشی ندارد و این یکی از افتخارات نظام است، افزود: نوع شکایت در دیوان عدالت اداری به دو صورت است که شامل شکایت فرد ذین فع و شکایت یک شهروند است. به این شکل که فرد ذینفع از مشکل بیمه تا ساختمان شهرداری را می تواند در موردش شکایت کند ولی یک شهروند در هر جای کشور که باشد می تواند از آیین نامه وزارتخانه و یا دولت شکایتی وضع کند و به دیوان عدالت مراجعه کند چرا که یک ایرانی بوده و حق شکایت دارد و ما نیز وظیفه رسیدگی داریم.

منتظری بیان کرد: رئیس قوه قضائیه که به عنوان عالی ترین مقام قضایی کشور است و یا رئیس دیوان عدالت اداری به عنوان مسئول مجموعه و تشکیلات و حتی یک شهروند ایرانی می توانند به دیوان عدالت اداری مراجعه و شکایت خود را ارائه کند؛ رئیس قوه قضائیه به موجب قانون می تواند از مصوبه ای شکایت کند و حتی رئیس دیوان عدالت نیز در این زمینه می تواند شکایتی را ارائه دهد بنابراین دیوان عدالت اداری مرجعی است که دولت به عنوان قوه مجریه نمی تواند در نصب و عزل آن دخالت داشته باشد.

* ایجاد دفاتر نمایندگی در مراکز استانی


رئیس دیوان عدالت اداری با بیان اینکه تا به امروز تبیین، تشریح و تفسیر به شکل باید و شاید در خصوص دیوان عدالت اداری صورت نگرفته و اگر این اتفاق انجام می شد، ما وضعیت بهتری داشتیم، افزود: بعد از ۳۰ سال تازه مجلسی ها به این فکر افتادند که مردم برای اینکه از روستاهای خود راه طولانی را طی نکنند و برای شکایت خود به تهران نیایند مراکز استانی دفاتر نمایندگی ایجاد شده است.

وی با اشاره به اینکه باید جایگاه خود را در دیوان عدالت بدانیم، اظهار داشت: امروز چهره بنده چهره شخصی خودم یک طلبه ضعیف است ولی شخصیت من رئیس دیوان عدالت بوده و همه از من قانونمداری می خواهند بنابراین وای به حال ما که جایگاه و رسالت خود را کوچک بشماریم.

رئیس دیوان عدالت اداری ادامه داد: آبروی دیوان عدالت اداری بستگی به نحوه تعامل شما نیز دارد که چگونه خدمترسانی کنید بنابراین بنده تقاضا دارم آبرو و حیثیت دیوان عدالت را در مرکز استانها به شکل شایسته حفظ کنید و یک رابطه و سفارش موجب نشود که ما عدل و انصاف را نداشته باشیم.

منتظری گفت: مابقی دستگاه های قضایی از دادگاه تا دادسرا ۹۹ درصد مراجعات دوطرف مردم هستند ولی در دیوان عدالت به این شکل نیست چرا که یک طرف دعوا و طرف دیگر مردم هستند و اینجاست که اهمیت کار ما از سایر مراجع خود را نشان می دهد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات