رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور با بیان اینکه ارگ بم به نماد مقاومت مردم بم تبدیل شده است، گفت: بم می تواند به نقطه ای برای توسعه استان و همچنین گردشگری تبدیل شود.

به گزارش افکارنیوز ، محمد علی نجفی رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور امروز در حین بازدید از ارگ بم اظهار داشت: ارگ بم نمادی از هویت و فرهنگ ایرانی است و تمدن چند هزار ساله ایران در این منطقه نمود مقاومت مردم بم است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور افزود: علی رغم فاجعه مصیبت بار زلزله ۱۰ سال گذشته مردم بم با رشادت بر پای خود ایستادند و ارگ بم را در نهایت به نماد مقاومت تبدیل کردند.

وی با بیان اینکه احیای ارگ بم کار پیچیده و موفقی بود ادامه داد: ایده های خوبی برای بازسازی ارگ بم اجرا شد که از آن جمله می توان به بخشی که به واسطه زلزله تخریب شده بود اشاره کرد که همچنان به شکل تخریب شده مانده است و در نقطه مقابل بخش های عمده ای مرمت و آماده بازدید شد.

نجفی با بیان اینکه طی ۱۰ سال گذشته در ارگ بم نمونه ای از همکاری های بین المللی را شاهد بودیم ادامه داد: این امر به شکلی است که بیش از ۱۲ دانشگاه بزرگ دنیا و موسسات پژوهشگری برای احیای این آثار تاریخی و باستانی همکاری کردند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بیان داشت همکاری چند کشور دنیا برای احیای ارگ بم نشان داد که هر جا که میراث فرهنگی جهانی مورد مخاطره قرار می گیرد لازم است برای احیای آن میان کشورها همکاری ایجاد شود.

وی ابراز امیدواری کرد که بم نقطه ای برای توسعه استان و توسعه گردشگری کشور محسوب شود.

وی در پاسخ به این سوال که برای بازسازی بم نیاز به ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار است بیان داشت: بازسازی اصلی توسط مردم انجام می شود، یکی از جنبه های جالب بازسازی در بم این بود که مردم اجازه ندادند در نقطه جدیدی شهر ساخته شود و اصرار داشتند که در ویرانه های گذشته این بازسازی صورت گیرد که این امر از جهتی به تجربه جدید جهانی تبدیل شد.

نجفی با تاکید بر ضرورت ادامه دار بودن کمک های دولت برای ادامه بازسازی بم اضافه کرد: هنوز مردمی که از وام های بانکی برای بازسازی خانه های خود استفاده کرده بودند قادر نشده اند اقساط وام ها را بپردازند و در این باره با مشکل روبرو هستند این امر در دولت و مجلس پیگیری می شود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور با بیان اینکه دولت مردم را تنها نمی گذارد درباره ادامه دار بودن کاوش ها در تل آتشین که در ۱۰ کیلومتری شهر بم قرار دارد گفت: بم فقط در ارگ بم از نظر میراث فرهنگی خلاصه نمی شود چرا که تعداد زیادی از صحنه های تاریخی در بم است که ارزش زیادی دارد و نمادی از تمدن ایران است.

وی در ادامه از گردشگران خواست که در بازدید های خود سایر مناطق و ابنیه گردشگری بم را نیز مورد توجه قرار دهند.

نجفی با بیان اینکه پایگاه میراث جهانی بم یکی از قوی ترین پایگاه ها در کشور است ابراز داشت: طی دو سال آینده این پایگاه به پایگاه جهانی تبدیل می شود.

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه پرداخت حقوق کارگران برای بازسازی ارگ بم به تعویق افتاده است بیان داشت: در سال ۹۲ بودجه ها کم بوده است حتی بودجه ای که برای سال ۹۲ تصویب شده بود کمتر از عملکرد سال ۹۱ بود.

وی یادآور شد: به منظور رفع معضل بودجه با معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری و همچنین معاونت اول ریاست جمهوری مذاکراتی را انجام داده ایم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور با بیان اینکه امسال سال سختی از نظر بودجه است خاطرنشان کرد: امیدواریم که با کمک مجلس در سال ۹۳ این معضل برطرف شود.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات