سازمان دامپزشکی اعلام کرد: با توجه به اقدامات انجام شده، موارد بروز این بیماری در سال آینده کاهش می یابد اما همچنان به مصرف کنندگان توصیه می شود از مصرف شیر و لبنیات غیر پاستوریزه و غیر استرلیزه خودداری کنند.

به گزارش افکارنیوز ، بروسلوز یا همان تب مالت معروف، یکی از بیماری مشترک بین انسان و دام است که بر اساس آخرین آمارهای ارائه شده از سوی وزارت بهداشت روند افزایش موارد ابتلای آن طی سال های اخیر نگران کننده به نظر می رسد و به گفته رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیردار وزارت بهداشت در سال ۸۹ موارد بروز بیماری تب مالت به کمتر از ۱۲ هزار مورد رسیده بود اما این رقم در سال گذشته به ۱۶ هزار مورد در کل کشور افزایش یافت که باید پیشگیری از بروز این بیماری به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.

در این باره محسن مشکات - معاون پیشگیری و درمان سازمان دامپزشکی - ضمن تایید این هشدار وزارت بهداشت به ایسنا گفت: با توجه به اقدامات این سازمان که از سال گذشته صورت گرفته به نظر می رسد موارد بروز بیماری تب مالت در کشور در سال ۹۳ مجدادا کاهش یابد.

وی خاطرنشان کرد: کاهش حجم واکسیناسیون جمعیت دامی طی سال های اخیر به آن دلیل بود که واکسیناسیون، عوارضی مانند سقط جنین را در جمعیت بالغ ایجاد می کرد اما نهایتا با رفع این مشکل مجدادا حجم واکسیناسیون از سال گذشته تا کنون بدون مشکل افزایش یافته و به همین دلیل برآوردها نشان از کاهش جمعیت انسانی مبتلا به این بیماری مشترک بین انسان دام دارد.

معاون پیشگیری و درمان سازمان دامپزشکی افزود: یکی دیگر از مواردی که باعث می شود بیماری تب مالت که در جمعیت دامی به بروسلوز معروف است شیوع بیشتری پیدا کند، افزایش جمعیت مبتلا به این بیماری است اما سازمان دامپزشکی طی سال های اخیر همواره از طریق نمونه گیری جمعیت مبتلا را شناسایی و نسبت به معدوم سازی آن اقدام کرده است که البته بابت حذف این گله های بیمار حدود هشت میلیارد تومان به دامداران بدهکار است.

مشکات یکی از دلایل ایجاد محدودیت در حذف جمعیت دامی مبتلا به بیماری تب مالت را طلب میلیاردی دامداران دانست و گفت: البته دامدارانی که با دام های آلوده در ارتباط هستند احتمال انتقال مستقیم این بیماری از دام به آنها وجود دارد که باید با رعایت کامل بهداشتی از گسترش این بیماری جلوگیری کنند.

وی اظهارکرد: یکی دیگر از عواملی که می تواند باعث افزایش موارد بروز بیماری تب مالت شود مصرف شیر و لبنیات غیر پاستوریزه است و مردم شیر را نجوشانده مصرف کرده اند؛ بنابراین توصیه می شود مصرف کنندگان حتی الامکان از مصرف شیر و لبنیات غیر پاستوریزه و غیر استرلیزه خودداری کنند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات