مشاور رییس سازمان هواشناسی کشور گفت: میزان بارش ها در استان تهران نسبت به سال گذشته ۲۵ میلی متر کمتر و نسبت به میانگین بلندمدت ۲ میلی متر بیشتر است.

به گزارش افکارنیوز ، پرویز رضازاده افزود: میزان بارش های شهر تهران در سال جاری ۹۳ میلی متر است. در حالی که سال گذشته با ۱۱۴ میلی متر بارش سال پر بارانی را پشت سر گذاشتیم.

وی ادامه داد: میانگین بارش در کل کشور نیز در بلندمدت ۶۲ میلی متر است که سال گذشته با ۷۹ میلی متر و امسال نیز با ۶۸.۵ میلی متر بارش، وضعیت بسیار بهتری نسبت به میانگین بلندمدت داشته ایم.

مشاور رییس سازمان هواشناسی تاکید کرد: میزان کاهش یا افزایش بارش ها علاوه بر سال گذشته با میانگین بلندمدت نیز سنجیده شود، چرا که اگر تنها سال گذشته را در نظر بگیریم، دچار خشکسالی شده ایم در حالی که به طور کلی می توان گفت هم سال گذشته و هم امسال از نظر بارش تَرسالی داشته ایم.

گرمای شهرها، عامل اصلی تغییر شکل بارش ها


رضازاده در خصوص علت تغییر شکل بارش ها از برف به باران طی سال های اخیر به ویژه در شهرهای بزرگ از جمله تهران، اظهار کرد: جمعیت شهر تهران طی ۳۰ سال گذشته دو برابر و تعداد خودروها نیز بیش از ۱۰ برابر شده است. بنابراین انرژی و گرمایی که در سطح شهر تولید می شود نیز افزایش ۱۰ برابری داشته که همین مسئله باعث تغییر شکل بارش ها از برف به باران شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر در تمام کشورها شاهد تغییر شکل بارش ها هستیم اما این مسئله در میان نقاط مختلف، شدت و ضعف دارد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات