به لطف ادوارد اسنودن مسائل امنیت سایبری و جاسوسی ها بر همگان واضح شد و در اصل مهم ترین وقایع سال ۲۰۱۳ از طریق افشاگری های این فرد حاصل شده است.

به گزارش افکارنیوز ، خلاصه ای از حوادث امنیت سایبری سال ۲۰۱۳ به این شرح است:

ادوارد اسنودن!


مطمئناً این نام تا چند سال آینده فراموش نخواهد شد. چند ماه پیش زمانی که این نام برای اولین بار از خبرگزاری ها شنیده شد، اینطور بیان شد: «افشاگری های کارمند سابق آژانس امنیت ملی آمریکا؛ آمریکا از تک تک اتفاقات دنیای اینترنت جاسوسی می کند! » همین عنوان برای این که توجهات سایبری به سمت NSAجلب شود کافی بود. ادوارد اسنودن در ابتدا به معرفی پروژه ی PRISM پرداخت، پروژه ای که در ابعاد بسیار وسیع با همکاری وب گاه های بزرگ گوگل، فیسبوک، اپل، یاهو، AOL و… به جاسوسی از کاربران می پردازد.

این پروژه و سپس معرفی پروژه ی Tempora، پروژه ی مشابه دولت انگلیس علیه کاربران اینترنت به قدری آشوب به پا کرد که تا مدت ها پس لرزه های آن در آژانس NSA با اخراج کارمندان و همچنین شکل گیری کمپین های مختلف علیه این پروژه ها ادامه داشت.

ادوارد اسنودن اما نزدیک به ۶ ماه است که در کشور روسیه اقامت دارد و تقریباً هر روز با افشاگری های جدید بازار اخبار امنیتی را داغ می کند و در آخرین مصاحبه ی خود نیز اعلام کرده است که هنوز در واقع برای NSA کار می کند و این NSA است که متوجه نیست اسنودن با افشاگری های بیش تر سعی در بهبود شرایط امنیتی این آژانس دارد!

افتضاح RSA!


حقیقتاً جمله ای برای توصیف افشاگری های اسنودن علیه RSA نیست.

توسعه دهندگان الگوریتم رمزنگاریِ RSA در قبال دریافت ۱۰ میلیون دلار اقدام به استفاده از مولد اعداد تصادفی ای در الگوریتم خود داشته اند که از سوی NSA تعبیه شده و دارای یک درپشتی برای جاسوسی های NSA بوده است. علی رغم این که کارشناسان امنیتی سال ها به این مولد اعداد تصادفی انتقاداتی وارد می کردند، توسعه دهندگان RSA حاضر به تعویض آن نمی شدند تا این که پس از علنی شدن وجود در پشتی در این مولد، بالاخره پس از سال ها RSA این الگوریتم را کنار گذاشت.

اما این که RSA در مقابل این کار مبلغ ۱۰ میلیون دلار نیز به عنوان حق الزحمه از NSA دریافت کرده است خشم فعالان حوزه ی امنیت فناوری اطلاعات را برانگیخته و آن ها را وادار به واکنش کرده است.

Mikko Hypponen مدیر تحقیقات شرکت امنیتی F-Secure که به علت رفتار صریح و البته بیش تر قدرت بالا در تحلیل مسائل امنیتی مشهور است در نامه ای سرگشاده خطاب به مسئولان شرکت امنیتی RSA که وظیفه ی برگزاری هرساله ی کنفرانس رمزنگاری RSA را نیز برعهده دارند، اعلام کرد که سخن رانی وی در کنفرانس RSA سال ۲۰۱۴ لغو شده است.

نفوذ به Adobe


«بنا به اظهارات براد آرکین، مسئول امنیت شرکت ادوبی، مهاجمان سایبری موفق شده اند به شناسه های کاربران، گذرواژه های رمزشده و نیز کد منبع تعدادی از محصولات ادوبی دست پیدا کنند. » این خبر در اواسط مهرماه سال جاری منتشر شد، اما پس از سه هفته اعلام شد نقض امنیتی رخ داده در شرکت بزرگ ادوبی تأثیر گسترده تری را نسبت به میزانی که ابتدای امر اعلام شد، داشته و طبق ادعاها گذرواژه ی رمزشده ی ۳۸ میلیون کاربر به سرقت رفته است.

این حمله ی سایبری علاوه بر این که منجر به افشای اطلاعات شد، از آن جهت شایان توجه بود که مهاجمان اکنون می توانند کدمنبع سرقت شده را تجزیه و تحلیل کنند و آسیب پذیری های شناخته ی نشده ی آن را هم بشناسند و سپس کدهای مخربی برای سوء استفاده از آن ها توسعه دهند. از این رو ظاهراً تمامی سامانه هایی از نرم افزارهای این شرکت استفاده می کنند، در خطرند.

بی سابقه ترین حملات انسداد سرویس با ترافیک ۳۰۰ گیگابیت در ثانیه


بی سابقه ترین حملات انسداد سرویس با ارسال ترافیکی معادل ۳۰۰ گیگابیت در ثانیه علیه شرکت ضد هرزنامه ی Spamhaus در اواخر ماه مارس سال جاری اتفاق افتاده است. برخی خبرگزاری ها عنوان کرده اند که این حمله به علت نرخ بالای ترافیکی که ارسال می کرده است، باعث کاهش سرعت جهانی اینترنت شده است.

سؤال این است که چرا می گوییم سرعت جهانی اینترنت به این دلیل پایین آمده است و آیا این مسأله اصلاً صحت دارد یا خیر؟ احتمال چنین امری بسیار بعید است چرا که بستر اینترنت بسیار غیرمتمرکز است. حقیقت این است که چنین مسأله ای صحت ندارد و این حمله با وجود این که بی سابقه ترین حمله ی انسداد سرویس در تاریخ اینترنت بوده است، اما تأثیر چندانی بر سرعت جهانی اینترنت نداشته است.

اما این حمله باعث شد با نگاهی دقیق تر دریابیم که ابعاد حملات انسداد سرویس نسبت به سال گذشته به قدری بزرگ شده است که راحت می توان گفت از دست رس تیم های امنیتی خارج شده است!

شرکت Prolexic Technologies اعلام کرد که بر اساس اطلاعات جمع آوری شده در سه ماهه ی دوم سال ۲۰۱۳، حملات انسداد سرویس به تعداد بسته های ارسالی در هر ثانیه به طور متوسط Mpps ۴۷/۷ با پهنای باند ۴۹٫۲۴ گیگابیت در هر ثانیه رسیده اند. این اعداد از سال ۲۰۱۲ به ترتیب ۱۶۵۵ و ۹۲۵ درصد افزایش داشته اند.

همچنین مدت زمان متوسط این حملات از ۱۷ ساعت در سال ۲۰۱۲ به ۳۸ ساعت در سال ۲۰۱۳ افزایش داشته است.

حملات سایبری گروه چینی APT۱


انتشار گزارش جنجال برانگیز Mandiant در مورد گروه های سایبری چین که علیه آمریکا حملات سایبری تدارک می دیدند در اواسط سال جاری رخ داد. در یکی از این حملات سایبری، مطابق گزارش محرمانه ای که هیئت علمی وزارت دفاع برای پنتاگون ارسال کرده است، طرح برخی از حساس ترین سامانه های سلاح های پیش رفته آمریکا، در دست رس نفوذگران چینی قرار گرفته است.

Mandiant، شرکت امنیتی که مسئول بررسی نفوذهایی که به دو روزنامه ی آمریکایی نیویورک تایمز و واشنگتن پست صورت گرفت، می باشد گزارشی منتشر کرد و دولت چین را مسئول و حامی یکی از مهم ترین واحدهای جاسوسی سایبری خواند.

یکی از جنبه های جالب توجه شماره تلفنی است که Mandiant به همراه گزارش خود منتشر کرد و آن را متعلق به رخنه گر مربوط به این ماجرا خواند.

یکی از خبرنگاران برنامه ی رادیویی Marketplace در شانگهای چین با شماره ی مذکور تماس گرفت و با زن ۶۹ ساله ای مواجه شد که ادعا می کرده که یک کشاورز است و حتی نمی داند «نفوذ» به چه معناست!

این گزارش به قدری در رسانه های معروف شد که حتی مدتی با استفاده از آن نفوذگران اقدام به قربانی گرفتن با استفاده از حملات فیشینگ کردند.

نفوذ به Bit۹


شرکت امنیتی Bit۹ اوایل سال جاری اعلام کرد که از نقصی رنج می برد که سه مورد از مشتریانش را به بدافزار آلوده کرده است.

Bit۹ فن آوری را ارائه می دهد که به موجب آن از نصب هر نرم افزاری که در فهرست Whitelist (نرم افزارهای تأیید شده) موجود نباشد، در رایانه ی مشتری ممانعت می شود.

بیش از هزار سازمان در سرتاسر جهان از تکنولوژی Bit۹ استفاده می کنند، از جمله بانک ها، سازمان های دولتی و دفاعی و بخش های انرژی. در این میان بیش از بیست مشتری مربوط به شرکت های Fortune ۵۰۰هستند. این اطلاع رسانی زنگ خطری بود برای تمامی شرکت ها که امنیت فقط یک هدف نهایی نیست، هر روز چالشی جدید در حوزه ی امنیت سایبری وجود دارد و باید هوشیار بود.

حملات سایبری علیه کره جنوبی


چین و کره شمالی هر دو از مضنونین اصلی حملات سایبری علیه کره جنوبی هستند. کشور کره جنوبی در سال ۲۰۱۳ میلادی بارها مورد حملات سایبری قرار گرفت. حملاتی از جمله DoS علیه وب گاه های اصلی این کشور، حملات سایبری به وسیله ی بدافزار پاک کننده ی دیسک، حمله ی سایبری به بانک های این کشور، کمپین های جاسوسی متعدد علیه ارگان های حساس، کشف یک درپشتی با قابلیت قفل صفحه نمایش و… همه و همه باعث شد این کشور به شدت اقدام به ایمن سازی تجهیزات سایبری خود کند و از طرفی قدرت لازم را به عنوان یک طرف در جنگ های سایبری بالا ببرد. این که این حملات سایبری پی درپی در کره جنوبی رخ داد، نه تنها برای این کشور، بلکه برای تمامی کشورها زنگ خطری بود که دنیای امروزه با جنگ های سایبری گره خورده است و باید اقدام های لازم برای تأمین امنیت سایبری صورت بگیرد.

حملات Wateringhole و جاوا


آلوده سازی وب گاه های پربازدید به گونه ای از بدافزار و یا کدهای سوء استفاده از آسیب پذیری که ممکن است مدت ها بی صدا رایانه های بازدیدکنندگان را آلوده کند.

در اوایل سال جاری در اخبار گزارش شد که انجمنی به نام iphoneDevSDK مورد هدف این حملات قرار گرفته است و میزبان آسیب پذیری روز-صفرم جاوا است. البته در این سال آسیب پذیری های روز-صفرم جاوا به حدی زیاد شده بود که محققان امنیتی به این نتیجه رسیدند باید برای همیشه از جاوا خداحافظی کرد. اما حملات انجمن iphoneDevSDK یک ماه پس از شروع حمله کشف شد و بعدتر مشخص شد، که قبل از اینکه این حملات کشف شود توسعه دهندگان توییتر، فیسبوک و اپل همگی آلوده شده بودند و البته درست است که هیچ گاه این خبر که مایکروسافت نیز آلوده شده است، تایید نشد، اما این توسعه دهندگان به میزان سایرین آلوده ی این بدافزار شده بودند.

ارتش الکترونیک سوریه


ارتش الکترونیک سوریه درست در زمانی که شرایط داخلی این کشور بسیار بحرانی می بود دست به کار شد و در مقابل خبرگزاری هایی که اخبار کذب منتشر می کردند حملات سایبری را آغاز می کرد. بارها حساب های کاربری توییتر خبرگزاری های بزرگ به دست این گروه مورد نفوذ قرار گرفت و حتی کار تا جایی پیش رفت که وب گاه توییتر کم یا زیاد ادعای امکان احراز هویت دوگانه در وب گاه خود را قوت بخشید و برای بخش نسبتاً کمی از کاربرانش این امکان را فراهم کرد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات