معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، بر گسترش دوره پیش دبستانی به خصوص در مناطق محروم کشور تاکید کرد و گفت: دوره پیش دبستانی باید به عنوان زیرساخت ابتدایی تعمیم یابد که این نکته در سند تحول بنیادین هم آمده است.

به گزارش افکارنیوز ، محمد دیمه ور به جایگاه آموزش ابتدایی در نظام تعلیم و تربیت اشاره کرد و افزود: در سند چشم انداز و سند تحول بنیادین اولویت بخشی به آموزش ابتدایی است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، بر گسترش دوره پیش دبستانی به خصوص در مناطق محروم تاکید کرد و خاطر نشان ساخت: دوره پیش دبستانی باید در حد امکان و با مشارکت بخش غیردولتی، مبتنی بر آموزه های قرآنی، تربیت بدنی و اجتماعی، به عنوان زیر ساخت ابتدایی تعمیم یابد که این نکته در سند تحول بنیادین هم آمده است.

وی به برخی از شاخصهای آموزش ابتدایی اشاره کرد و گفت: پوشش پیش دبستانی از ۵۰ درصد به ۳۶ درصد رسیده است که این پوشش تحصیلی نامتقارن است و در مناطق روستایی از ۲۱ درصد به ۶ درصد رسیده است که این امر نشان دهنده عدم تحقق سیاستها طی چند سال اخیر بوده است.

دیمه ور با اشاره به اینکه دوره پیش دبستانی به عنوان یک دفتر مستقل، مجددا به معاونت آموزش ابتدایی منتقل شد، افزود: امیدواریم با اولویت دادن به دوره پیش دبستانی در مناطق محروم، مرزی و دوزبانه به توسعه آموزش و پرورش کشور کمک کنیم.

معاون آموزش ابتدایی، به جذب مربیان پیش دبستانی بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و اضافه کرد: با جذب این نیروها توسعه شتابنده دوره پیش دبستانی مورد توجه قرار گرفته که بخشی از نیروهای مورد نیاز دوره دبستان نیز تامین می شود.

وی با تاکید بر اینکه ۵۷.۴ درصد جمعیت دانش آموزی کشور در سال ۹۳-۹۲ معادل ۷ میلیون و ۲ هزار دانش آموز در دوره ابتدایی مشغول تحصیل هستند، افزود: ۳۳۹ هزار و ۳۵۷ همکار در دوره ابتدایی شاغلند که بیشترین حضور همکاران را در همین دوره شاهد هستیم.

دیمه ور در ادامه خاطر نشان ساخت: هنوز تعدادی از معلمان و کارکنان ابتدایی هستند که نیاز به ارتقاء تحصیلات دارند که امیدواریم این نیاز با همکاری دانشگاه فرهنگیان محقق شود.

معاون آموزش ابتدایی، با اشاره به اینکه ۹۲ درصد کارکنان ابتدایی، کادر آموزشی (معلم، مدیر، معلم ورزش) هستند، تصریح کرد: ۴۱ درصد کارکنان ابتدایی در مناطق روستایی و ۶۲ درصد از معلمان ابتدایی، خانم هستند.

وی به وجود حدود ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار دانش آموز در کشور اشاره کرد و گفت: در سال ۷۸-۷۷ که ۱۸ میلیون دانش آموز در کشور تحصیل می کردند همین تعداد معلم که هم اکنون شاغل هستند، فعالیت می کردند و این امر نشان دهنده آن است ساماندهی و بازنگری در توزیع منابع انسانی بعنوان یک اولویت جدی باید در دستور کار قرار گیرد.

دیمه ور به لزوم افزایش بهروری نیروی انسانی در دوره ابتدایی اشاره کرد و گفت: علیرغم ورود افراد دوره متوسطه به دوره ابتدایی ما همچنان با کمبود نیروی انسانی مواجه هستیم.

معاون آموزش ابتدایی گفت: تراکم دانش آموزی از ۲۰ نفر در کلاس درس در سال ۸۶-۸۵، امروز به ۲۳.۴ نفر رسیده که بخش قابل توجهی از این افزایش تراکم به تک نوبته کردن مدارس، اجرای ساختار جدید و اضافه شدن پایه ششم به مدارس ابتدایی مربوط است.

وی در ادامه یکی از مشکلات اساسی آموزش و پرورش روستایی را تشکیل کلاسهای چند پایه متشکل از چهار یا پنج و بعضا شش پایه ی تحصیلی عنوان کرد و بیان داشت: این کلاسها فاقد کیفیت استاندارد است و فشار زیادی بر معلمان این بخشها وارد می سازد.

دیمه ور کلاسهای درس چند پایه را با توجه به اجرای ارزشیابی کیفی - توصیفی، تنوع کتب درسی و وجود دانش آموزان با ظرفیتهای متفاوت یادیگری را از عوامل مهم کاهش کیفیت آموزشی در این نوع کلاسها دانست و افزود: اگر بخواهیم کیفیت بخشی در فعالیتهای آموزش و پرورش تحقق یابد باید تعداد دانش آموزان کلاسهای چند پایه را همگون کاهش دهیم.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات