حاجبی:

مدیرکل سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت در واکنش به تعطیلی کمپ شفق، گفت: کمپ شفق اصلأ محل نگهداری انسان نیست و حتی نمایندگان وزارت بهداشت را نیز به این کمپ راه نمی دادند. بنابراین وزارت بهداشت متولی درمان است نه رسیدگی به تخلفات.

به گزارش افکارنیوز ، احمد حاجبی مدیر کل سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت در واکنش به مصاحبه دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران با عنوان «تعطیلی کمپ شفق به دلیل پای کار نیامدن وزارت بهداشت» اظهار داشت: مرکز شفق که برای معتادان، براساس ماده ۱۶ مصوبه قانون اصلاح مبارزه با مواد مخدر باید راه اندازی و مجوزهای لازم را دریافت می کرد تا نیروی انتظامی معتادان متهاجر را که در خیابان پیدا می کردند به این مرکز برده و با حکم قاضی می توانستند یک تا ۳ ماه و حتی بیشتر نگهداری کنند ولی متاسفانه کمپ شفق به هیچ عنوان مجوز وزارت بهداشت را دریافت نکرد.

وی افزود: کمپ شفق از ابتدای راه اندازی هیچ زمان نتوانست مجوزهای وزارت بهداشت را دریافت کند و در حال حاضر نیز شرایطی به وجود آمده که برخی ها مشکلات این مرکز را معطوف به دانشگاه علوم پزشکی تهران می کنند زیرا منطقه جغرافیایی کمپ شفق تحت پوشش این دانشگاه بود ولی این در شرایطی است که کمپ شفق به هیچ عنوان استانداردهای لازم براساس آئین نامه ابلاغ وزیر کشور را رعایت نمی کرد.

مجوز تحت فشار


حاجبی ادامه داد: به هر حال یک مرکزی که می خواهد به عنوان مراکز ماده ۱۶ فعالیت کند باید یک اصولی را رعایت کند و استانداردهایی را باید در نظر بگیرد ولی وقتی که کمپ شفق این استانداردهای لازم را رعایت نکرده است چرا در حال حاضر به دانشگاه علوم پزشکی تهران فشار می آورند که به صورت ناقص و تحت فشار به این مرکز مجوز دهد. در حالی که دانشگاه براساس اصول بهداشتی باید مجوز بدهد و نمی تواند تحت فشار چنین مجوزی را ارائه دهد.

وی با اشاره به تامین و نظارت هزینه های کمپ شفق توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر و شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران عنوان کرد: وزارت بهداشت بر همین اساس نامه ای را مکتوب به ستاد مبارزه با مواد مخدر ارسال خواهد کرد و به صورت غیررسمی نیز با مسئولان این ستاد صحبت کرده ایم که تعطیل شدن کمپ شفق به دلیل رعایت نکردن اصول بهداشتی است.

وزارت بهداشت را به کمپ شفق راه ندادند


حاجبی ادامه داد: شرایط کمپ شفق آنقدر نامناسب بود که نه تنها فرد معتاد بهبود پیدا نمی کرد بلکه چند مشکل دیگر نیز به مشکلات این افراد اضافه می شد و ما در این زمینه بارها مکاتبه داشتیم که به مسائل بهداشتی این مرکز رسیدگی شود ولی جالب این است که حتی نمایندگان وزارت بهداشت نیز به این مرکز راه نمی دادند بطوری که مدتی قبل وقتی متوجه نابسامانی های این مرکز شدیم نمایندگان وزارت بهداشت به کمپ شفق رفتند ولی آنها را راه ندادند و مجبور شدیم که برای راهیابی به این کمپ تماس ها و هماهنگی های بسیاری انجام دهیم.

وی در پاسخ به این پرسش که برخی مسئولان گلایه دارند که وزارت بهداشت همکاری لازم را برای استاندارد سازی کمپ شفق نداشته است، تصریح کرد: برخی که عنوان می کنند وزارت بهداشت همکاری لازم را برای مرکز شفق انجام نکرده است باید از آنها پرسید مگر وزارت بهداشت مجوزی به این مرکز داده است که بخواهد تصمیم، رسیدگی و نظارتی نیز بر این مرکز داشته باشد در حالی که ستاد مبارزه با مواد مخدر و شورای شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران هزینه این مرکز و نظارت آن را برعهده داشتند و حتی وزارت بهداشت را نیز اجازه نمی دادند وارد این مرکز شود و مصداق بارز آن نیز مربوط به چند وقت پیش است که نمایندگان وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی تهران و ایران و نهادهای دیگر وقتی برای بازدید می خواستند وارد کمپ شفق شوند آنها را راه نمی دهند.

شفق غرق در تعفن


حاجبی با اشاره به مشکلات متعدد کمپ شفق عنوان کرد: این مرکز اصلاً فاضلاب درستی نداشت و وقتی که نمایندگان ما با زحمات بسیار توانستند وارد کمپ شفق شوند با بوی بسیار متعفن مواجه شدند بطوری که مجبور شدند اسپند در فضای این مرکز روشن کنند بطوری که تمام فضا به رنگ آبی درآمده بود.

کمپ شفق محل نگهداری انسان نیست


وی با بیان اینکه به هیچ عنوان اصول انسانی در مرکز شفق رعایت نشده است، عنوان کرد: هدف از نگهداری معتاد در چنین مراکزی آن است که فرد به شرایط طبیعی و زندگی برگردد و وظیفه چنین مرکزی فراهم کردن چنین شرایطی است که این مورد در شفق مصداقی ندارد.

حاجبی تصریح کرد: بنابراین وزارت بهداشت وقتی از گام نخست به مرکزی مجوز نمی دهد چرا برخی ها به این وزارتخانه فشار وارد می کنند، چرا نهادهایی که تامین کننده هزینه های مالی این مرکز بودند و موظف به نظارت آن نیز بودند برای استانداردسازی این مرکز تلاشی نکردند و این نهادها نیز نمی توانند عنوان کنند که از نابسامانی های مرکز شفق بی اطلاع بودند.

شفق مجوز ندارد/بنابراین مرکز غربالگری نیز نباید شود


وی تصریح کرد: ما در مرکز شفق شاهد آن بودیم که به هیچ عنوان آئین نامه وزیر کشور براساس استانداردهای مراکز ماده ۱۶ رعایت نشد و حتی در حال حاضر نیز عنوان می کنند که مرکز شفق تعطیل شود ولی قسمت غربالگری آن فعال باشد در حالی که وقتی یک مرکز به هیچ عنوان استانداردهای لازم را ندارد چطور می تواند قسمتی از آن فعال باشد و قسمت های دیگر تعطیل. مانند آنکه یک بیمارستان مجوز فعالیت نداشته باشد و فقط عنوان شود که اورژانس آن فعال باشد. (بابک دین پرست قبل از این به برخی رسانه ها عنوان کرده بود: طبق آخرین توافق انجام شده بین ستاد مبارزه با مواد مخدر و وزارت بهداشت، مرکز نگهداری معتادان شفق به مرکز غربالگری معتادان تبدیل خواهد شد. )

وزارت بهداشت متولی درمان است نه رسیدگی به خلاف کاری ها


حاجبی اظهار داشت: وزارت بهداشت متولی درمان و بهداشت مردم است و اگر در جایی خلافی صورت پذیرد وزارت بهداشت که نمی تواند ورود کند مانند آنکه در یک رستوران کار خلافی انجام شود. بنابر این باید اماکن ورود پیدا کند. در ضمن وقتی وزارت بهداشت به یک مرکز مجوز نداده است چگونه می تواند به آن رسیدگی کند و حتی وقتی از نظر انسانی خواستیم رسیدگی به این مرکز کنیم نمایندگان ما را به آن راه ندادند.

تمام تخت های بیمارستانی جوابگوی معتادان کشور نیست


در این راستا عباس زارع نژاد رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت به تسنیم گفت: بیشترین تلاش برای رسیدگی به مشکلات معتادان مسئله پیشگیری است زیرا با وجود چند میلیون معتاد در کشور حتی اگر بخواهیم تمام تخت های بیمارستانی را خالی کنیم نمی توانیم این حجم معتاد را درمان کنیم. بنابراین فرهنگ سازی مهم است و مثلاً وقتی فرهنگ رانندگی را اصلاح نمی کنیم چطور انتظار داریم وزارت بهداشت به حجم بالای تصادفات و خسارات جانی آن بپردازد.

زارع نژاد خاطرنشان کرد: این فشارهایی که به وزارت بهداشت در مورد مرکز شفق می شود یک فشار به جلو است و به هیچ عنوان اینگونه مطرح کردن مسائل و به گردن انداختن مشکلات در حوزه وزارت بهداشت درست نیست و فقط می توانم این مسئله را عنوان کنم که وزارت بهداشت می خواهد مرکز شفق را براساس استانداردهای بهداشتی اصلاح شود و از بیان خیلی از مشکلات و پشت پرده ها پرهیز می کنیم تا با مسالمت این مسئله حل شود.

براین اساس یکی از رسانه ها با تهیه گزارشی از مشکلات کمپ شفق از جمله مرگ، گرسنگی، ضرب و شتم و… آورده است: اردوگاه اجباری درمان اعتیاد «شفق» یا به قول مسئولان «کمپ شفق» اردوگاهی است که بر اساس اصلاحیه قانون درمان اعتیاد مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام در سال ۸۹ برای درمان معتادان متجاهر یعنی معتادانی که از ظاهرشان می توان پی به اعتیادشان برد ایجاد شد.

قرار بود این اردوگاه زیرنظر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر ایجاد شود و وزارت بهداشت، ستاد مبارزه با موادمخدر، شهرداری تهران و… در ایجاد و تجهیز و ساماندهی معتادان در این مراکز مشارکت داشته باشند اما هیچ کدام از این اتفاق ها نیفتاد و در عمل شفق به جایی نگهداری معتادان برای مدتی کوتاه بدون رعایت کمترین حقوق انسانی شان بدل شد. آنچه در ادامه می خوانید گفت وگو های ما با معتادانی است که از «شفق» بازگشته اند با روایت هایی از مرگ، گرسنگی، ضرب وشتم و…

در ادامه این مطلب آمده است: ۵۳ نفر از معتادانی که به شفق آورده شدند اسهال خونی گرفتند و مردند، انترن به بچه ها می گفت اگر برایم برقصی داروی سرماخوردگی می گیرید، «پایم را از خط زرد آن طرف تر گذاشتم و تا سرحد مرگ با لوله سبز کتک خوردم» و… اینها همه روایت های معتادانی است که تجربه رفتن به اردوگاه ترک اعتیاد اجباری «شفق» را از سر گذرانده اند.

روبه رویم می نشینند و می گویند. شاید برای ساعت ها حرف دارند؛ روایت های تکان دهنده ای از شفق، از نگاه و سیستمی که معتاد را شهروند نمی داند یا حتی انسان؛ روایت هایی آنقدر تکان دهنده که گاه مجبورت می کند مصاحبه را قطع کنی و بروی قدم بزنی یا چند نفس عمیق بکشی.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات